ارسال به دیگران پرینت

تیم ویژه الکاظمی برای حل بحران؛ «برق نیست» ترند توییتر عراق شد

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با تشدید مطالبات مردمی برای تامین برق و خاموشی یکباره در سرتاسر کشور تیمی برای مقابله با بحران تشکیل داد.

تیم ویژه الکاظمی برای حل بحران؛ «برق نیست» ترند توییتر عراق شد

مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با تشدید مطالبات مردمی برای تامین برق و خاموشی یکباره در سرتاسر کشور تیمی برای مقابله با بحران تشکیل داد.

تیم با کمیته مقابله با بحران نخست وزیر عراق قرار است در اقدامی فوری و عملیاتی تدابیری اجرایی برای مقابله با این معضل اتخاذ کند.

این کمیته در بغداد و چند استان بحرانی فعال خواهد بود.

اعتراضات به قطع برق در برخی استان ها و شهرهای عراق مانند الناصریه از سرگرفته شده است.

در شبکه های اجتماعی به ویژه تویتر مطالبه ها همچنان داغ است و همزمان با فضای واقعی معیشت مردم در خانه هایی که به تعبیر برخی رسانه های عراقی تبدیل به «فر داغ» و «کوره های آتش» شده است، این مطالبه با هشتگ « #ماکوکهرباء » (برق نیست) در صدر ترندهای فعالان توییتر عراق قرار گرفته و بیشترین تعامل کاربران را به خود اختصاص داده است. چند روز پیش تر نیز درخواست مقتدا صدر برای برکناری وزیر برق عراق صدرنشین ترندهای توییتر در این کشور شد. وزیر برق عراق ماجد حنتوش هم برکنار شد اما جریان برق به مدار بازنگشت.

مساله امنیت خطوط انتقال برق به دولت عراق باری اضافی تحمیل کرده است.

دیروز پنجشنبه باز هم در استان صلاح الدین و مسیری که برق را از استان های شمالی عراق به بغداد می رساند، سه دکل در حمله تروریست ها تخریب شد تا در اوج گرمای عراق و نیاز مردم به انرژی، عرصه بر دولت عراق باز هم تنگ تر شود.

روز پنجشنبه حاتم طلک الشمری مدیر برق ناحیه تلول الباج استان صلاح الدین (۱۵ کیلومتری غرب الشرقاط) به رسانه های عراقی گفت سه دکل در مسیر انتقال برق از استان های شمالی به بغداد بر اثر بمب های کارگذاشته شده در آن، تخریب شد.

۴۰۰ میلیون دینار خسارت در ۱۰ روز

احمد العبادی سخنگوی وزارت برق عراق، چند روز اخیر را «سخت ترین روزهای شبکه برق عراق و کارکنان آن» می داند و می گوید تنها در ۱۰ روز گذشته ۳۰ حمله تروریستی به دکل ها و نیروگاه های برق عراق رخ داده است. او البته به «اهداف سیاسی» از این اقدام نیز اشاره می کند.

العبادی تعداد «دکل های کاملا تخریب شده» را در ۱۰ روز گذشته ۱۵ عدد می داند و با استناد به سخنان امجد العقابی نماینده ائتلاف سائرون مقتدا صدر در پارلمان و عضو کمیسیون انرژی می افزاید: تعمیر و بازگرداندن هر دکل به شبکه برق ۲۵ میلیون دینار هزینه روی دست دولت می گذارد و ۴ روز کاری را به خود اختصاص می دهد. این یعنی خسارت حدودا ۴۰۰ میلیون دیناری( با احتساب هر دلار امریکا ۱۴۵۰ دینار عراق) در ۱۰ روز.

عراق تعطیل شد

سقوط دکل ها یکی پس از دیگری به دست تروریست ها در وضعیتی صورت می گیرد که موج گرمای شدید در عراق نیاز به سیستم های سرمایشی را به اوج خود رسانده است و بحران برق، ادارات را هم در دستکم ۱۲ استان از ۱۸ استان عراق به تعطیلی کشاند.

پیش بینی شده است که درجه حرارت طی ساعت ها و روزهای آینده در بغداد به بالای ۵۰ درجه سانتیگراد هم برسد و بحران قطعی مکرر برق که در برخی شهرها مانند کربلا به ۱۹ ساعت در شبانه روز می رسد بر وخامت اوضاع افزوده است.

همچنین پیش بینی شده است که در دو ماه آینده دمای هوا در عراق روی مرز ۵۰ درجه سانتیگراد باشد و در برخی استان ها به ۵۵ درجه برسد.

مطالبات پی در پی شهروندان عراقی با فرا رسیدن فصل گرمای شدید و نیاز به سیستم های سرمایشی انرژی بر به ابزاری موثر برای منتقدان دولت در عراق تبدیل شده است.

آیا کشتی الکاظمی از این توفان عبور می کند؟

رسانه های عراقی روزانه دهها خبر در ارتباط با بحران برق در گوشه و کنار کشور منتشر می کنند؛ از حمله خرابکاران تروریست به دکل های برق و نیروگاه ها گرفته تا تمدید تعطیلی ها، کاهش ساعات کار به علت موج گرما، وعده های مسئولان و قطعی های مکرر برق از بغداد پایتخت گرفته تا دورترین نقاط مرزی.

برق به طور ویژه و انرژی غیر متکی به نفت و گاز در شکل عام آن، برای دولت مصطفی الکاظمی بسیار مهم است؛ به همین علت هم عمده تمرکز در نشست سه جانبه عراق با سران اردن و مصر بر همین کلیدواژه (برق) متمرکز بود.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه