ارسال به دیگران پرینت

جزییات قرارداد مالی شهرداری تهران با یاسر هاشمی

اخیراً برخی رسانه‌ها خبری درباره قرارداد شهرداری تهران با یاسر هاشمی رفسنجانی، برادر رئیس کنونی شورای شهر تهران منتشر کردند و سازمان رفاه در واکنش به آن توضیحاتی ارائه کرد.

جزییات قرارداد مالی شهرداری تهران با یاسر هاشمی

اخیراً برخی رسانه‌ها خبری درباره قرارداد شهرداری تهران با یاسر هاشمی رفسنجانی، برادر رئیس کنونی شورای شهر تهران منتشر کردند و سازمان رفاه در واکنش به آن توضیحاتی ارائه کرد.

طبق اطلاعات منتشرشده، سازمان مذکور اقدام به عقد قراردادی به‌مبلغ 420 میلیون برای اسکان همراهان بیمارانی که از شهرستان‌ به تهران می‌آیند، کرده است.

با نزدیک شدن به روزهای پایانی فعالیت مدیریت شهری در دوره پنجم، عقد این قرارداد آن هم با نزدیکان اعضای شورای شهر کنونی شائبه‌برانگیز است و این پرسش مطرح می‌شود؛ ضرورت انجام این کار چه بوده است و آیا گزارش مستندی از عملکرد این قراردادها بعد از پایان مدت آن ارائه می‌شود یا خیر؟

اگرچه تماس خبرنگار تسنیم با رئیس شورای شهر تهران برای کسب اطلاع درباره این مسئله بی‌پاسخ ماند اما سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران در واکنش به انتشار این خبر اعلام کرد:

"طی سال‌های اخیر پدیده اقامت همراهان بیماران پذیرش‌شده غیرتهرانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تهران ضمن ایجاد منظر نامناسب شهری، فضایی به‌دور از شأن و کرامت انسانی را ایجاد کرده است و همراهان بیماران به‌دلایلی همچون هزینه بالای اقامت در مراکز اقامتی یا طولانی بودن دوره درمان عزیزانشان مجبور به اقامت در حاشیه بیمارستان‌ها در چادرهای مسافرتی در ایام مختلف به‌ویژه فصول سرد سال بوده و هستند.

در حال حاضر بر اساس برآوردهای غیررسمی به‌غیر از ظرفیت‌های موجود روزانه بیش از 300 نفر همراه بیمار نیازمند دریافت چنین خدماتی هستند.

شهرداری تهران از سال 1393 اقدام به راه‌اندازی مراکزی تحت عنوان همراه‌سرا کرد که اکنون این ظرفیت به حدود 260 تخت رسیده است و تا رسیدن به وضع مطلوب با احتساب ظرفیت موجود، به بیش از 300 تخت جدید نیاز دارد.

اکنون همراه‌سراهای شهرداری تنها در مجاورت بیمارستان‌های رسول اکرم(ص)، کودکان مفید، امام خمینی(ره)، امام حسین(ع)، بهارلو، فارابی و لقمان ارائه خدمت می‌کنند و سایر مراکز درمانی و بیمارستان‌های بزرگ از دایره پوشش این خدمات خارج هستند مضاف بر اینکه میزان تقاضا در همراه‌سراهای موجود نیز بیش از ظرفیت کنونی است.

متأسفانه اسکان نامناسب همراهان بیمار در مجاورت بیمارستان‌های تهران موضوعی است که در یک دهه گذشته ضمن ایجاد مشکلات عدیده‌ای برای این عزیزان به سوژه‌ای برای تخریب چهره ایران در رسانه‌های ضدایرانی و نشانه‌ای از گسترش فقر در کشور تبدیل شده است.

در همین ارتباط برای تنویر افکار عمومی لازم به توضیح است مؤسسه رها تنها مؤسسه خیریه‌ای است که در این مورد به‌صورت تخصصی به فعالیت پرداخته و اصولاً دلیل شکل‌گیری و فلسفه وجودی‌اش برای ارائه خدمات اقامتی و رفاهی به همراهان بیمار در نقاط مختلف کشور بوده است. این مؤسسه دارای کارنامه‌ای شفاف و قابل تحسین بوده و با طراحی مدل مشارکتی چندوجهی و جلب مشارکت اتحادیه هتلداران تهران و افراد نیکوکار تنها در سال گذشته توانسته است به بیش از 2 هزار همراه بیمار خدمت ارائه کند.

در همین راستا شهرداری تهران با عاملیت سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی از سال گذشته تلاش کرده تا با بسیج ظرفیت‌ها و مدیریت بهینه منابع به‌جای سیاست راه‌اندازی مراکز جدید و تصدی‌گری در این حوزه، که بعضاً هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم آن تا دو برابر مبلغ توافق شده با مؤسسه رها بوده است، نسبت به توسعه خدمات در قالب برون‌سپاری هدفمند اقدام کند.

بر همین اساس و برابر مفاد قرارداد این سازمان با مؤسسه رها، که به‌طور کامل بر روی سامانه شفافیت شهرداری نیز قرار گرفته است، توافق شده در بازه زمانی 6ماهه با اختصاص حداکثر 60 تخت در روز به‌ازاء هر نفر خدمت روزانه 70 هزار تومان پرداخت و مؤسسه رها نیز به‌طور متوسط 50 هزار تومان به‌ازاء هر نفر مشارکت کند... .

این سازمان فارغ از هر گونه توصیه یا دخالت عوامل غیرفنی، با بررسی جامع خدمات همه مؤسساتی که فعالیت‌هایی از این نوع دارند و همچنین رعایت صرف و صلاح شهرداری به جمع‌بندی برای همکاری با مؤسسه رها و نه شخص آقای یاسر هاشمی رسید. گفتنی است موارد مطروحه بر اساس مستندات و شواهد متقن بوده و قبلاً بنا به درخواست نهادهای نظارتی گزارش‌های لازم ارائه شده است.

نکته قابل ذکر این است که مؤسسه رها از ابتدای همکاری اصرار بر پرداخت مستقیم مبلغ مورد توافق به مراکز اقامتی برابر صورت‌حساب صادره داشته که به‌دلیل موانع اداری برای این سازمان امکان‌پذیر نبوده است.

این خدمت شهرداری تهران از جمله خدمات ماندگار در حوزه نگهداشت اجتماعی شهر بوده و این سازمان در تلاش است ارائه این خدمات را تا بدانجا که موضوع اقامت در مجاورت بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تهران به صفر برسد، توسعه داده و تداوم بخشد، بنابراین از این فرصت استفاده کرده و از همه مؤسساتی که فعالیت تخصصی در این حوزه دارند دعوت می‌کند ما را در این مأموریت مهم یاری رسانند.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه