ارسال به دیگران پرینت

زمزمه انتخاب رامین مهمانپرست و منوچهر متکی برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

صدای میراث: آینده میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در دولت سید ابراهیم رییسی چه خواهد شد؟ آیا رییس‌جمهور آینده میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را جدی می‌گیرد یا نگاه به این وزارتخانه و حوزه‌های زیرمجموعه آن در پایین‌ترین سطح در دولت سیزدهم قرار خواهد گرفت؟

زمزمه انتخاب رامین مهمانپرست و منوچهر متکی برای وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی

صدای میراث از زمزمه‌های جاری برای انتخاب گزینه‌های وزارت در وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ستاد انتخاباتی رییس جمهوری آینده ایران دریافته است که در مرحله نخست نام‌هایی برای سکانداری وزارت میراث‌فرهنگی در دولت سید ابراهیم رییسی آن هم در برخی ستادهای رییس جمهوری آینده مطرح شده است که هیچ یک از این نام‌ها هنوز بصورت جدی مطرح نیستند.

نام رامین مهمانپرست، سخنگوی سابق وزارت امور خارجه و عضو کنونی شورای راهبری وزارت امور خارجه کشورمان در ردیف همین پیشنهادها است.

منوچهر متکی وزیر امور خارجه اسبق ایران که در دولت دهم به ناگهان از سوی رییس‌جمهوری وقت در سفر نیجریه و در هنگام دیدار با مقامات آن کشور برکنار شد نیز از دیگر نام‌های مطرح شده در زمزمه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی است.

محمد حسین ایمانی خوشخو رییس دانشگاه علم و فرهنگ نیز از جمله پیشنهاداتی است که نمشان برای انتخاب آن‌ها به عنوان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در ستادهای انتخاباتی رییس‌جمهوری آینده زمزمه شده است.

مسئول ستاد اقتصاددانان و صنعتگران ستاد انتخاباتی سیدابراهیم رییسی، رییس‌جمهور آینده اما، هیچ اظهارنظری درخصوص نام‌های پیشنهادی برای سکانداری وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی نمی‌کند و به صدای میراث می‌گوید: هنوز موضوع میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی چندان جدی مطرح نشده است و نام وزیر آینده میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور را باید از سید ابراهیم رییسی، شخص رییس جمهور آینده کشور پرسید.

کمال اکبری مسئول ستاد اقتصادداان و صنعتگران در ستاد انتخاباتی رییس جمهور آینده به صدای میراث می‌گوید: موضوع انتخاب وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هنوز جزو مواردی است که در مورد آن هیچ بحثی صورت نگرفته است.

به گفته او، وزارت میراث‌فرهنگی یکی از وزارتخانه‌های مهم کشور برای رییس‌جمهوری آینده است. چون این وزارتخانه هم بر اقتصاد و معیشت مردم و هم بر اشتغال عمومی در کشور تاثیر مستقیم دارد.

کمال اکبری اعلام کرد: کشورهای جهان در حال تامین سهم تولید ناخالص داخلی از صنعت گردشگری هستند و این صنعت قابلیت ایجاد اشتغال فراوان دارد. تا جایی که اکنون ۱۰ درصد سهم تولید ناخالص داخلی کشورهای دارنده جاذبه‌های متوسط از محل گردشگری است و بیش از ۵ درصد سهم اشتغال در این کشورها از صنعت گردشگری تامین می‌شود.

رییس ستاد اقتصاددانان و صنعتگران ستاد انتخاباتی سید ابراهیم رییسی، رییس‌جمهور آینده کشورمان با اعلام این که ایران جزو ۱۰ کشور برتر دارنده جاذبه های گردشگری است و در ردیف کشورهای دارای بیشترین مراکز گردشگری است افزود: با توجه به این ظرفیت‌ها، سهم صنعت گردشگری در تولید ناخالص داخلی کشور زیر ۳ درصد و سهم ایجاد اشتغال در صنعت گردشگری در ایران تنها حدود ۲ درصد است.

این مسئول در ستاد انتخاباتی رییس‌جمهور آینده تاکید کرد: دولت آینده برای افزایش تولید اشتغال و تامین معیشت مردم توجه ویژه‌ای به میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دارد و معتقدم دولت آینده به دلیل ظرفیت بالای اشتغال و اقتصاد به صنعت گردشگری نیاز دارد.

کمال اکبری صنایع‌دستی را نیز یکی از ظرفیت‌های تولید اشتغال در کشور اعلام کرد و گفت: به دلیل تنوع قومی و زیستی موجود در کشور و وجود تنوع در محصولات صنایع‌دستی مورد نیاز در فصول مختلف، ایران خاستگاه صنایع‌دستی است و این موضوع برای دولت آینده اهمیت بالایی دارد. چون قابلیت ایجاد اشتغال پرتعداد را در خود جای داده است.

مسئول ستاد اقتصاددانان و صعتگران ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام سیدابراهیم رییسی، رییس دولت آینده با اعلام این که با ۵۰ میلیون تومان در بخش گردشگریو صنایع دستی کشور می‌توان شغل ایجاد کرد، در حالیکه این سهم در سایر مشاغل ۵ برابر بیشتر است، گفت: گردشگری و صنایع‌دستی در تولید اشتغال و حل مشکلات اقتصادی در کنار یکدیگر قرار دارند و به همراه میراث فرهنگی و تاریخی کشور در ردیف صنایع پایه قرار می‌گیرند.

او توجه به موضوع میراث‌فرهنگی را نیز در دولت آینده مورد تاکید قرار داد و افزود: اگر برای میراث‌فرهنگی کشور اهمیت قائل نشویم و در جهت حفاظت، مرمت و نگهداری از آثار تاریخی کشور تلاش لازم صورت نگیرد نمی توان در بحث توسعه گردشگری توفیق داشت. بنابراین یکی از وظایف وزیر آینده میراث فرهنگی سرمایه‌گذاری، برنامه‌ریزی و مدیریت و استفاده از ظرفیت میراث فرهنگی کشور است.

به گفته این مقام مسئول در ستاد انتخاباتی حجت‌الاسلام سید ابراهیم رییسی، ایران در ردیف کشورهای برتر دارای آثار ثبت جهانی شده و دارای جایگاه بالا در کشورهای برخوردار از میراث جهانی در آسیا است، اما متاسفانه در استفاده از این مواهب الهی کمترین موفقیت را داشته است. در صورتی که می‌توانستیم در برخورداری از مزیت‌های میراث فرهنگی جایگه بهتری داشته باشیم.

 

منبع : صدای میراث
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • رضا ارسالی در

      شکی نیست اینها آدمهای توانمندی در رشته خودشون هستند! اما برای میراث فرهنگی و گردشگری؟! اگر مرتبط باشند که عالیست!

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه