ارسال به دیگران پرینت

لاپید به بلینکن:

اسرائیل در مورد بازگشت آمریکا به برجام ملاحظات جدی دارد

یائیر لاپید (راست) وزیر خارجه اسرائیل در حال گفت‌وگو با آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا

اسرائیل در مورد بازگشت آمریکا به برجام ملاحظات جدی دارد

وزیر خارجه اسرائیل روز یک‌شنبه ششم تیر در نخستین دیدار با همتای آمریکایی خود گفت که کشورش در خصوص بازگشت احتمالی آمریکا به برجام، «ملاحظات جدی» دارد.

یائیر لاپید در ملاقات با آنتونی بلینکن که در رم، پایتخت ایتالیا، انجام شد گفت موضع اسرائیل در خصوص ایران همچنان بدون تغییر باقی مانده است.

او اظهار داشت اسرائیل در توافقی که در مذاکرات وین حاصل شده است، «دستاوردهای زیادی» داشته است.

وزیر خارجه اسرائیل به این «دستاوردها» اشاره نکرد اما افزود که نشست خبری وزیران خارجه دو کشور جای مناسبی برای بیان مواضع در خصوص ایران نیست بلکه در مذاکرات کارشناسی مستقیم اسرائیل و آمریکا مطرح می‌شود.

به گفته لاپید، اسرائیل و آمریکا در خصوص شیوه دست یافتن به اهداف، ملاحظات خود را دارند وگرنه هدف‌ها یکسان است. وزیر خارجه آمریکا در برابر این گفته‌های یائیر لاپید سکوت کرد.

دیدار وزیران خارجه اسرائیل و آمریکا دومین ملاقات مقامات ارشد دولت نفتالی بنت با دولت بایدن است. هفته گذشته ژنرال آویو کوخاوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، برای گفت‌وگوها درباره ایران به واشینگتن رفته بود.

نفتالی بنت، نخست‌وزیر و بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، پنج‌شنبه هفته گذشته اعلام کردند که اسرائیل با کشورهای دوست و متحد بر سر ایران مذاکره، مشورت و تبادل اطلاعات می‌کند اما کماکان هر حقی را برای خود قائل است.

آمریکا و متحدین غربی آن به ایران هشدار داده‌اند که مذاکرات نمی‌تواند تا مدت نامحدودی ادامه پیدا کند. ایران نیز با تشدید موضع خود گفته است که از آغاز مایل به فرسایشی شدن مذاکرات نبوده و افزون بر آن، تهران توافق فنی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص دسترسی این نهاد به فیلم‌های فعالیت در سایت‌های اتمی ایران را تمدید نکرده است.

دولت نفتالی بنت تاکید کرده که از طریق اثرگذاری بر آمریکا و تعامل با واشینگتن، در صدد دور کردن واشینگتن از بازگشت به برجام یا گنجاندن نظرات اسرائیل در توافق است. این در حالی است که بنیامین نتانیاهو هر گونه تعامل با آمریکا در ارتباط با ایران را اکیدا ممنوع کرده بود.

تاکید بر حمایت از پیمان‌های صلح ابراهیم

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در دیدار رم گفت که دولت جو بایدن نه تنها حامی پیمان‌های صلح ابراهیم است بلکه امید دارد که این پیمان‌ها بیشتر شود. این پیمان‌ها در دولت پیشین آمریکا میان اسرائیل و شماری از کشورهای عرب به‌دست آمد.

با این حال، وزیر خارجه آمریکا گفت که پیمان‌های صلح ابراهیم جایگزینی برای راهکار نزاع اسرائیلی- فلسطینی نیست.

آقای بلینکن از یائیر لاپید خواست که دولت جدید اسرائیل برای کمک‌های انسانی به فلسطینیان نوار غزه و بازسازی آن جهت حل «یک بحران انسانی» اهمیت قائل شود.

در این میان، به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای لاپید به وزیر خارجه آمریکا گفت که دولت جدید اسرائیل «اشتباهات گذشته» در قبال آمریکا را تصحیح خواهد کرد.

اشاره وی به نزدیکی بسیار زیاد دولت پیشین اسرائیل به نخست‌وزیری بنیامین نتانیاهو به حزب جمهوری‌خواه و غفلت چند ساله دولتمردان اسرائیلی از حزب دمکرات آمریکا بود.

یائیر لاپید اذعان کرد که حمایت فراجناحی در آمریکا از اسرائیل به دلیل سیاست‌های بنیامین نتانیاهو و روابط به‌شدت نزدیک او با دونالد ترامپ، «خدشه‌دار» شده بود ولی افزود که دو کشور این وضعیت را جبران خواهند کرد.

وزیر خارجه اسرائیل این را نیز گفت که در دو هفته‌ای که دولت جدید این کشور روی کار آمده، او با شمار زیادی از رهبران دمکرات و نیز جمهوری‌خواه آمریکا تلفنی گفت‌وگو و بر مشترک بودن ارزش‌های دو کشور تاکید کرده است.

 

منبع : رادیو فردا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه