ارسال به دیگران پرینت

کشف دو گور جمعی در کانادا | واکنش ژائو لیجیان به اظهارات ترودو

همچنان که بومیان کانادایی در جست‌وجوی گورهای جمعی بیشتری هستند، چین از کانادا خواست به‌جای عذرخواهی لفظی، از بومیان حمایت کند.

کشف دو گور جمعی در کانادا  |  واکنش ژائو لیجیان به اظهارات ترودو

در پی کشف دو گور جمعی بزرگ در کانادا، بومیان این کشور جست وجو برای یافتن گورهای مشابه در سرتاسر این کشور را آغاز کردند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، هفته گذشته کشف دومین گور جمعی شامل ۷۵۱ قبر در کنار یک مدرسه شبانه روزی قدیمی در کانادا که اغلب حاوی بقایای کودکان بومی بود، جنبشی را برای یافتن گورهای جمعی دیگر در این کشور کلید زده است.

رویترز نوشت، با این حال، تلاش برای یافتن گورهای جمعی بومیان کانادایی با موانعی از جمله محدودیت های ناشی از قوانین ملکی، نواقص موجود در اسناد برجای مانده و اختلاف بر سر نحوه بزرگداشت این قربانیان روبه رو است.

«جنیفر راتری» از بومیان کانادایی به این خبرگزاری گفت، می داند که عمو و عمه بزرگش در سنین ۱۳ و ۷ سالگی در مدرسه شبانه روزی «برندون» در استان «مانیتوبا» جانشان را از دست داده بودند.

به گفته این زن بومی، قبرهای بی نام و نشانی حوالی این مدرسه شبانه روزی وجود دارد که ممکن است تعداد آن ها از صد مورد نیز بیشتر باشد و به کودکانی تعلق دارند که در برندون جان باخته بودند.

«الدون یلوهورن» مدیر مرکز مطالعات بومیان در دانشگاه «سایمون فراسر» مانیتوبا می گوید، تحقیقاتی درباره قبرهای مجاوز مدرسه برندون انجام داده اما اگر بازماندگان بخواهند قبرها شناسایی شوند، به تستس دی اِن اِی نیاز است. اما بسیاری از بومی ها با این کار مخالف هستند و ممکن است تنها یک بنای یادبود برای تمام کودکان جان باخته تدارک دیده شود.

این کارشناس کانادایی گفت «آن ها از قبل برای مرگ [این کودکان] برنامه ریزی کرده بودند»، زیرا هنگام طراحی نقشه ساخت این مدرسه، فضایی برای احداث قبرستان نیز در نظر گرفته بودند.

از سوی دیگر «دنیس میچز» مدیر یک گروه حامی حقوق بومیان کانادا گفت، سال گذشته کاوش هایی اطراف مدرسه «پورتیج» انجام شد و هچنان خانواده های زیادی با مراجعه به او خواستار پیدا شدن قبرهای اعضای فامیل خود هستند.

در ونکوور کانادا نیز جمعیتی هزار و دویست نفری از بومیان، کاوش در اطراف مدرسه شبانه روزی «آلبرنی» را خواستار شده اند و گفته می شود قرار است بودجه ای به این منظور دریافت کنند.

فاجعه کشف گورهای جمعی کودکان بومی کانادا علاوه بر واکنش های حاکی از اندوه و خشم جامعه بومیان این کشور و سر باز کردن زخم های کهنه، با واکنش هایی در سطح مقامات کانادایی و جامعه بین المللی هم مواجه شد.

«جاستین ترودو» نخست وزیر کانادا در اولین واکنش خود به این فجایع، در صفحه توییتری خود نوشت: «این یادآوری دردناک از فصل تاریک و شرم آور از تاریخ کشور ما است».

ترودو روز جمعه گفت: «این یک سیاست دولتی وحشتناک بود که برای چندین و چند دهه واقعیت کانادا بود و کانادایی ها امروز از نحوه رفتار کشورمان شرمسار و هراسانند. این سیاستی بود که کودکان را از خانه هایشان، اجتماعاتشان، فرهنگشان و زبانشان محروم کرد و همگون سازی فرهنگی را به اجبار به آنها تحمیل کرد».

 

بومیان کانادا در جست وجوی گورهای جمعی دیگر؛ پکن: عذرخواهی ترودو کافی نیست

«ژائو لیجیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در واکنش به اظهارات ترودو گفت امیدوار است دولت کاناد به جای اینکه به عذرخواهی لفظی بسنده کند، سیاست هایی برای حمایت از حقوق مردمان بومی این کشور اتخاذ کند.

لیجیان درباره کشف این دو گور جمعی در کانادا گفت: «پس از این اکتشافات، فصل تاریک تاریخچه حقوق بشری کانادا بیشتر و بیشتر در برابر تمام جهان آشکار شد».

سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود: «دولت کانادا درخصوص تمام این جنایات تاریخی، بدون اینکه عملی انجام دهند، تلاش برای آشکار کردن حقیقت را وعده داده است. هنگام کشف بقایای 215 کودک دیگر که پیش تر به آن اشاره کردیم، آنچه از سوی دولت کانادا شاهد بودیم انداختن تقصیرات به گردن کلیسای کاتولیک بود. بقایای این کودکان توسط رادارهای دارای قابلیت نفوذ به اعماق زمین و توسط نهادهای اجتماعی کشف شدند».

لیجیان گفت: «مردم همیشه مظنون بودند که ممکن است اجسادی اطراف مدارس شبانه روزی قدیمی مدفون شده باشند اما دولت کانادا هرگز اقدامی انجام نداد. با توجه  به اینکه مجموعاً ۱۳۹ مورد از چنین مدارسی در قلمرو گسترده کانادا وجود دارد، چه ابعادی از این جنایات همچنان زیر زمین مخفی مانده است؟».

 

منبع : برخط نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه