ارسال به دیگران پرینت

صالحی: تلاش ما تولید ۲۰ تا ۳۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای است

رییس سازمان انرژی اتمی کشور گفت: تلاش ما اجابت فرمایش رهبر معظم انقلاب برای افزایش تولید برق هسته‌ای کشور از یک‌هزار مگاوات به ۲۰ تا ۳۰ هزار مگاوات است.

صالحی: تلاش ما تولید ۲۰ تا ۳۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای است

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، «علی اکبر صالحی» رییس سازمان انرژی اتمی امروز در نشستی در مجلس شورای اسلامی که به میزبانی علی نیکزاد نایب رییس مجلس شورای اسلامی و با هدف هم اندیشی برای افزایش ظرفیت برق هسته ای برگزار شد، گفت:تولید برق از انرژی هسته ای به رژیم گذشته و سال ۱۳۵۳ برمی‌گردد.در آن سال سازمان برنامه و بودجه رژیم گذشته پروژه‌ای را به شرکتی در آمریکا به نام اس آی آر می‌دهد که چشم انداز ۲۰ ساله کشور را در ابعاد، اقتصادی، اجتماعی، صنعتی تبیین کند.

رییس سازمان انرژی اتمی در این نشست بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی، رضا اردکانیان وزیر نیرو  و نمایندگانی از وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه، برخی از نمایندگان مجلس حضور داشتند، افزود: این پروژه در حدود ۲۰ جلد تعریف شده بود و در پیشنهادی که اس آی آر به ایران می‌دهد، در سبد انرژی ایران ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای دیده شده بود. در حالی که برق هسته ای امروز نیروگاه بوشهر در حدود یکهزار مگاوات است.بنابراین بر اساس چشم انداز تعریف شده از سوی اس آی ار حدود ۲۰ نیروگاه هسته ای بوشهر باید ساخته شود.

 صالحی با بیان اینکه طبق پروژه تعریف شده قرار بود ظرف ۲۰ سال این برنامه به سرانجام برسد، گفت: بر اساس این طرح تا سال ۱۳۷۴ باید این پروژه به اتمام می‌رسید و کشور از ۲۰ هزارمگاوات برق هسته ای برخوردار می‌شد.

وی ادامه داد: در آن زمان ۲ دلیل برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای بیان شده بود؛ نخستین دلیل آن این بود که هر یکهزار مگاوات راکتور هسته‌ای از نظر محتوای انرژی معادل ۱۱ تا ۱۲ میلیون بشکه نفت صرفه‌جویی دارد. از سوی دیگر هر کدام از نیروگاه‌های هسته‌ای مانع از انتشار سالانه معادل ۷ میلیون تن گاز آلاینده می‌شود. در واقع ۱۴۰ میلیون تن گاز حرارتی وارد هوا می شود که با وجود نیروگاه هسته ای دیگر این مقدار آلایندگی وجود نخواهد داشت. 

رییس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ارتقای صنعت کشور، استاندارد سازی و... از دیگر دلایل پیگیری برق هسته ای برای کشور بود، گفت: با ظهور انقلاب و پس از آن جنگ تحمیلی این پروژه متوقف می‌شود. البته قبل از انقلاب در سال ۵۴، آلمان‌ها ساخت ۲ نیروگاه در بوشهر را آغاز می کنند و فرانسوی‌ها نیز قرار بود در خوزستان ۲ نیروگاه بسازند.

صالحی افزود: آلمان‌ها ساخت دو نیروگاه‌ را به میزان ۶۰ تا ۶۵ درصد انجام دادند اما مصادف با انقلاب از کشور خارج شدند.در ادامه پس از جنگ تحمیلی در دوران مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی وضعیت این پروژه پیگیری می‌شود ولی هیچ کشور غربی برای اتمام نیروگاه بوشهر اعلام آمادگی نکرد.

وی با اشاره به سپردن ادامه کار به روس‌ها گفت: صنعت هسته ای روس ها یکی از صنایعی بود که در حال ورشکستگی بود و آنها ایران را برای خود فرصت دانستند که البته هم برای ما و هم روس‌ها این همکاری مفید بود. 

رییس سازمان انرژی اتمی با اشاره به عمر بیش از ۲۰ ساله زمان ساخت و تکمیل نیروگاه اتمی بوشهر گفت: درباره طولانی شدن فرایند ساخت نیروگاه بوشهر موارد متعددی مطرح است از جمله اینکه باید یک سیستم شرقی را با یک سیستم غربی به یکدیگر پیوند می‌دادید و سرانجام نیروگاه سراپا شد و از سال ۹۲ این نیروگاه یک هزار مگاوات برق تولید می‌کند.

صالحی ادامه داد: بعد از انقلاب این موضوع مطرح می‌شود که از سبد انرژی چه میزان برق هسته ای بعنوان یک انرژی پاک باشد. وزارت نیرو، دانشگاه شریف و مراجع علمی موضوع را بررسی کردند. حتی شورای عالی انرژی در زمان آقای عارف تشکیل شد و مصوباتی برای افزایش برق هسته تا میزان ۱۰ هزار مگاوات هم تصویب شد. اما هیچ مرجعی به تولید برق هسته ای به میزان ۲۰ هزارمگاوات اشاره ای نکرد.

رییس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه طبق مطالعات بعد از انقلاب حداقل باید کشور از ۷ تا ۸ هزارمگاوات برق هسته ای برخوردار می‌بود، گفت: احداث و ساخت نیروگاه هسته ای گران است و ادامه کار آن ارزان است و عمر مفید نیروگاه‌ها هم بین ۶۰ تا ۷۰ سال است. اگر ما به عنوان نمونه ۵ میلیارد دلار برای تولید هزار مگاوات برق هسته ای در نظر بگیریم، این به میزان ۶۰ تا ۷۰ سال انرژی می دهد و میزان سوخت آن حدود ۴۰ میلیون دلار  است.

وی افزود: برای تولید هزارمگاوات برق در یک نیروگاه فسیلی باید حدود ۱۰ تا ۱۲ میلیون بشکه نفت مصرف کرد. با قیمت فعلی نفت که ۷۷ دلار است، حدود ۷۷۰  میلیون دلار در سال برای نیروگاه هزارمگاواتی فسیلی نفت هزینه می‌شود. اما وقتی نیروگاه هسته ای باشد، در میزان ۷۷۰ میلیون دلارنفت صرفه جویی می شود.

صالحی با بیان اینکه سرمایه یک نیروگاه هسته‌ای در مدت ۵ سال باز می‌گردد، گفت: اداره نیروگاه‌های هسته ای فسیلی و هسته ای از نظر میزان هزینه تفاوت زیادی ندارد و ممکن است حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد اختلاف داشته باشد. بنابراین مشکل نیروگاه هسته ای سرمایه‌گذاری اولیه است ولی ادامه آن آسان است ولی نیروگاه فسیلی را با ۵۰۰ میلیون یورو می توانید احداث کنید.

رییس سازمان انرژی اتمی افزود: علت اینکه نتوانستیم تا امروز طبق مطالعات قبل انقلاب و مصوبه بعد از انقلاب برق هسته ای را به نتیجه برسانیم، عمده آن مسائل مالی بوده است. مسئله بعدی تاکید رهبر معظم انقلاب است که بارها ایشان تاکید داشتند که این صنعت تضمین کننده برق مطمئن نسل‌های آینده است. مطلب دوم ایشان این است که  صنعت هسته ای مایه اقتدار جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب در سخنان خود تاکید داشتند که ۲۰ هزار مگاوات و حتی ۲۰ تا ۳۰ هزار مگاوات برق هسته ای را فعال کنید، اظهار داشت: مجلس نیز توصیه ای دارد که سازمان انرژی اتمی آمادگی لازم برای زیرساخت های تولید و چرخه سوخت ۲۰ هزار مگاوات را فراهم کند. 

صالحی با اشاره به زمان حضور خود در سازمان انرژی اتمی گفت: از زمان حضورم در سازمان انرژی اتمی، روس ها اصرار داشتند که سفارش ساخت ۸ نیروگاه را بگیرند که حدود ۴۰ میلیارد دلار هزینه داشت که این از تعهد کشور خارج بود و سرانجام با ساخت ۲ نیروگاه توافق شد که عملیات ساخت این دو نیروگاه از ۴ سال پیش آغاز شده است‌.

وی ادامه داد: در زمان ساخت نیروگاه موضوع ترامپ و تحریم‌ها و نبود ارز سبب شده در زمان حاضر ۵۰۰ میلیون یورو به روس‌ها بدهکار هستیم‌. ما پول سوخت نیروگاه بوشهر یک را به روس‌ها پرداخت نکردیم و پول آینده سوخت نیروگاه نیز پرداخت نشده است.

رییس سازمان انرژی اتمی با طرح این‌ سوال که آیا سازمان انرژی اتمی توانایی تحقق تولید ۸ هزار مگاوات برق هسته ای را با این اوصاف دارد یا خیر؟ گفت: بنده اعلام می‌کنم توانایی آن را دارد.

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه