ارسال به دیگران پرینت

بازتاب قیمت دلار به حملات پهپادی +جدول

امروز اگرچه اخباری مثبت از وضعیت مذاکرات وین به گوش فعالان بازار ارز رسید و نرخ‌ها را نزولی کرد، اما دلار همچنان تمایل به صعود نشان داد و به ۲۴۲۰۰ تومان برگشت. به نظر برخی معامله‌گران، خبر حملات خرابکارانه در این روند موثر بود.

بازتاب قیمت دلار به حملات پهپادی  +جدول

«اختیار به عراقچی بدهیم همین امروز می‌رود توافق را نهایی می‌کند و تحریم‌ها را لغو می‌کند». این جمله‌ای بود که صبح امروز حسن روحانی در جلسه هیات دولت گفت. دلار در همین میان افت ۲۰۰ تومانی را تجربه کرد و ۲۴۰۵۰ تومان رسید. در کنار آن رئیس دفتر رئیس جمهور نیز از توافق بر رفع ۱۰۴۰ تحریم و همچنین برخی تحریم‌های مربوط به افراد و بیت رهبری خبر داد.

اما دلار در آن سطح چندان پایدار نبود و دوباره به ۲۴۲۰۰ تومان برگشت. برخی معامله‌گران به خبر حمله پهپادی به یک ساختمان سازمان انرژی اتمی و مجموعه دارویی برکت توجه داشته و آن را عامل صعود قیمت ارزیابی کردند. گروهی نیز حفظ سطح ۲۴ هزار و ۲۰۰ تومانی را ناشی از تلاش دلالان می‌دانند.

شب قبل هم توقیف برخی وب‌سایت‌های ایرانی توسط وزارت دادگستری آمریکا زمینه رشد قیمت تا بالای ۲۴۳۰۰ تومان را در معاملات پشت‌خطی فراهم کرده بود.

اظهارات دیروز رئیس جمهور سیگنال آن را می‌داد که توافق بر سر احیای برجام چندان هم دور از دسترس نیست و دوباره امیدها به احیای برجام را پررنگ کرد. ششمین دور مذاکرات وین یکشنبه گذشته با این امید پایان یافت که در فاصله یک الی دو هفته‌ای تا شروع دور بعدی، تصمیمات سخت و نهایی لازم توسط نهادهای بالادستی در کشورها اخذ شود. در این صورت توافق طی دور بعدی محتمل خواهد بود.

سیگنال بازار نفت به دلار تهران

قیمت نفت با صعود به بالای ۷۵ دلار به سقف دوساله رسیده است. بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی نیز تخمین زده‌اند حداقل برای مدت کوتاهی در آینده نفت ۱۰۰ دلاری را خواهیم دید. این دو خبر از آن جهت در مقطع کنونی اهمیت بیشتری برای اقتصاد کشور و بازار ارز می‌یابد که به نظر شمارش معکوس برای ورود ایران به بازار نفت و آن هم وارد نسبتا سریع آغاز شده است. چنانکه رویترز اخیرا گزارش کرد میزان نفت ذخیره‌شده ایران روی خشکی و دریا افزایش یافته و ایران در صورت رفع تحریم‌ها می‌تواند به‌سرعت تولید نفت خود را از ۲.۱میلیون بشکه فعلی به ۳.۶میلیون بشکه در روز برساند. البته گمانه‌زنی‌ها در خصوص زمانی که طول می‌کشد تا ایران به این بازار برگردد متفاوت است و برخی آن را حداقل سه ماه تخمین می‌زنند.

بیشترین تورم دهه تجربه شد

با این حال آمار تورم خرداد دیروز زنگ خطر را به صدا درآورد. نه تنها تمام سه شاخص سنجش تورم یعنی تورم ماهانه، نقطه‌ای و سالانه در این ماه افزایش داشتند، بلکه تورم ماهانه به رکوردی جدید طی یک دهه اخیر دست یافت. اگرچه احیای برجام می‌تواند انتظارات تورمی را تا حدی نزولی کند.

 

منبع : بورسان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      رانت بازان به هر بهانه ای می توانند بازار را بهم بریزند فردا می بینی بعلت قطعی آب و پس فردا به علت قطعی برق اینها کسی نیست جلویشان بگیره چرا در سایر کشورها خرید و فروش ارز تابع شرایط خاص است ولی اینجا هر که به هرکی .

    • ناشناس ارسالی در

      دیدگاه بنویسیم که چی وقتی که اثری نداره چرا این کادر گذاشتی

    • ناشناس ارسالی در

      وقتی نظر ما دیده نمی شه چرا نظر بدیم

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه