ارسال به دیگران پرینت

اولین دستور رئیسی چه خواهد بود؟

رئیس‌جمهور منتخب اعلام کرد در اولین روز آغاز به کار دولتش به تمام بسترهای فسادزا که ایجاد رانت می‌کنند پایان خواهد داد. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران روز گذشته دریک نشست خبری تلاش کرد مواضع دولت آینده خود را درخصوص سیاست داخلی، سیاست خارجی ومسائل اقتصادی کشور به‌عنوان مهم‌ترین مسائل کشور تشریح کند. او اعلام کرد که دولتش مربوط به یک جریان خاص و جناح خاص نخواهد بود و دولت او مجموعه‌ای از افراد وطن‌دوست خواهد بود. سخنی که می‌توان آن را پیام او برای انسجام و وحدت در کشور توصیف کرد.

اولین دستور رئیسی چه خواهد بود؟
 رئیس‌جمهور منتخب اعلام کرد در اولین روز آغاز به کار دولتش به تمام بسترهای فسادزا که ایجاد رانت می‌کنند پایان خواهد داد. ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب ایران روز گذشته دریک نشست خبری تلاش کرد مواضع دولت آینده خود را درخصوص سیاست داخلی، سیاست خارجی ومسائل اقتصادی کشور به‌عنوان مهم‌ترین مسائل کشور تشریح کند. او اعلام کرد که دولتش مربوط به یک جریان خاص و جناح خاص نخواهد بود و دولت او مجموعه‌ای از افراد وطن‌دوست خواهد بود. سخنی که می‌توان آن را پیام او برای انسجام و وحدت در کشور توصیف کرد.
رئیسی همچنین گفت که بهبود وضعیت کسب‌وکار مردم و بهبود شرایط و وضعیت معیشت مهم‌ترین اولویت سیاست داخلی دولت آینده است. رئیسی در ادامه با اشاره به موضوع برجام و مذاکرات وین گفت: اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی باشد، بلکه باید هر نشستی همراه با نتیجه باشد. او در عین حال از آمریکا و اروپا خواست تا به تعهدات خود در قبال برجام عمل کنند و تاکید کرد که همه تحریم‌ها باید لغو شوند. رئیسی تاکید کرد که سیاست خارجی دولت او محدود به برجام نیست. او در بخش دیگری از سخنانش به سوالی درباره دیدار احتمالی‌اش با رئیس‌جمهور آمریکا برای حل مشکلات بین دو کشور پاسخ منفی داد. او درباره سوال مربوط به روابط با عربستان سعودی نیز تاکید کرد: درباره بازگشایی سفارتخانه‌ها بین دو کشور هیچ مانعی از طرف جمهوری اسلامی وجود ندارد و این سیاست پیش از این اعلام شده است. رئیس‌جمهوری منتخب در ادامه سخنانش درباره مسائل اقتصادی گفت که اولویت خود را بر نقدینگی قرار خواهیم داد و آن را به سمت تولید سرازیر می‌کنیم. رئیسی درمورد حل مشکلات بورس نیز وعده داد با اقداماتی اعتماد مردم به بازار بورس را برمی‌گرداند. وی همچنین با بیان اینکه سرمایه‌گذاری در ایران توسط ایرانیان خارج از کشور باید تسهیل شود، تصریح کرد: دولت این امنیت را برای همه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران به‌ویژه ایرانیان خارج از کشور تضمین می‌کند. رئیسی گفت: یکی از راه های جذابیت برای تولید کاهش مالیات از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد است و افزایش مالیات برای فعالیت های غیر مولد مثل هدایت نقدینگی به سمت ارز، مسکن و زمین است. ما عدالت مالیاتی را دنبال می کنیم. او در بخش دیگری ازسخنانش درخصوص کابینه‌اش گفت که با تشکیل سامانه‌ای مردم می‌توانند مدیران موثر را به دولت معرفی کنند. البته این تنها سامانه‌ای نبود که رئیسی از راه‌اندازی آن سخن گفت. او همچنین گفت که سامانه‌ای برای دریافت ایده‌ها راه‌اندازی خواهد کرد.

به عهدم وفادارم

رئیس‌جمهور منتخب با اشاره به انتخابات ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ گفت: این حضور گسترده و با معنای مردم به‌رغم شرایط کرونایی و دشمنی‌های بسیار و ایجاد جنگ روانی از طرف دشمنان ایران شکل گرفت. حضور ملت بزرگ ایران که ساعت‌ها پای صندوق‌های رای قرار داشتند به‌رغم برخی گله‌مندی‌هایی که از وضع اقتصادی داشتند، بود.

رئیسی گفت: این حضور پیام‌های مختلفی داشت. یک پیام، پیام وحدت و انسجام ملی بود. پیام ملت ایران پیام ضرورت تغییر در شرایط اقتصادی و زندگی آنها بود. پیام ملت ایران، پیام مبارزه با فساد، فقر و تبعیض و در یک کلمه، اجرای عدالت در تمام شئون زندگی مردم بود.  وی ادامه داد: پیام ملت ایران، پیام پافشاری بر ارزش‌های انقلاب شکوهمند اسلامی بود. پیام ملت ایران پیام تداوم امام خمینی و شهدا به‌ویژه شهید عزیز حاج قاسم سلیمانی بود. این پیام را ملت ایران با حضور خودشان به مبانی انقلاب اسلامی و در لبیک گفتن به پیام مقام معظم رهبری انقلاب اسلامی داشتند. این پیام برای دولت مردمی و برای همه مدیران و مسوولانی که به نام این دولت خدمتگزار مردم خواهند بود باید دقیقا شنیده شود. رئیس‌جمهور منتخب گفت: به این عهدی که با مردم بستیم باید وفادار ماند. وفای به این عهد تلاش برای خدمتگزاری به مردم و باز کردن گره‌ها بود. وی افزود: اطمینان داریم وضعیت و شرایط به نفع مردم تغییر خواهد کرد. رئیسی در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای احیای سرمایه اجتماعی و امید در جامعه دارید، گفت: من به‌عنوان رئیس‌جمهور خود را خادم جمهور می‌دانم؛ چه کسانی که به من رأی داده‌اند، چه کسانی که به دیگر نامزدهای محترم رأی‌ داده‌اند یا کسانی که به دلیل شرایط کرونایی یا به هر دلیلی پای صندوق رأی حاضر نشده‌اند. خود را موظف می‌دانم نسبت به حقوق مردم پاسداری کنم، بنابراین نسبت به کاهش هزینه‌های اجتماعی و افزایش سرمایه‌های اجتماعی اقدام خواهم کرد. هر امری که سرمایه اجتماعی را افزون و از هزینه‌ها بکاهد در دستور خواهد بود. در ادامه این نشست خبری، خبرنگار روزنامه شرق پرسید: آقای رئیسی، از لحاظ آماری و گزارش‌های آماری بر شرایط کشور اشراف دارید؟ و می‌دانید چه کشوری را با چه شرایطی تحویل می‌گیرید؟ رئیسی در پاسخ گفت: وضعیت شرایط و ارقام و آمار روشن است، مراکز رسمی، نهادهای تجمیع‌کننده آمار و همه دستگاه‌ها آمار فعالیت خود را ارائه می‌کنند و همچنین آمارها از دید رسانه‌ها، نخبگان و کارشناسان پنهان نیست. خواسته ملت از ما این است که دولت وعده‌هایش را فراموش نکند، ما نه تنها فقط صد روز بلکه شاید به‌صورت هفتگی و بعد ماهانه گزارش دهیم.

سیاست داخلی

رئیس‌جمهور منتخب گفت: سیاست داخلی ما و اولویت‌های ما در این دولت بهبود وضعیت کسب‌و‌کار مردم و بهبود شرایط و وضعیت معیشت مردم خواهد بود. او با بیان اینکه در برخی از حوزه‌ها به‌دلیل کم‌توجهی‌ها، سوءمدیریت‌ها و عدم توجه به داشته‌های بسیاری که کشور از آن برخوردار است و نیروی کارآمد جوانی که در کشور منشأ بسیاری از تحولات است مشکلاتی داریم،‌ گفت: امید داریم که اقدامات ما در جهت بهبود شرایط گره‌گشایی جدی از زندگی مردم کند و امید را به مردم باز گرداند و اعتمادی که به دلایلی مخدوش شده، این اعتماد به مردم عزیز و جوانان برگردد به نحوی که احساس همگان این باشد که دولت، دولت امیدآفرین است، دولت، دولت یک جریان خاصی نخواهد بود. دولت و مدیران همکار با دولت در سراسر کشور کسانی هستند که وطن‌دوست هستند، دغدغه مردم دارند، دغدغه انقلاب دارند و دغدغه آنها رفع مشکلات مردم است. هر کس دلش برای مردم و انقلاب بتپد همکار ما در جای جای کشور خواهد بود.

سیاست خارجی دولتم به برجام ختم نمی‌شود

سیدابراهیم رئیسی با تاکید بر اینکه سیاست خارجی دولتش از برجام شروع نمی‌شود و به برجام هم محدود نخواهد شد، گفت: دنیا بداند وضعیت با این حضور حماسه‌ساز مردم عزیز ایران تغییر کرده است و وضعیت و شرایط جدید پیش روی دنیاست.  رئیس‌جمهور منتخب گفت: تا امروز فشار حداکثری بر مردم ما کارساز نشده است، باید تجدید‌نظر کنند و برگردند. ملت ما نشان داده مقاومت و ایستادگی در مقابل فشارها دارد و دنیا باید بدانند که سیاست خارجی دولت ما از برجام شروع نمی‌شود چون به برجام هم محدود نخواهد شد. او ادامه داد: ما تعامل را با همه دنیا و همه کشورهای دنیا به‌عنوان یک اصل تعاملی گسترده و متوازن در سیاست خارجی دنبال خواهیم کرد و در مذاکرات هر مذاکره‌ای که منافع ملی در آن تضمین شود، این مذاکره حتما مورد حمایت خواهد بود، اما ما وضعیت اقتصادی و شرایط مردم را به مذاکرات گره نخواهیم زد.

اجازه نمی‌دهیم مذاکره برای مذاکره باشد

رئیس‌جمهور منتخب گفت: اجازه نخواهیم داد به نحوی مذاکره برای مذاکره باشد، اجازه نخواهیم داد مذاکرات فرسایشی باشد بلکه باید هر نشستی همراه با نتیجه باشد، نتیجه محوری موضوع ماست و باید آورده‌ای برای ملت بزرگ ایران داشته باشد.

پیام به اروپا و آمریکا

رئیس‌جمهور منتخب در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار یورونیوز مبنی‌بر اینکه برجام برای دولت شما چقدر اهمیت دارد و چه پیامی برای آمریکا و اروپا دارید، تصریح کرد: کشورهای اروپایی و آمریکا باید نگاه کنند که در قبال برجام چه کرده‌اند؛ آمریکا برجام را نقض کرد و اروپایی‌ها نیز به تعهداتشان عمل نکردند. ما خطاب به آمریکا می‌گوییم شما موظف به رفع همه تحریم‌ها هستید و باید برگردید و تعهدات خود را اجرا کنید؛ اروپایی‌ها نیز حتما تحت‌تاثیر فشار آمریکا قرار نگیرند و نسبت به آنچه متعهد شده‌اند عمل کنند؛ این مطالبه ملت ایران از شماست.

با بایدن دیدار نمی‌کنم

رئیسی در پاسخ به خبرنگار «راپلی» روسیه مبنی‌بر اینکه آیا حاضر به ملاقات با رئیس‌جمهور آمریکا هست یا نه؟ گفت: خیر. رئیس‌جمهور منتخب در پاسخ به سوال شبکه سی‌ان‌ان آمریکا مبنی‌بر اینکه نظرش درباره پیشنهاد بایدن در مورد امضای توافق جامع با ایران در حوزه مسائل برنامه موشکی و منطقه‌ای چیست، گفت:‌ آقای بایدن چرا به تعهدات دولت‌های قبل متعهد نیست؟ چرا آقای بایدن به وظایف خود نسبت به تعهداتی که برای دولت آمریکا ایجاد شده پاسخگو نیست؟ پیشنهاد جدی من به دولت آمریکا این است که سریعا به تعهدات خود عمل کنند، تمامی تحریم‌ها را رفع کنند و نشان دهند با رفع همه تحریم‌ها که صداقت دارند. رئیسی افزود: ملت ایران از برجام خاطره خوشی ندارند چون آورده‌ای که در برجام پیش‌بینی شد ملت ایران شاهد برخورداری از این آورده نبود و دلیل آن هم عهدشکنی آمریکایی‌ها و عمل نکردن به تعهدات توسط اروپایی‌ها بود.

مسائل موشکی قابل مذاکره نیست

رئیسی با بیان اینکه تاکید می‌کنیم دولت آمریکا نسبت به تعهدش در این قرارداد عمل کند و به آن پایبند باشد، گفت: مسائل منطقه‌ای و مسائل موشکی قابل مذاکره نیست؛ مساله‌ای که روی آن مذاکره و توافق شده و قرارداد آن منعقد شده و آنها به آن متعهد شده‌اند، اما به آن عمل نکرده‌اند، چگونه می‌خواهند وارد مباحث جدید و نو شوند؟ رئیس‌جمهور منتخب ایران در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه پرس‌ تی‌وی مبنی‌بر اینکه برنامه‌اش برای احیای برجام و وادار کردن آمریکا به لغو تحریم‌ها چیست؟ اظهار کرد: آنچه سیاست جمهوری اسلامی بوده و بارها اعلام شده این است که اقدامات هسته‌ای ما اقداماتی مسالمت‌آمیز و در جهت قواعدی است که این علم و دانش در عرصه‌های مختلف صنعتی،‌کشاورزی و پزشکی دارند و اقدامات جمهوری اسلامی تاکنون اقداماتی بوده که بر اساس اعلام سازمان‌های بین‌المللی در چارچوب قوانین و مقررات انجام شده است. وی افزود: به‌رغم اینکه اقدامات جمهوری اسلامی طبق اعلام خود آنها در چارچوب مقررات انجام شده چرا موانع و مشکلاتی بر سر راه اقدامات هسته‌ای ایران قرار می‌دهند حال آنکه به اعتراف مکرر آنها اقدامات هسته‌ای ایران تاکنون هیچ‌گونه مشکلی نداشته است.

ادامه کار تیم مذاکره‌کننده

او همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه ام‌بی‌سی آمریکا که پرسید آیا قصد دارید تیم مذاکره هسته‌ای را حفظ کنید؟ گفت: تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای کار خود را دنبال می‌کند. تیم سیاست خارجی ما نیز در حال بررسی کار عزیزان است. آمریکا موظف است تمام تحریم‌های ظالمانه نسبت به ملت ایران را رفع کند. رفع تحریم‌ها و راستی‌آزمایی محور بحث سیاست خارجی ما خواهد بود.

خاتمه به بسترهای فسادزا

رئیسی در پاسخ به سوال خبرگزاری صدا و سیما مبنی‌بر اینکه اولویت‌دارترین و نخستین دستورکار شما در دولت جدید چه خواهد بود اظهار کرد: در روز آغاز کار دولت اعلام خواهیم کرد که تمام بسترهای فسادزا که ایجاد رانت می‌کنند باید خاتمه داده شود،؛ یعنی دستگاه‌های اداری موظف هستند زمینه‌های رانت و فساد را از بین ببرند و این سازوکارها را اصلاح کنند. او گفت: اولین اقدام توجه به وضعیت اشتغال و مسکن مردم خواهد بود که دست‌اندرکاران بخش‌های مختلف باید حضوری فعال با مشارکت مردم داشته باشند.

اعمال مالیات بر کارهای غیرمولد

رئیس‌جمهور منتخب در ادامه به سوال خبرگزاری مهر مبنی‌بر اینکه برای رفع موانع تولید از جمله تامین مالی ناقص، رانت‌های ارزی و بخشنامه‌های دست و پاگیر چه خواهید کرد گفت: اولویت خود را بر نقدینگی قرار خواهیم داد و آن را به سمت تولید سرازیر می‌کنیم. او تصریح کرد: ما تولید را پرجاذبه و اقدامات غیرمولد را بی‌جاذبه خواهیم کرد؛ این با یک بخشنامه یا سخن امکان‌پذیر نیست و یک سلسله اقدامات می‌خواهد از جمله اینکه برای ایجاد جذابیت در تولید، کاهش مالیات تولید از ۲۵ درصد به ۱۰ درصد با یک شیب ملایم و ایجاد مالیات برای کارهای غیرمولد و سوداگرانه مانند سوداگری در ارز، طلا و مسکن را دنبال می‌کنیم تا یک عدالت مالیاتی ایجاد شود و ما مصمم هستیم که این کار را در دولت دنبال کنیم.

جبران ضرر بورس با صندوق‌های خرد

او در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که چه برنامه‌ای برای جبران خسارت مردم در بورس دارید، گفت: اعتماد مردم را به بازار سرمایه برمی‌گردانیم. رئیس‌جمهور منتخب ادامه داد: از جمله اقدامات ما این خواهد بود که حتما بورس را به‌عنوان قلک دولت قرار نخواهیم داد و کسری بودجه دولت را از طریق بورس تامین نخواهیم کرد. وی با بیان اینکه تلاش می‌کند از طریق ایجاد صندوق‌های خرد، ضرر مردم را در بورس جبران کند، اظهار کرد: نظارت‌ و سازوکارهای نظارتی را در بورس فعال خواهیم کرد که خود این فعال شدن نظارت باعث خواهد شد که صندوق توسعه بورس از ایجاد تکانه‌های بورس پیشگیری کند. رئیسی ادامه داد: اقدامات دیگری در دست برنامه‌ریزی است که از جمله آنها عمیق کردن بورس است.

ترکیب کابینه

رئیس‌جمهور منتخب در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار «ایسنا» درباره ترکیب احتمالی کابینه دولت سیزدهم گفت: همانطور که بارها اعلام کردم به‌صورت مستقل وارد میدان شدم و از همه گروه‌ها، تشکل‌ها، احزاب و شخصیت‌های بزرگ که از من حمایت کردند صمیمانه تشکر می‌کنم و سپاسگزارم. وی افزود: ما برای تشکیل دولت خود را در مقابل خداوند متعال مسوول می‌دانیم و فقط وامدار ملت خواهیم بود. در تشکیل دولت، انقلابی بودن، کارآمد بودن و مردم دار بودن از شاخص‌های دولت بنده خواهد بود. رئیسی در ادامه به رسانه‌ها توصیه کرد که گمانه زنی نکنند. او در ادامه این سخنان یادآور شد: بنده در این قضیه از نگاه مردم و از نگاه نخبگان استقبال می‌کنم و طبق سامانه‌ای که چند روز آینده در اختیار همگان قرار خواهد گرفت پیشنهادهایتان را نسبت به اشخاص مختلف ارائه خواهم داد و انتخاب من بر اساس شایسته‌سالاری خواهد بود.

ارتباط با عربستان

رئیس‌جمهور منتخب در پاسخ به سوال خبرنگار شبکه المیادین درباره رابطه با عربستان و اینکه آیا این امکان وجود دارد که شاهد سفر شما به آن کشور یا سفر رهبران این کشور به تهران باشیم، گفت: ما روابط با همه کشورهای دنیا و تعامل با همه را اعلام کرده‌ایم به‌ویژه‌ روابط با کشورهای همسایه برای‌مان مهم است؛ اولویت ما ارتباط با همسایگان خواهد بود و نسبت به کشور عربستان هم درباره بازگشایی سفارتخانه‌ها بین دو کشور هیچ مانعی از طرف جمهوری اسلامی وجود ندارد و این سیاست پیش از این اعلام شده است و باز هم تاکید می‌کنم که روابط و گفت‌وگو با عربستان و همه کشورهای در منطقه برای جمهوری اسلامی هیچ مانعی ندارد.

ایران؛ ‌کشوری امن برای سرمایه‌گذاری

رئیس‌جمهور منتخب گفت: ایرانی که در خارج از کشور درآمدی را کسب کرده است بهترین مکان و امن‌ترین مکان برای او سرمایه‌گذاری در داخل ایران و سرزمین آبا و اجدادی او است؛ امنیت هم کاملا برای این سرمایه‌گذاری وجود دارد، امنیت برای همگان است و همه سرمایه‌گذاران در سراسر دنیا بدانند که امروز جمهوری اسلامی جزو امن‌ترین کشورها برای سرمایه‌گذاری اقتصادی است و این امنیت را دولت برای همه کارآفرینان و سرمایه‌گذاران و به‌ویژه ایرانیان خارج از کشور تضمین می‌کند و باید آنها بدانند که وطن‌شان و خاک‌شان برای آنها به منظور سرمایه‌گذاری دارای اولویت است. او همچنین از راه‌اندازی یک سامانه برای دریافت ایده‌ها خبر داد و گفت: نخبگان، اصحاب رسانه‌، دانشگاهیان و حوزویان و همه صاحبان اندیشه و خرد اگر ایده‌ای را برای اداره دولت و برای سامان دادن به وضعیت اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سایر حوزه‌ها دارند می‌توانند در یک بانک ایده‌های خود را ارسال کرده و دولت از این ایده‌ها استقبال می‌کند، ضمن اینکه این ایده‌ها می‌تواند برای دولت بسیار گره‌گشا باشد؛ استقبال از نظرات و ایده‌های همه عزیزان برای دولت بسیار مغتنم است. رئیسی گفت: همچنین ارتباط مردم با من از طریق اقوام، بستگان و خویشان نباید تنظیم شود هرچند که آنها برای من محترم هستند، اما ارتباط با مردم ارتباط از طریق خویشان و بستگان نیست. ما سامانه‌ای را برای ارتباط دائمی با مردم و همه سطوح اجتماعی فعال خواهیم کرد که این ارتباط کاملا سازمان‌ یافته و برنامه‌ریزی شده است. البته این موضوع با حضور من در اجتماعات مردمی متفاوت است؛ البته ان‌شاءالله کرونا از صفحه روزگار ریشه‌کن خواهد شد و تلاش داریم این ارتباطات را با همه محافل افزون کنیم و تلاش داریم ارتباط علی‌الدوام با همه سطوح جامعه جزو برنامه کاری من باشد.

 

منبع : دنیای اقتصاد
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه