ارسال به دیگران پرینت

دفاع از «جمهوریت» پای صندوق‌های رأی | انتخابات ۹۸ تکرار نشود

در آستانه انتخابات ریاست جمهوری کشور، چهره های سیاسی و نظامی مردم را به حضور در پای صندوق های رای دعوت کردند.

دفاع از «جمهوریت» پای صندوق‌های رأی | انتخابات ۹۸ تکرار نشود

 کمتر از ۲۴ ساعت تا آغاز مهمترین ماراتن سیاسی کشور درس ال ۱۴۰۰ باقی مانده است. روزی که سرنوشت و چهره سیاسی کشور را برای ۴ سال آینده تغییر می‌دهد، یک رئیس جمهور منتخب دیگر پا به پاستور می گذارد.

اما در روزهای منتهی به انتخابات، دلسردی انتخاباتی مردم و حتی قهر مردم با صندوق های رای کلیدواژه هایی بودند که بسیار شنیده می شدند و نگرانی هایی بابت رقم خوردن مشارکتی به مانند آنچه در انتخابات ۹۸ رخ داد بوجود آمده بود.

هرچند مشارکت پایین مردم در انتخابات مجلس یازدهم، به مذاق بعضی‌ها خوش آمد تا دوباره با تکرار آن بخواهند کلید پاستور را بعد از تصاحب کلید بهارستان، از آن خود کنند اما بزرگان و دلسوزان نظام نگران تکرار تجربه انتخابات ۹۸ در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ هستند.

در راس دعوت به حضور مردم بیانات شب گذشته رهبر انقلاب بود. ایشان ضمن تایید برخی مشکلات و گلایه هااز سوی مردم راه حل را در قهر با صندوق ندانستند و تاکید کردند«اگر بخواهیم فشارهای اقتصادی دشمنان یعنی تحریم و دیگر فشارها کاهش یابد و رفع شود، باید حضور در انتخابات افزایش یابد و پشتوانه مردمی نظام به رخ دشمنان کشیده شود.»

ایشان فرمودند: «به انتخابات باید با نگاهی برتر از مذاق های مختلف سیاسی نگریست و در آن شرکت کرد زیرا نظام اجتماعی کشور به این موضوع نیازمند است.»

جفایی که به کاندیداها شد

اما پس اعلام اسامی کاندیداهای تایید صلاحیت شده انتخابات و خط قرمز کشیدن بر نام چهره های سیاسی شاخص از سوی شورای نگهبان، شوکی عجیب به فضای سرد انتخابات وارد شد،تا آنجا که حتی رهبر انقلاب خواستار جبران در ظلم و جفا به برخی کاندیداها شدند اما عزم شورای نگهبان بر عدم تایید کاندیدایی به جز ۷ کاندیدای تایید صلاحیت شده سبب شد تا انتخابات میدانی برای رقابت چند کاندیدای کمتر شناخته شد.در این میان برخی از طیف های سیاسی تندرو، حتی اسم رمز « مشارکت حداقلی، دولت کارآمد» را کلید زدند و بی توجه به فضای انتخابات از مهم نبودن رأی مردم گفتند.

همین فضای نگران کننده سبب شد تا بزرگان بازهم به میدان بیایند و علم رغم دلخوری ها از برخی تصمیمات، مردم را به سمت مشارکت درانتخابات ترغیب کنند تا انتخابات ۱۴۰۰ نیز به مانند انتخابات ادوار گذشته صحنه تجلی «جمهوریت» نظام شود.

از نظامی‌ها تا نهادهای سیاسی، از مسئولان و بزرگان تا چهره های رد صلاحیت شده دست به قلم برده و با صدور پیام و بیانیه مردم را به حضور در پای صندوق های رای دعوت کردند. 

حسن روحانی، رئیس جمهور که دولتش در طول تبلیغات انتخاباتی بارها مورد حمله و بی مهری قرار گرفت نیز قهر با صندوق ها را راه حل مشکلات ندانست و در جلسه هئیت دولت گفت:« قهر با صندوق هیچ مشکلی را برای ما حل نمی‌کند، پای صندوق رفتن در این شرایط استحکام نظام ماست و قدرت ما را بیشتر می‌کند. چه فایده‌ای دارد اگر به پای صندوق نرویم؟ آثارش چیست؟ پیش وجدان خودتان بررسی کنید.»

*در جدول زیر برخی از پیام ها و دعوت به حضور مردم پای صندوق های رأی آمده است؛

 

 

 

 

 

 

 

 

نظامی‌ها

 

 

نام

بیانیه/ فراخوان

ستاد کل نیروهای مسلح

 انتخابات علاوه بر اینکه مظهر اراده و اقتدار ملی و نشانه پایبندی ملت ایران به نظام جمهوری اسلامی است، دارای ارزش راهبردی و معرف الگوی مردم‌سالاری دینی به جامعه جهانی است بی‌تردید حضور حداکثری و در عین حال آگاهانه مردم در پای صندوق‌های رای در انتخابات روز جمعه ۲۸ خردادماه، برگ زرین دیگری را در تاریخ انقلاب اسلامی رقم خواهد زد و به‌عنوان عاملی بازدارنده در برابر نقشه‌های شوم و شیطانی دشمنان ایران اسلامی و عامل مؤثری برای امنیت پایدار و مقابله با جنگ اقتصادی، تحریم‌های ظالمانه و حل مشکلات گوناگون کشور خواهد بود.

سپاه پاسداران

به توفیق الهی آحاد ملت شریف و فهیم ایران با نصب العین قرار دادن وصایای جاودانه امام راحل(ره) و تأسی به شهیدان والامقام و تاریخ‌ساز بویژه سردار دل‌ها شهید حاج قاسم سلیمانی با لبیک به مقام عظمای ولایت و رهبری حضرت امام خامنه‌ای(مدظله العالی) و درک عمیق شرایط حساس و سرنوشت‌ساز کنونی، حماسه حضور پرقدرت، همگانی و حداکثری خود در انتخابات ۲۸ خرداد را میدان تولید قدرت برای ساختن ایران قوی و پشتوانه‌ای مقتدر برای دولت آینده قرار خواهد داد.

وحدت، انسجام و همبستگی نیرومند ملی، به عنوان رمز پیروزی و ماندگاری انقلاب و بقای نظام اسلامی، که همواره مورد حسد و طمع  دشمنان قسم‌خورده ایران و ایرانی بوده است، با نمایش خیره‌کننده و شگفت‌انگیز خود در انتخابات جمعه آینده، بار دیگر مصونیت و آسیب‌ناپذیری جمهوری اسلامی را به رخ جهانیان کشیده و هر رأی ملت را یک موشک نقطه‌زن بر پیکر بدخواهان این سرزمین قرار خواهد داد.

ارتش جمهوری اسلامی ایران

در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، شوراهای اسلامی و میان دوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان، دشمن با توطئه‌ها و فتنه‌های شوم خود و با بهره گیری از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای با هجمه‌های تبلیغاتی، سعی در کمرنگ جلوه دادن برکات انقلاب و ناامید ساختن مردم از نظام اسلامی داشته وکاهش مشارکت مردم در انتخابات ۱۴۰۰ را دنبال می‌کند.

سرلشکر امیر سید عبدالرحیم موسوی

 بیشتر بیانیه‌ها و صحبت‌ها در جهت دعوت به حضور حداکثری در انتخابات است. دشمنان با تمام قدرت برای ناامیدسازی، مردد کردن و بی اعتمادسازی ملت ایران کار می کنند. باید حتما همه کسانی که به جنبه مثبت و اثرات انتخابات آگاه هستند، مطالب خود را در این جهت بگویند تا مردم بشنوند و انتخاب اصلح داشته باشند.

سردار سرلشکر پاسدار یحیی رحیم صفوی

 برای  عبور از شرایط فعلی کشور  و حل مشکلات کشور باید  در  انتخابات مشارکت کرد و  برای ایجاد تغییر و تحول به پای صندوق رأی برویم. در واقع قهر با صندوق رأی، نه تنها  مشکلی از مشکلات حل نمی کند ، چه بسا مشکلاتی را هم ایجاد کند ، نابسامانی ها و ناکارامدی ها را باید با انتخاب درست و خوب به فضل الهی و عنایات چهارده معصوم ( سلام الله علیهم اجمعین)پشت سر بگذاریم.

 

 

 

 

 

 

 

  

 

دولت

حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی

*اینکه نقد، انتقاد و گلایه داشته باشیم، جای خودش. جمهوریت را باید همه پاسدار بداریم. جمهوریت از یادگارهای امام راحل (ره) و از تاکیدات رهبری است. نگذاریم جمهوریت آسیب ببیند. اگر گله از یک نهاد یا اقدام گلایه داریم، اگر از دولت گلایه داریم، اشکال ندارد که از دولت گلایه داشته باشیم ولی راهش قهر از صندوق نیست. 

* قهر با صندوق هیچ مشکلی را برای ما حل نمی‌کند، پای صندوق رفتن در این شرایط استحکام نظام ماست و قدرت ما را بیشتر می‌کند. چه فایده‌ای دارد اگر به پای صندوق نرویم؟ آثارش چیست؟ پیش وجدان خودتان بررسی کنید. 

اسحاق جهانگیری

با وجود همه گلایه‌ها اما باید به ‌آینده ایران و کشور و نظام فکر کرد و برای صیانت از جمهوریت پای صندوق‌های رای حاضر شد و به کسی رای داد که در دفاع از حقوق فراگیر مردم و جمهوریت نظام و حل مشکلات پیش روی کشور در داخل، منطقه و نظام بین‌الملل برنامه جامع و تیم مناسب دارد.

محمود واعظی

ملت شریف ایران این روزها در معرض یک انتخاب سرنوشت‌ساز دیگر است. در آستانه این رویداد مهم؛ تریبون‌هایی بویژه در خارج از کشور، به طور مستقیم یا غیرمستقیم، همه تلاش خود را کرده و می‌کنند تا مردم را از شرکت در انتخابات دلسرد و از استفاده از حق تعیین سرنوشت منصرف کنند. صندوق رای مهمترین ابزار دخیل شدن اراده مردم در فرایند حکمرانی است و مشارکت حداکثری موجب انسجام، وحدت ملی و اقتدار خارجی دولت‌ها می‌شود.

سید محمود علوی

علی‌رغم وجود مشکلات عدیده‌ی اقتصادی، کاستی‌ها، گلایه‌مندی‌های به‌حق و کم‌لطفی‌ها، انتخابات نماد روشنی از مردم سالاری دینی است و فرصت مغتنمی برای ابراز نظرات به بهترین شکل ممکن در صحنه سیاسی کشور می‌باشد.

اینجانب با شناخت و درک عمیق شرایط موجود در این برهه‌ی حساس، از یکایک شما برای شرکت فراگیر در این انتخابات سرنوشت‌ساز دعوت بعمل می‌آورم.

علی اکبر صالحی

بار دیگر موسم برگزاری آزمون مردمسالاری در خردادماه فرا رسیده و چشم جهانیان و نگاه ناظران بین المللی به قدمها و دستانِ پرتوان و سرنوشت سازِ شما دوخته شده است. اگرچه بسیاری از دشمنان و بدخواهان ایران اسلامی در تلاشند تا به لطایف الحیل و با استفاده از امکانات و ابزارهای رسانه ای، بذر نومیدی و یأس را در دلهای جمع کثیری از هموطنانِ عزیزمان بپراکنند امّا اینجانب به زمان شناسی و هوشمندیِ جبلّی و تاریخیِ مردمان ایران زمین ایمان دارم و بر این باورم که به رغم کوشش مذبوحانه مدّعیان و نامحرمان، ملّت بزرگ ایران یک بار دیگر، با صلابت و پرتوان در عرصه تعیین سرنوشت و صیانت از ارکان مردم سالاری دینی حضور خواهد یافت. هرچند در این میانه، برخی از عزیزان و خدمتگزاران صدیق نظام و انقلاب آنچنان که باید و شاید، قدر ندیدند و میدان برای بهره مندی ملّت عزیز ایران از خدمات ‌آنان آماده نشد؛ امّا اکنون زمان شِکوه و شکایت از برخی قصورها و تقصیرها نیست.

 

 

 

  

مجلس

محمدباقر قالیباف

من قول می‌دهم انشاالله با حضور شما در پای صندوق‌های رأی و انتخاب درست، ما هم به عنوان نمایندگان شما در مجلس شورای اسلامی خود را مکلف و موظف می‌کنیم که خواسته‌های شما را در دولت آینده پیگیری کنیم و آن‌ها را تحقق بخشیم. امیدوارم روز جمعه همه در کنار هم برای آینده ایران عزیز و سربلند و برای فرزندان خودمان پا به میدان بگذاریم و از خدا بخواهیم و تلاش کنیم که بر این مشکلات فائق آییم.

احمد حسین فلاحی

 مشارکت حداکثری در انتخابات در تمامی عرصه ها مسئله ای حائز اهمیت است، یکی از این عرصه ها عرصه بین الملل است، مردم با مشارکت حداکثری به نوعی پشتوانه نظام جمهوری اسلامی هستند و نظام می تواند با اقتدار بیشتری به فعالیت های داخلی و بین المللی خود بپردازد و این مشارکت حداکثری باعث می شود خارجی ها دیگر بهانه ای در دست نداشته باشند.

سید علی موسوی

واقعیت این است که حضور مردم در پای صندوق های رای آن هم حماسه گونه در پایداری نظام اسلامی و تقویت این انقلاب عزیز بسیار تاثیرگذار است، همیشه مردم در تعیین سرنوشت خود با شور و اشتیاق فراوان نقش آفرینی کرده اند که با امید به خداوند این بار هم اینگونه خواهد بود.

هادی بیگی نژاد

 حضور حداکثری مردم در انتخابات سبب می شود تا حساب کار دست دشمن بیاید و دیگر نمی تواند در مجامع بین المللی علیه کشورمان اجماع سازی کرده و ما را تحت فشار بگذارد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

احزاب و شخصیت‌ها

 حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی

میراث بزرگ انقلاب اسلامی و امام عظیم الشأن ما و شهدای این سرزمین، «جمهوری اسلامی» است و حفاظت از  تلفیق مبارک «جمهوریت» با «دین داری» وظیفه همیشگی ماست. و امروز اگرچه تنگ نظری ها و رفتارهای ناصحیح، همگان را به حق نگران میراث تاریخی مان کرده است و اگر چه همین بی توجهی عمیق به جمهوریت علت اصلی نابسامانی های اقتصادی و اجتماعی است ولی باز هم می توان نه با رفتاری سلبی، بلکه با تصمیمی ایجابی به حفاظت از آینده و ساختن امروز و رفع مشکلات معیشتی روزمره همت گمارد. 

اینجانب ضمن احترام به نظر همه ایرانیان بر این باورم که یکی از راه های حفظ جمهوریت نظام، دادن «رأی صحیح» است. امید است همه در حفظ ثمره خون های پاک شهیدان موفق باشیم. 

حجت الاسلام و المسلمین سیدمحمد خاتمی 

از مردم میخواهم با حضورشان صحنه را به نفع جمهوریت بهم بزنند.

امیدوارم مردم ما همت کنند و به عرصه بیایند و رای بدهند. ( من درباره نامزدها صحبت نمی کنم که شایسته هستند یا نه) اما مردم به صحنه بیایند تا آن طرحی که می خواهد یک جریانی به هر قیمتی ولو با کنار زدن مردم و تهدید کردن رأی و آزادی مردم فلان شخص و یا فلان جریان را روی کار بیاورد و تحمیل کند مقابله شود.

آیت الله صادق آملی لاریجانی

همه مستحضرند که ارکان این نظام بر انتخابات استوار شده و حضور مردم در عرصه انتخابات، ضامن امنیت ملی، اقتدار و استحکام نظام است. اختلاف سلائق و گلایه‌ها نباید موجب فراموشی مصالح کلی نظام و نقشه دشمنان گردد. "برای حفظ انقلاب و نظام جمهوری اسلامی، در انتخابات شرکت می‌کنیم."

علی لاریجانی

روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ را به روز ملی سرنوشت بدل کنیم. بهتر آن است که در اقدام ملّی انتخابات، یکسره با خدا معامله کنیم.

گرچه برخی رفتارهای نادرست داخلی و خارجی، مزاحمت‌هایی برای حرکت ملت ایجاد کرده؛ اما اراده شما بسیار قوی‌تر از آن‌هاست. امید است با مطالبات حق طلبانه عموم مردم شریف و قانون مدار و عزم مسولین مربوطه روال های ناصحیحی که به اعتماد عمومی ضربه میزند اصلاح گردد.

ملّت عزیز. در مشکلاتِ سخت تحریم، صبوری  کردید؛ ان‌شالله ظفر در پیش است.

خانواده شهید سلیمانی

اکنون در این برهه حساس، خانواده شهید حاج قاسم سلیمانی دست شما ملت بزرگوار ایران را برای مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح می‌فشارد زیرا حضور شما در انتخابات صیانت از نظام مقدس جمهوری اسلامی و خیمۀ رسول‌الله (ص) است، همان‌گونه که شهید بزرگوارمان در وصیت‌نامۀ خود بیان کرد: «والله والله والله این خیمه اگر آسیب دید، بیت‌الله‌الحرام و مدینۀ حرم رسول‌الله (ص)، نجف، کربلا، کاظمین، سامرا و مشهد باقی نمی‌ماند؛ قرآن آسیب می‌بیند.» براین‌اساس، انتظار داریم به مصداق «تواصی بالحق»، ضمن شرکت خود در انتخابات، سایر اقشار مردم عاشق اسلام و ایران را نیز به رفتن پای صندوق‌های رأی دعوت نمایید تا یکی از برگ‌های سرنوشت ایرانمان به نیکی ورق بخورد، ان‌شاء‌الله

سید پرویز فتاح 

فارغ از پیروزی هر نامزدی در این رقابت، حضور مردم در میدان انتخابات به عنوان صاحبان اصلی انقلاب دارای اهمیت ویژه‌ای است. علی‌رغم کاستی‌ها و گله‌هایی که وجود دارد، حضور پر شور آحاد ملت، مسیر پیشرفت و حل مشکلات داخلی و خارجی را برای دولت بعد هموار می‌کند.

رسول منتجب‌نیا

شما به خوبی می دانید تنها روزنه دخالت مردم در حاکمیت و تعیین سرنوشت خویش، حضور پای صندوق رأی و انتخاب فرد یا افراد اصلح است و قهر از صندوق به معنای سپردن کشور به دست نااهلان است.

بنابراین به رغم نارضایتی شدید نسبت به چگونگی اداره کشور، وجود تبعیض، بی عدالتی، تورم و گرانی و ردّ صلاحیت نامزدهای لایق، نباید فرصت انتخاب خیرالموجودین را از دست داد بلکه با حضور پرشور و حدّاکثری پای صندوق رای داشت.

مجلس خبرگان

از آنجا که حضور آگاهانه در انتخابات و انتخاب هوشمندانه از سوی آحاد مردم، علاج دردهای مزمن کشور است، مجلس خبرگان رهبری از عموم مردم شریف و گروه های سیاسی، دعوت می کند که ضمن مشارکت در عرصه انتخابات، فردی دین باور، انقلابی و توانمند که بتواند با استفاده از ظرفیت های داخلی و بکارگیری نیروهای متعهد و متخصص، کشورمان را به پیش ببرد برای ریاست جمهوری و افرادی لایق، دردآشنا و مسؤولیت شناس را برای شوراهای اسلامی شهر و روستا و علمای در طراز انقلاب اسلامی را در حوزه هایی که انتخابات میان دوره ای مجلس خبرگان در آنجا برگزار می شود برای عضویت در این مجلس با عظمت برگزینند.

 

 

 

 

 

مراجع تقلید

آیت‌الله مکارم شیرازی

ملت آگاه و مؤمن ایران اسلامی با انتخابات پیش رو در مرحله حساس تاریخی قرار دارند. قرائن و نشانه‌ها حاکی از آن است که کوتاهی در این امر ممکن است آسیب‌های جدی و جبران‌ناپذیری به مصالح کشور وارد کند. از این‌رو شرکت در انتخابات تکلیفی الهی، اجتماعی و پشتوانه‌ای برای تحقق عزت و استقلال کشور خواهد بود.

آیت‌الله نوری همدانی

انتظار می‌رود که امت وفادار به اسلام با حضور شکوهمند به خود و با در نظر گرفتن معیارهایی که رهبر معظم انقلاب (دامت برکاته) بیان فرمودند پای صندوق‌ها و انتخاب اصلح، دین خود را ادا کرده و قلب حضرت بقیه الله اعظم امام عصر (ع) را شاد کنند.

بعلاوه امروز حضور گرم و حماسی در انتخابات و تقویت جبهه مقاومت در منطقه است و در حقیقت تداوم بخش پیروزی فلسطین و یمن و سوریه و لبنان و دیگر عرصه‌های مقاومت و همفکران حاج قاسم سلیمانی در کل جهان است و امید که ان‌شاءالله تعالی ملت ایران با حضور شورانگیز و گرم حماسه‌ای در درگاه خداوند بزرگ سربلند و سرافراز باشند.

آیت‌الله علوی گرگانی

شرکت مردم در انتخابات و رأی به فرد متعهد و متدین و دلسوز می‌تواند اقتدار کشور را افزایش داده و قدرت چانه زنی ایران اسلامی را در صحنه بین‌المللی و منطقه‌ای افزایش دهد.

آیت‌الله جوادی آملی

هر اقدام و عملی که منجر به تضعیف نظام اسلامی و آرمان‌های والای امام راحل و شهدای گرانقدر گردد شرعاً جایز نبوده و حرام می‌باشد. در تعیین اصلح، سایر مکلفین با رعایت موازین و معیارهای اسلامی به تشخیص خود عمل نمایند.

 
 
 
منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه