ارسال به دیگران پرینت

منابع طبیعی فارس: عمدی بودن آتش سوزی ممسنی

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی فارس با استناد به بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان این اداره، اعلام کرد که یک دامدار ساکن شهرستان ممسنی با آتش زدن اراضی مرتعی تنگ آب این شهرستان موجب تخریب و خسارت شدید به درختان جنگلی و عرصه‌های منابع طبیعی شد.


منابع طبیعی فارس:  عمدی بودن آتش سوزی ممسنی

آرش مهدی در تشریح این خبر گفت: دامدار متخلف ساکن این منطقه (تنگ آب ممسنی ) به قصد تبدیل عرصه‌ها به باغ دیم با آتش کشیدن عرصه‌های جنگلی بلوط و بنه بصورت عمدی موجب سوختن و از بین رفتن پوشش‌های گیاهی و جانوری و گونه‌های ارزشمند مرتعی(بوته‌های گون) و درختچه‌های جنگلی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از منابع طبیعی فارس، مهدوی خاطرنشان کرد: این دامدار سابقه دار از سالیان پیش به صورت غیر قانونی و بدون مجوز وارد محدوده مراتع این شهرستان شده و با همکاری فرزندانش اقدام به چرای غیر مجاز و بدون پروانه دام می‌کردند. این فرد متخلف علاوه بر قطع درختان بلوط اقدام به تولید غیر مجاز زغال در این منطقه کرده است.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری تصریح کرد: با توجه به خشک بودن مراتع و وزش باد گرم حریق به اراضی مرتعی دیگر و مناطق همجواراین منطقه سرایت کرد که با تغییر ناگهانی جهت باد آتش به گله گوسفندان فرد متخلف افتاد و تعداد 70 راس گوسفند در میانه آتش سوختند و برشته شدند.

مهدوی با بیان اینکه پس از تشکیل پرونده متخلف برای سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی تحویل داده شد، از مرتعداران، گردشگران و طبیعت دوستان شهرستان ممسنی خواست هرگونه اقدام قطع درخت و احداث کوره ذغال در عرصه‌های منابع طبیعی را به شماره تلفن رایگان وشبانه روزی ۱۵۰۴ امداد جنگل و مرتع گزارش دهند.

نجات ارتفاعات جنگلی کوه دراک شیراز از آتش 

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی وآبخیزداری فارس همچنین از مهار کامل آتش سوزی منطقه دراک شهرستان شیراز با همکاری نیروهای این اداره و همراهی مردم خبر داد و افزود: پس از دریافت گزارش آتش سوزی در ارتفاعات سبز منطقه دراک شهرستان شیراز بلافاصله نیروهای منابع طبیعی به محل اعزام و پس از تلاش گسترده در نهایت موفق به مهار حریق شدند.

او با اشاره به حضور به موقع و موثر نیروهای منابع طبیعی در عملیات اطفاء حریق گفت: با تلاش بیش از پیش نیروها در این عملیات از گسترش و سرایت حریق به دیگر نقاط جلوگیری شد.

مهدوی با بیان اینکه گرم شدن هوا ضریب خطر آتش سوزی در این عرصه‌ها را افزایش داده است بر تعامل بین دستگاهی و همکاری‌های لازم شهرداری شیراز جهت مشارکت و حضور در عملیات‌های احتمالی اطفاء حریق تأکید کرد.

مدیر روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری فارس اتخاذ تدابیر لازم حفاظتی برای پیشگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی گفت: در این راستا در تعامل و همکاری با سایر دستگاه‌ها اقدامات پیشگیرانه آتش سوزی در عرصه‌های جنگلی و مرتعی به طور جدی پیگیری و در حال اجراست. 

مهدوی با اشاره به قرار گیری محدوده کوه‌های دراک در حریم قانونی شهر شیراز عنوان کرد: اراضی این منطقه در محدوده قانونی شهر واقع شده مطابق ماده ۳ برای بهره برداری به شهرداری واگذار و متولی آن آن شهرداری شیراز است و مسئول حفاظت و نگهداری از این کوه استراتژیک هستند اما به دلیل اهمیت پوشش گیاهی نیروهای منابع طبیعی در عملیات مهار آتش در این منطقه در همان ساعات اولیه حضور داشتند

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه