ارسال به دیگران پرینت

چین: زمان دیکته تصمیم‌های جهان توسط «گروه ۷» گذشته است

سخنگوی سفارت چین در لند در واکنش به طرح ۴۰ تریلیون دلاری «گروه هفت» برای مقابله با چین تأکید کرد، خیلی وقت است زمان‌هایی که تصمیمات جهانی توسط گروه کوچکی از کشور‌های جهان دیکته می‌شد، گذشته است.


چین: زمان دیکته تصمیم‌های جهان توسط «گروه ۷» گذشته است

در پی تلاش سران کشورهای صنعتی جهان موسوم به «گروه هفت» (G7) برای مقابله با قدرت رو به رشد چین در جهان از طریق یک طرح سرمایه گذاری ۴۰ تریلیون دلاری در کشورهای در حال توسعه، یکی از سخنگویان سفارتخانه چین در لندن امروز (یکشنبه) تأکید کرد که دیگر آن روزهایی که تصمیمات مهم جهان توسط گروه کوچکی از کشورها دیکته می‌شد، گذشته است.

پیش از این گزارش شده بود که رهبران کشورهای آمریکا، انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، کانادا و ژاپن به مدت سه روز در کورن وال نشست گروه هفت را برگزار می‌کنند و این اولین نشست این گروه از زمان شیوع بیماری همه‌گیر کرونا در جهان است.

در دومین روز از این نشست سه‌ روزه، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا از کشورهای اروپایی و ژاپن درخواست کرد که از طریق سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها در کشورهای در حال توسعه با نفوذ و قدرت روبه رشد امنیتی و اقتصادی چین مقابله کنند.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، سخنگوی سفارتخانه چین در لندن ضمن انتقاد از نشست کورن وال گروه هفت تأکید کرد که کل قالب این نشست منسوخ و تاریخ مصرف گذشته است.

وی در این خصوص ادامه داد: «خیلی وقت است که روزهایی که تصمیمات جهانی توسط گروه کوچکی از کشورها دیکته می‌شد، گذشته است. ما همیشه بر این باوریم که کشورها،‌ خواه بزرگ یا کوچک، قوی یا ضعی، فقیر یا ثروتمند برابر هستند و امور جهانی باید از طریق رایزنی با تمامی کشورها اداره شود».

طبق این گزارش، واکنش این دیپلمات چینی به درخواست رئیس‌جمهور آمریکا از سران گروه هفت برای مقابله با نفوذ سیاسی و اقتصادی چین در جهان بوده است.

خبرگزاری رویترز همچنین به نقل از یک منبع آگاه گزارش کرد که «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا نیز از کشورهای گروه هفت خواسته است تا یک رویکرد یکپارچه و متحد را برای مقابله با چین طراحی کنند.

بایدن مقابله با قدرت رو به رشد چین و روسیه را به عنوان محور سیاست خارجی خود قرار داده است و در مقابل نیز پکن تأکید کرده است که پاسخگویی بسیار ضعیف آمریکا به همه‌گیری و سیاست‌های تفرقه‌افکنانه آمریکا به ویژه شورش‌های ۶ ژانویه طرفداران «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا در مقابل کنگره آمریکا را نشانه شکست دموکراسی در ایالات متحده می‌دانند.

چین بارها و بارها از قدرت‌های بزرگ انتقاد کرده است که در تلاش‌های خود برای مهار نفوذ چین در سراسر جهان به دوران منسوخ شده «استعمارگرایی» اتکار کرده‌اند.

گزارش‌ خبرگزاری رویترز حاکی از آن است که سران گروه هفت که در «کورن وال» واقع در جنوب غربی انگلیس با یکدیگر در حال دیدار هستند، امیدوارند که طرح آن‌ها موسوم به «ساخت یک جهان بهتر» (B3W)، هزینه‌ای بالغ بر ۴۰ تریلیون دلار دارد و سران گروه هفت مدعی هستند که جایگزین بهتری برای طرح «کمربند و جاده» چین است و علی‌رغم آن که مدعی شده‌اند که این طرح تا سال ۲۰۳۵ محقق می‌شود اما منابع مالی آن را مشخص نکرده‌اند.

طبق گزارش شبکه «بی بی سی»، «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان نیز در این خصوص تأکید کرده است که گروه هفت هنوز در موقعیتی برای آزادسازی چنین بودجه‌ای به منظور مقابله با قدرت چین نیست.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه