ارسال به دیگران پرینت

برگزاری نشست عوامل اجرایی انتخابات ۱۴۰۰ استان تهران

گردهمایی عوامل انتخابات ۱۴۰۰ تهران برگزار شد.

برگزاری نشست عوامل اجرایی انتخابات ۱۴۰۰ استان تهران

گردهمایی عوامل انتخابات ۱۴۰۰ تهران (هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات استان تهران) در هتل ارم با حضور احمد نادری رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شورا‌های کشور، رضا تقی‌پور و حجت‌الاسلام حسن نوروزی از دیگر اعضای هیئت نظارت در انتخابات شورا‌های کشور برگزار شد.

همچنین انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران، محمدحسن صادقی مقدم عضو حقوقدان شورای نگهبان و طهرانی رئیس هیئت نظارت بر انتخابات استان تهران حاضر هستند.

داوطلب زرتشتی انتخابات شوراها تایید شده است

احمد نادری نماینده تهران ری شمیرانات اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی و رئیس هیئت نظارت بر انتخابات شوراها، در این گردهمایی گفت: قانون انتخابات شوراها اشکالات جدی دارد و پس از ۵ دوره باید کالبدشکافی و آسیب‌شناسی در بحث شوراها رخ دهد. تاکید نظام هم تاکنون بر این بوده تا انتخابات شوراها به عنوان سمبل مشارکت مردم برگزار شود.

نادری با اشاره به دستگیری ها و محاکمه های مختلف نسبت به اعضای شوراهای شهر در گذشته اظهار کرد: ضابطان و عوامل غذایی در دوره گذشته نسبت به این موضوع بسیار اذیت شدند و قول یکی از این عوامل، انرژی بسیار زیادی برای کنترل شوراها گذاشته شده است.

وی گفت: با یک مطالعه علمی و بررسی جامع و دقیق باید ضعف‌ها و ایرادهای قانون انتخابات شوراها را برطرف کنیم و بهتر است نظارت بر این انتخابات از نمایندگان مجلس گرفته شود. اگر شورای نگهبان نظارت را بپذیرد که بهتر است، وگرنه یک نهاد مستقل شکل بگیرد تا انتخابات شوراها را مدیریت کند. تعارض منافع در این زمینه بیداد می‌کند.

نادری خبر داد: از ۵۹۳۷ شرکت کننده، مجموعا در مرحله شهرستانها ۱۵۴۸ رد صلاحیت شدند. ۱۲۸۰ نفر شکایت به هیئت عالی استان داشتیم که رسیدگی انجام شد. البته ۱۵۴۸ پرونده را ما بررسی کردیم و برخی اوقات تا ۳ نیمه شب پرونده‌ها را مطالعه کردیم و حتی برخی پرونده‌ها را چند بار رسیدگی داشتیم. در نتیجه ۴۲۵ پرونده را دوباره بازگرداندیم و بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ نفر به صورت غیر قطعی مجددا به گردونه رقابت‌ها بازگشتند. حدود ۷۰۰ نفر عدم احراز صلاحیت داشتیم و درباره دلایل آنها نیز باید آسیب‌شناسی شود.

وی تاکید کرد: درباره موضوع عدم احراز صلاحیت های داوطلبان انتخابات شوراها یک دلیل بسیار برجسته بود که باید درباره آن آسیب شناسی کرد.

نادری بیان کرد: ما را متهم کردند که یک فرد زرتشتی را رد صلاحیت کردیم چرا که به اسلام التزام نداشته است. در حالی که کسی که غیر مسلمان است باید به غیر از اسلام التزام داشته باشد، اما رسانه‌ها و برخی دیگر بی‌مهری و جذاب سازی کردند. ما از همه ادیان و مذاهب در این دوره انتخابات شوراها تایید صلاحیت داشتیم که اتفاقا یکی از آنها زرتشتی بوده است.

۲۰ هزار نیرو برای حفاظت و صیانت از صندوق‌های رای

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران در ادامه این گردهمایی گفت: اگر به ارکان انتخابات نگاه کنیم سه رکن این انتخابات اهمیت ویژه‌ای دارد؛ سلامت، امنیت و مشارکت حداکثری. وظیفه ذاتی ما در وزارت کشور و استانداری و فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها با کمک دیگر نهادها، تامین سلامت و امنیت است.

استاندار تهران اظهار کرد: در تامین امنیت انتخابات عوامل انتظامی در تمام استان تهران دوره های آموزشی و هم توجیهی داشته‌اند و عوامل قضایی و تخلفات حقوقی را برای عوامل انتظامی ارائه کرده‌اند. در تهران بزرگ نزدیک ۲۰ هزار نفر نیرو برای حفاظت و صیانت از صندوق‌های رای و تامین امنیت مردم قرار داده ایم.

وی اضافه کرد: حدود ۵ هزار نیرو در غرب استان تهران تعیین کرده‌ایم و سپاه حضرت سیدالشهدا و محمد رسول الله اعلام کرده‌اند در هر جا کمبود نیرو داریم به کمک نیروی انتظامی خواهیم آمد. ۲۲ جلسه امنیتی برگزار کرده‌ایم و ۱۶ جلسه عوامل نظامی و انتظامی بررسی کرده‌اند تا پیش‌بینی پیشگیری و بازدارندگی صورت گیرد.

استاندار تهران با تاکید بر لزوم حضور مردم در انتخابات گفت: حضور مردم مهمترین پشتوانه مذاکرات کشور هم خواهد بود. دشمن وقتی ببیند مردم پشت سر نظام با هوشیاری سرزندگی هستند، متوجه قدرت ما خواهد شد.

بندپی بیان کرد: در همه فرمانداری‌های استان تهران امکانات بهداشتی و تمهیدات اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی دیده شده است. صندوق های سیار را مستقر خواهیم کرد تا کسی از بیماران کرونایی یا دارای مشکلات جسمی از رای دادن محروم نشوند و حق قانونی مردم پایمال نشود.

وی تاکید کرد: اولویت شمارش آراء از انتخابات ریاست جمهوری، سپس میان‌دوره‌ای مجلس و بعد خبرگان رهبری و شوراهاست.

استاندار تهران گفت: تعرفه ها به اندازه کافی در اختیار فرمانداران در حال قرارگیری است.

پایان تبلیغات با توجه به تغییر ساعات برگزاری انتخابات ۷ صبح خواهد بود

محمدحسن صادقی مقدم عضو حقوقدان شورای نگهبان و معاون اجرایی و امور انتخابات این شورا در گردهمایی عوامل انتخابات ۱۴۰۰ تهران گفت: شورای نگهبان با عِده و عُده اندک و امکاناتش برای این دوره از انتخابات نمی‌توانست کمک رسان مجلس در زمینه نظارت و انتخابات شوراهای کشور باشد.

وی بیان کرد: موضوع بررسی صلاحیت‌ها گذشت. احساس مسئولیت در زمینه انتخابات بسیار مهم است. پیشنهاد ستاد ملی مقابله با کرونا برای برگزاری انتخابات، ۷ صبح تا ۲ پس از نیمه شب است که به حضور مردم و موافقت شورای نگهبان مقید شده است.

عضو حقوقدان شورای نگهبان تصریح کرد: پایان تبلیغات هم با توجه به تغییر ساعات برگزاری انتخابات ۷ صبح خواهد بود. آنچه پذیرفته شد، با توجه به آسیب‌هایی که در ساعات پایانی رأی‌گیری مانند خرید و فروش رای و... وجود دارد، ساعات اعلام شده ۷ صبح تا ۲ پس از نیمه شب است.

 

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه