ارسال به دیگران پرینت

ادعای فاکس نیوز: فعالیت غیرعادی در روستای "سنجریان"

شرمن: تجربه به من می‌گوید تا زمانی که آخرین جزئیات به نتیجه نرسد، نمی‌دانیم که آیا توافق داریم یا نه.

 ادعای فاکس نیوز: فعالیت غیرعادی در روستای "سنجریان"

وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا امروز چهارشنبه گفت مذاکرات بین ایران و قدرت‌های جهانی در مورد چگونگی احیای توافق هسته ای ۲۰۱۵ از اواخر هفته از سر گرفته می‌شود.

 

به گزارش یورونیوز، او همچنین گفت که انتخابات ریاست جمهوری ایران در ۱۸ ژوئن، عامل پیچیده شدن روند مذاکرات است. البته معاون وزیر خارجه آمریکا در این خصوص توضیح بیشتری نداد.

 

با این حال شرمن گفت: «من فکر می‌کنم پیشرفت زیادی حاصل شده است اما تجربه به من می‌گوید تا زمانی که آخرین جزئیات به نتیجه نرسد، نمی‌دانیم که آیا توافق داریم یا نه.»

شرمن این سخنان را در یک نشست مجازی که توسط صندوق مارشال آلمان برنامه‌ریزی شده بود، بیان کرد.

 

ایران: مسائل کلیدی باقی مانده است

عباس عراقچی، مذاکره کننده ارشد ایران در وین نیز در خصوص نشست وین گفت: «مذاکرات به نقطه‌ای رسیده که برخی مسائل کلیدی هنوز در آن باقی‌مانده است و باید در مورد آن‌ها تصمیم گیری شود.»

 

 عراقچی که پس از دیدار با نمایندگان مجلس ایران سخن می‌گفت، افزود: «اختلاف نظرها درباره مسائل جدید نیست، در‌واقع اختلاف نظر در خصوص موضوع هایی اصلی در ارتباط با نحوه بازگشت طرفین به توافق است.»

 

روسیه: فقط چند مسأله باقی مانده است

وزارت خارجه روسیه نیز اعلام کرد که در مذاکرات وین «فقط چند مساله حل نشده باقی مانده است.» البته وزارت خارجه روسیه درباره مسائل حل نشده توضیح بیشتری نداد.

 

اما عراقچی همچنین گفت که در مذاکرات برای رفع تحریم هنوز بخش های اقتصادی مهمی باقی مانده است که هیأت مذاکره کننده بر رفع آنها اصرار دارد. دیپلمات ها هدف از احیای برجام را رفع تحریم های آمریکا و اعمال مجدد محدودیت اتمی بر ایران عنوان کرده‌اند.

 

معاونان وزرای خارجه ایران و آمریکا در حالی از تلاش‌ها برای احیای برجام سخن گفته‌اند که انتشار برخی خبرها در آستانه ششمین دور نشست کمیسیون مشترک برجام در وین، جوی منفی در ارتباط با رفع تحریم های آمریکا به وجود آورده است.

 

آیا ایران در روستای سنجریان سایت هسته ای دارد؟

شبکه خبری آمریکایی فاکس‌نیوز سه شنبه شب با انتشار تصاویر ماهواره ای مدعی «فعالیت‌های غیرعادی» در اطراف روستای «سنجریان» جاجرود در شمال شرق تهران شده بود.

 

شرکت «اینتل‌لب» پس از تجزیه و تحلیل تصاویری که شرکت ماهواره‌ای «مکسار» (Maxar) از این روستا گرفته، اعلام کرد که ایران از پائیز سال گذشته تحرکاتش را در این منطقه تشدید کرده است.

 

به گفته تحلیل‌گران شرکت «اینتل‌لب»، ۱۸ دستگاه ماشین‌آلات سنگین حفاری و راه سازی در تصاویر مشاهده می‌شود. تصاویر همچنین نشان می‌دهند که از پاییز تا اوایل زمستان گذشته خاکبرداری و احتمالا ساخت و سازهایی در این منطقه انجام شده است.

 

فاکس نیوز ادعا کرده است: "این تصاویر نشان می‌دهند که ایران در سایت سنجریان در حال انجام آزمایش هایی است که در نهایت به تهران این امکان را می دهد که سلاح های اتمی در ابعاد کوچک طراحی و تولید کند". 

 

موساد، سازمان اطلاعات و جاسوسی خارجی اسرائیل سه سال پیش از وجود سایت هسته ای در روستای سنجریان خبر داده بود.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه