ارسال به دیگران پرینت

مناظره اقتصادی کاندیداها درباره اشتغال چه داشت؟

در اولین مناظره انتخاباتی تنها چند کاندیدا از معضل اشتغال و برنامه های خود برای ساماندهی آن سخن گفتند و دیگر کاندیداها به چالش بیکاری به ویژه حل مساله اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان اشاره ای مختصر و گذرا کردند و برنامه مدون کاملی ارائه نشد.

مناظره اقتصادی کاندیداها درباره اشتغال چه داشت؟

در نخستین مناظره تلویزیونی هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری، سعید جلیلی درباره مساله اشتغال اینطور بیان کرد که باید برای همه دستگاهها ماموریت ایجاد اشتغال داشته باشیم. بخشهای صنعت، کشاورزی، معدن و حتی علوم انسانی ماموریت ایجاد اشتغال داشته باشند، نه اینکه فقط کارمند اضافه کنیم.

وی گفت که با بررسی های صورت گرفته در بخش پتروپالایشگاه نفت، گاز، بهینه‌سازی مصرف انرژی، شیلات، کشاورزی، محصولات باغی زراعی و دامی می‌توان در اشتغال جهش داشت و او در این زمینه برنامه دارد.

آنطور که جلیلی می گوید با این برنامه در سال اول ۱۰۰ هزار، سال دوم ۱۲۶ هزار و سال چهارم ۲۵۳ هزار شغل ایجاد می شود.

از نگاه وی ایجاد ارزش افزوده در داخل مهمتر از کشف و استخراج معادن است و با ایجاد ارزش افزوده می توان ارزآوری و اشتغالزایی داشت.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی نیز از برنامه خود برای حل مساله اشتغال و ازدواج جوانان سخن گفت و اعلام کرد که در صورت انتخاب، وزارت خانواده را ایجاد و صندوق اعتبار خانواده را راه اندازی خواهد کرد و ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برای زوج های جوان در نظر خواهد گرفت.

وی به آمار و ارقام بیکاران در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر عددی نزدیک به هفت میلیون نفر بیکار و یا با شغل ناقص در کشور وجود دارد و برنامه او این است که در سه سال اول ۴.۵ تا ۵ میلیون نفر از این جمعیت بیکار در مشاغلی اشتغال پیدا کنند که حداقل معیشت آنها را پوشش دهد.

این کاندیدای ریاست جمهوری درباره راهکار حل مشکل بیکاری و جلوگیری از مهاجرت قشر جوان از مناطق روستایی به شهرهای بزرگ گفت: وقتی منابع مالی به صورت نادرست بین دهکها و مناطق مختلف توزیع می شود، نتیجه اش مهاجرت روستاییان و از بین رفتن مشاغل کشاورزی است. اگر جوانان روستایی علاقه به ماندن در روستا ندارند به این دلیل است که درآمد کافی و رفاه لازم را ندارند. ما باید شیفت بندی را به گونه ای انجام بدهیم که منابع بانکی به سمت ایجاد اشتغال مولد سوق پیدا کند.

به اعتقاد قاضی زاده هاشمی،  هدف اصلی دولت باید این باشد که از تولید و اشتغال داخلی حمایت کند؛ اقتصاد کشور باید صادرات محور باشد اما تولید و اشتغال داخلی هم دچار مشکل نشود.

محسن رضایی نیز معتقد بود که در اقتصاد چند پیشران وجود دارد که اگر هر کدام فعال شوند ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار شغل را در بخشهایی مثل مسکن و گردشگری با خود همراه می کند.

وی به کسب و کارهای خانگی و بهره گیری از ظرفیت بانوان اشاره داشت و اعلام کرد که از زنان در سمتهای مدیریتی و کابینه خود استفاده خواهد کرد.

ابراهیم رئیسی نیز اگر چه اشاره صریحی به مساله اشتغال و چالش بیکاری نداشت اما از اولویتهایش برای رفع موانع تولید و دغدغه مشکلات تولیدکنندگان سخن گفت.

او تاکید کرد که باید جذابیت ارز و طلا و زمین برای نقدینگی ها از بین برود و به سمت تولید حرکت کند و ساز و کار آن را در کاهش مالیات تولیدکنندگان و از بین رفتن قاچاق دانست.

به گفته رئیسی به هر استانی که سفر کرده و دیدار می کند، داد جوانان و کارآفرینان بلند است.

علیرضا زاکانی دیگر نامزد انتخاباتی نیز تنها اعلام کرد که از ظرفیت نخبگان در شهرستانها استفاده خواهد کرد و توجه به بنگاههای خرد و کوچک را در دستور کار قرار خواهد داد.

وی معتقد بود که ۸۰ درصد مجوزها با رانت توزیع می شود و وعده داد که موانع را از پیش پای تولید با مقررات‌زدایی و تسهیل در صدور مجوزها برمی‌دارد.

محسن مهر علیزاده دیگر کاندیدای ریاست جمهوری نیز اعلام کرد که برنامه ای طراحی کرده که بر اساس آن مانع زدایی از تولید و هدایت نقدینگی به بخش تولید در آن به عنوان یک اصل مورد توجه قرار گرفته است.

به گزارش ایسنا، نخستین مناظره انتخاباتی سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در باب اشتغال بیشتر به ذکر کلیات گذشت و کمتر به جزییات برنامه ها پرداخته شد؛ باید دید کاندیداها در مناظره بعد چقدر دست بالا را در برنامه ها و سیاستهای اشتغالزایی خود به ویژه اشتغال جوانان و فارغ التحصیلان و ساماندهی بازار کار خواهند داشت.  

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه