ارسال به دیگران پرینت

تامین مداوم اکسیژن بیمارستان‌ها با دستگاه‌های محققان کشور

با توجه به نیاز کنونی مراکز درمانی و بیمارستانی برای دسترسی مداوم به اکسیژن، گروهی از محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان دستگاه‌های اکسیژن‌ساز بیمارستانی را عرضه کردند که در فضای اندک قادر به تامین مداوم اکسیژن مراکز درمانی است، ضمن آنکه این دستگاه مراکز درمانی را از کپسول‌های اکسیژن بی‌نیاز می‌کند.

تامین مداوم اکسیژن بیمارستان‌ها با دستگاه‌های محققان کشور

یحیی قاسمی از محققان این شرکت در گفت‌وگو با ایسنا، محصولات این شرکت را سیستم گازهای طبی و اکسیژن رسانی بیمارستانی دانست و گفت: از زمان شیوع کرونا، این شرکت خدمات زیادی را به ویژه در زمینه تولید و عرضه دستگاه‌های اکسیژن‌ساز ارائه کرده است.

وی تولید دستگاه اکسیژن‌ساز را بر اساس تکنیک‌های جدید دانست و اظهار کرد: در این زمینه گام‌های بزرگی در زمینه تولید سیستم‌های "بنک‌تایپ" برداشته شد و برای بیمارستان‌هایی که محدودیت فضا دارند و می‌خواهند با ظرفیت‌های محدود بهترین بهره‌برداری را داشته باشند، این دستگاه‌ها را تولید کردیم که نمونه آن در کشور وجود ندارد و این شرکت اقدام به تولید این دستگاه کرده است.

به گفته وی دستگاه اکسیژن‌ساز ماژولار(بنک تایپ) قادر است اکسیژن را از هوا جداسازی کند تا این گاز را بتواند به طور مستقیم و یا به صورت ذخیره شده در مخازن تحت فشار، وارد فرآیند کند. هوای طبیعی محیط از ۷۸ درصد نیتروژن، ۲۱ درصد اکسیژن و مقدار کمی گازهای کمیاب نظیر آرگون و دی اکسید کربن تشکیل شده است. به منظور جذب نیتروژن و گازهای کمیاب از دستگاه اکسیژن‌ساز استفاده می‌شود.

قاسمی با تاکید بر اینکه این دستگاه برای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این امکان را فراهم می‌کند که بدون وابستگی به اکسیژن کپسولی بتوانند به طور پیوسته در محل مصرف اکسیژن تولید شود، یادآور شد: اطمینان کامل نسبت به منبع دائمی اکسیژن و عدم نگرانی از تحویل نامنظم اکسیژن، اطمینان کامل از تولید اکسیژن در مواقع پیک مصرف و ایمنی بالا و جلوگیری از بروز احتمالی خطر انفجار کپسول‌ها از مزایای این دستگاه به شمار می‌رود.

این محقق شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه این سیستم‌های اکسیژن‌رسانی تولید شده در این شرکت در حال حاضر در اختیار بیمارستان‌ها از جمله بیمارستان مسیح دانشوری قرار گرفته است، یادآور شد: تاکنون ۱۰۰ دستگاه بیمارستانی اکسیژن‌ساز تولید و در بیمارستان‌های مختلف نصب کردیم و ۵۰ دستگاه دیگر نیز در دست تولید داریم.

به گفته وی بیمارستان‌ها تاکنون از دستگاه‌های اکسیژن‌سازی استفاده می‌کردند که نیاز به فضای زیادی دارند و این چالش از سوی این شرکت دانش‌بنیان مرتفع شده است.

قاسمی، اکسیژن را عنصر اصلی حیات بشر دانست و یادآور شد: این سیستم به کشورهای عراق و سوریه صادر شده است و در این شرکت این آمادگی وجود دارد که بر اساس نیاز، دستگاه‌های اکسیژن‌ساز در ظرفیت‌های متنوعی تولید شود.

وی طراحی و ساخت کنسول بالای سر بیمار را از دیگر محصولات این شرکت عنوان کرد و یادآور شد: این کنسول دارای قابلیت نصب آویز سرم، پایه مانیتور و سبد استیل را دارد و در سایزهای مختلف و امکانات متفاوت بر اساس نیاز بیمارستان‌ها قابل عرضه است.

قاسمی با تاکید بر اینکه این دستگاه از نظر مقاومت در برابر لرزش، کشش، فشار و نیز استحکام و توان بالایی دارد، اضافه کرد: در داخل این کنسول‌ها فضای کافی برای نصب کلیه وسایل و تجهیزات در نظر گرفته شده است. این دستگاه در بخش‌های بستری، اتاق‎‌های اندوسکوپی و اورژانس کاربرد دارد.

به گزارش ایسنا، از جمله گازهای مورد استفاده در هر بیمارستان، هوای فشرده طبی است که برای این منظور محققان این شرکت دانش‌بنیان سیستم‌های هوای فشرده طبی مرکزی را طراحی کرده‌اند که در حال حاضر در بیمارستان‌های کشور کاربردی شده است. از کمپرسور برای فشرده‌سازی هوا استفاده می‌شود و کار اصلی این کمپرسورها این است که با صرف انرژی مکانیکی، هوا را متراکم کرده و باعث افزایش فشار می‌شوند.

هوا پس از فشرده شدن از فیلترهای ذرات غبار، روغن و باکتری عبور می‌کند و پس از طی کردن دستگاه درایر(خشک‌کن) در مخزن ذخیره، جمع‌آوری می‌شود و در نهایت به صورت هوای فشرده در خط مصرف قرار خواهد گرفت.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه