ارسال به دیگران پرینت

پیش‌بینی‌ها از نشست شورای حکام

اخبار مربوط به برجام و جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران و انتخابات ۱۴۰۰ از موضوعات و اخبار پربازدید سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

پیش‌بینی‌ها از نشست شورای حکام

با توجه به در جریان بودن مذاکرات احیای برجام و نیز مذاکرات با عربستان، پیش بینی‌هایی درباره اولویت‌های سیاست خارجی ایران در دولت آینده مطرح می شود و به  اعتقاد  یوسف مولایی  در این زمینه‌ها الزاماتی به دولت آینده تحمیل می شود.

این حقوقدان و کارشناس مسایل بین الملل با اشاره به اینکه درمورد برجام و مذاکرات با عربستان در سطح نظام تصمیم گیری شده، پیش بینی می کند که این دو مساله در دولت آینده دنبال شود اما معتقد است،‌ اولویت سیاست خارجی کشور باید مسایل منطقه و تنش زدایی از روابط و تعاملات با این کشورها باشد.

میخائیل اولیانوف ، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین هم معتقد است که احیای توافق هسته‌ای می‌تواند مسیر گفت‌وگو میان کشورهای منطقه را باز کند و در توییتی در همین رابطه نوشته است که احیای برجام ممکن است تاثیر مثبتی بر وضعیت خلیج فارس بگذارد و مسیر گفت‌وگو میان کشورهای منطقه‌ بر سر مشکلات امنیت منطقه‌ای را با توجه به ابتکارهای موجود از جمله چشم‌انداز روسیه برای امنیت جمعی در منطقه را باز کند.

جلسه آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم از دیگر موضوعات مورد توجه بود که جالینا پورتر، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اظهارنظر درخصوص عدم صدور قطعنامه علیه ایران در این جلسه خودداری کرد و در پاسخ به خبرنگاری که می‌پرسید "آیا می‌توانید تایید کنید که در جلسه شورای حکام علیه ایران قطعنامه صادر نخواهد شد؟" گفت: من نمی‌توانم در این خصوص اظهارنظر کنم.

در تایید همین مطلب خبرگزاری رویترز  هم به نقل از برخی دیپلمات‌ها نوشت که آمریکا و سه کشور اروپایی در جلسه آتی شورای حکام علیه ایران قطعنامه‌ای صادر نخواهند کرد.

لازم به ذکر است که در نشست فصلی پیشین شورای حکام آژانس بین‌المللی انرزژی اتمی، انگلیس، آلمان و فرانسه با حمایت آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ای را آماده کردند که به انتقاد از ایران می‌پرداخت اما آن را به طور رسمی ارائه نداند. این قطعنامه می‌توانست باعث افزایش تنش‌ها میان تهران و غرب شود و گفت‌وگوهای کنونی در وین بر سر احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را به خطر بیندازد.

در ادامه تلاش های برخی کشورهای منطقه برای بهبود روابط ایران و آمریکا،‌ وزیر خارجه قطر اعلام کرد که این کشور آماده تسهیل گفت‌وگو میان تهران و واشنگتن می‌باشد.

در توضیح این مطلب محمدبن عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر با اشاره به اینکه آمریکا متحد راهبردی قطر است و ما می‌خواهیم این اتحاد راهبردی را حفظ کنیم، خاطرنشان کرد که از سوی دیگر ایران نیز همسایه ما است و می‌خواهیم شاهد ثبات در آنجا باشیم.

خبرهای مربوط به سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و نامزدهای آن، امروز هم مورد توجه مخاطبان سرویس سیاسی ایسنا بود.

به گزارش ایسنا،  محسن مهرعلیزاده یکی از کاندیدای انتخابات با حجت‌الاسلام سید حسن خمینی دیدار و در مورد مسائل جاری کشور و انتخابات ۲۸ خرداد بحث و تبادل نظر کرد.

در این دیدار که به مناسبت ۱۴ خرداد سالگرد رحلت حضرت امام (ره) انجام شد، محمود زمانی قمی رئیس، محمد جواد حق‌شناس رئیس شورای سیاست‌گذاری و عباس معینی مشاور و معاون ستاد مرکزی، مهرعلیزاده را همراهی کردند.

علیرضا زاکانی  کاندیدای دیگر انتخابات هم در سالگرد ارتحال امام خمینی (ره) و قیام ۱۵ خرداد، برای تجدید پیمان و بیعت با آرمان های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران در حرم مطهر امام راحل حضور پیدا کرد.

تمایل حزب کارگزاران سازندگی به حمایت از عبدالناصر همتی برای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری از دیگر خبرهای انتخاباتی بود.

حسین مرعشی درباره آخرین تصمیم حزب کارگزاران سازندگی برای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ما عضو جبهه اصلاحات بوده و منتظر تصمیم این جبهه درباره انتخابات هستیم. بسیاری از احزاب عضو جبهه اصلاحات هم علاقمند به معرفی نامزد هستند و همگی منتظر تصمیم نهایی جبهه اصلاحات هستیم. البته با توجه به اینکه همتی سال ها عضو شورای مرکزی کارگزاران بوده است‌، طبیعی است که گرایش حزب کارگزاران به او باشد.

گزارش کامل ایسنا از مهم‌ترین اخبار مربوط به انتخابات ۱۴۰۰ در هفته گذشته از جمله "بیانات رهبر انقلاب درباره جفا به نامزدهای احراز صلاحیت نشده، اطلاعیه شورای نگهبان درباره این موضوع و واکنش‌ها به آن، آغاز تبلیغات رسمی کاندیداهای انتخابات، اعلام اموال و وضعیت فرزندان آنان و اعتراض آن‌ها به تغییر زمان پخش مناظره‌ها" را می توانید در  بسته اخبار انتخابات ۱۴۰۰   بخوانید.

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه