ارسال به دیگران پرینت

الله‌کرم: رئیسی ۷۰ درصد رای دارد؛ منطقی است که جلیلی به نفع او کنار برود

حسین الله کرم گفت: اساسا در یک نظام ریاستی هیچ یک از نامزدهای پوششی و همسو تا شب انتخابات به نفع دیگری کنار نمی روند تا فرصت بهره گیری از مناظره را از دست ندهند. در این وضعیت از آنجا که حجت‌الاسلام رئیسی در نظر سنجی ها ۷۰ درصد از کل درصد مشارکت را داراست، منطقی است که در نهایت جلیلی به نفع رئیسی کنار برود.


الله‌کرم: رئیسی ۷۰ درصد رای دارد؛ منطقی است که جلیلی به نفع او کنار برود

دبیر شورای هماهنگی حزب‌الله گفت: حجت‌الاسلام رئیسی از سوی سه جریان اصولگرای وحدت، ائتلاف و پایداری مورد حمایت قرار گرفته است.

حسین الله کرم دبیر شورای هماهنگی حزب‌الله درباره اینکه رقابت نهایی در انتخابات پیش رو بین کدام یک از نامزد ها خواهد بود؟ گفت: چنانچه اصلاح طلبان با صراحت به حمایت از یکی از دو نماینده اصلاح طلب یعنی همتی و مهر علیزاده بپردازند جامعه به سوی یک رقابت قطبی میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در قالب دو نامزد شاخص صورت خواهد گرفت.

الله کرم ادامه داد: از آنجا که حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی از سوی سه جریان اصولگرای وحدت، ائتلاف و پایداری مورد حمایت قرار گرفته است، یک سوی رقابت و مناظره قطبی خواهد بود که می تواند با مهرعلیزاده یا همتی در صورت برخوردار بودن از تائید اصلاح طلبان رقابت کند.

این استاد دانشگاه درباره شکل دوم متصور برای رقابت نهایی گفت: شکل دوم در رقابت گفتمانی بین پنج نامزد اصولگراست. این وضعیت پس از امتناع اصلاح طلبان از همتی و مهرعلیزاده رخ خواهد داد. به نظر می رسد رقابت گفتمانی میان ابراهیم رئیسی، رضایی و جلیلی به شکل رقابت سه ضلعی و گفتمانی رخ خواهد داد.

این فعال اصولگرا ادامه داد: از آنجا که گفتمان های هر یک پاسخ به دال مرکزی نیازهای اقتصادی-اجتماعی کشور است ما شاهد یک رقابت قطبی یا گفتمانی خواهیم بود. از آنجا که گفتمان تحول و مبارزه با فساد ابراهیم رئیسی در برگیرنده گفتمان عدالت اجتماعی سعید جلیلی و گفتمان کارآمدی محسن رضایی است و همچنین راهبرد نگاه به داخل و برون گرای رئیسی چون در برگیرنده نگاه به بیرون اصلاح طلبان است مشارکت بیشتر از آنچه که در نظرسنجی ها آمده است رخ خواهد داد و سید ابراهیم رئیسی بیشتر از آنچه درنظرسنجی ها آمده است رای خواهد آورد‌.

وی ادامه داد: نظر سنجی کنونی نشان می دهد که آرای ۷۰ درصد از مشارکت ۴۴ درصدی فعلی به سمت سید ابراهیم رئیسی است.

او ادامه داد: اساسا در یک نظام ریاستی هیچ یک از نامزدهای پوششی و همسو تا شب انتخابات به نفع دیگری کنار نمی روند تا فرصت بهره گیری از مناظره را از دست ندهند. در این وضعیت از آنجا که حجت‌الاسلام رئیسی در نظر سنجی ها ۷۰ درصد از کل درصد مشارکت را داراست، منطقی است که در نهایت جلیلی به نفع رئیسی کنار برود.

الله کرم در پاسخ به این سوال که جبهه اصلاحات در نهایت بر سر کدام یک از دو گزینه مهرعلیزاده یا همتی اجماع می کند؟ افزود: انتخابات در ۴ مقوله قابل ارزیابی است. مقوله اول اینکه حداقل یک توافق سوری در وین بین ۱+۵ انجام شود، گزینه دوم اینکه تداوم رقابت گفتمانی در جریان اصولگرا تا پایان انتخابات ادامه پیدا کند، گزینه سوم اینکه گرایش مردم به تکرار رای مجلس یازدهم قرار نگیرد، در این ۳ حالت اصلاح طلبان به سوی حمایت از نامزدی همتی یا مهرعلیزاده خواهد رفت.

استاد دانشگاه گفت: گزینه چهارم هم این است که راهبرد اصلاح طلبان نیز باید بررسی شود. راهبرد اصلاح طلبان در حال حاضر بر اساس گرایش حداقلی رای مردم در آخرین انتخابات یعنی رای ۴۴ درصدی به مجلس یازدهم در اسفند ۹۸ است. در این صورت استراتژی اصلاح طلبان به سوی مصادره کاهش مشارکت خواهد رفت. عنصر دوم راهبرد اصلاح طلبان بر کاهش آرای سید ابراهیم رئیسی توسط محسن رضایی و جلیلی دنبال خواهد شد.

عضو شورای وحدت اصولگرایان توضیح داد: در صورتی که تحولات در این وضعیت رخ بدهد گزینه نخست (توافق ایران و۴+۱) و گزینه دوم (تداوم رقابت نامزدهای اصولگرا تا آخر انتخابات) و گزینه سوم (افزایش مشارکت) انجام شود به نظر می رسد جریان اصلاح طلب به سوی مهرعلیزاده یا همتی گرایش پیدا کند.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • محمد ارسالی در

      این نظر سنجی رو چه کسی انجام داده؟؟
      پس جناب آقای الله کرم از انتخابات هیج چی متوجه نمی شوید. برنده انتخابات در روز ۲۶خرداد معلوم میشه نه الان

    • اکبر ارسالی در

      کنار بروند یا نروند اینها اصلن رای ندارن، جلیلی و زاکانی که پوششی هستن به طمع وزارت یا معاونت آمدن،شب در ستاد رییسی هستن .

    • ناشناس ارسالی در

      فکر نکنم

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه