ارسال به دیگران پرینت

دوراهی شورای نگهبان

تنها راه جبران "جفا" و "ظلم"ی که در عدم احراز صلاحیت نامزد یا نامزدهایی توسط ش.رای نگهبان رخ داده است این است که این شورا به اشتباه خود اقرار کرده و تصمیم خود را عوض کند و صلاحیت آن فرد یا افراد را اعلام کند .

دوراهی شورای نگهبان

کامبیز نوروزی

   1-تنها راه جبران "جفا" و "ظلم"ی که در عدم احراز صلاحیت نامزد یا نامزدهایی توسط ش.رای نگهبان رخ داده است این است که این شورا به اشتباه خود اقرار کرده و تصمیم خود را عوض کند و صلاحیت آن فرد یا افراد را اعلام کند . اگر شورای نگهبان غیر از این هرکاری کند ، به منزلۀ اصرار بر خطاست و اصرا بر همان " ظلم"ی است که رهبر گفتند .

اصراربر ظلم ، مُسقِط عدالت است . از طرفی وقتی یک نامزد که صریحاً خلاف قانون و عدالت و انصاف از حضور در انتخابات منع می شود ، مشروعیت کل انتخابات ، با پرسش بسیار جدی مواجه می شود .

   از نظر حقوقی هر تصمیم که براساس اطلاعات و اسناد و مدارک خلاف واقع گرفته شود ، محکوم به بطلان است . شورای نگهبان به هر ترتیب که بر اساس گزارش خلاف واقع تصمیم گرفته است ، چون مبنای تصمیم ، خلاف واقع بوده است ، مردود است ،  تصمیم شورای نگهبان هم باید باطل اعلام شود . در اینصورت راهی نمی ماند جز اینکه صلاحیت آن فرد را اعلام کند.

   2-گزارش خلاف واقع جرم است (مواد 534 و 540 بخش تعزیرات از قانون مجازات اسلامی ). چه کسی گزارش خلاف واقع به شورای نگهبان داده است ؟ تعقیب این جرم از وظایف قانونی دادستان است.چه کسی یا کسانی گزارش خلاف واقع به شورای نگهبان داده اند و چرا و چگونه این عمل را مرتکب شده اند و...   

   

    3-عباسعلی کدخدایی می گوید شورای نگهبان مصون از خطا نیست .

   این حرف سخنگوی شورای نگهبان است  در واکنش به بیانات رهبری در مورد جفا و ظلم در بررسی عدم احراز صلاحیت بعضی نامزدهای ریاست جمهوری .

   آقای سخنگو!چند روز به عقب برگردد . ببیند که چقدر محکم و استوار از تصمیمات شورای نگهبان دفاع می کردد و هیچ پرسش و ابهامی را به گوش نگرفت و چشم بر همۀ نقدها بست .

   حالا که با نقد و ایراد مهم مقام رهبری روبرو شده اند ، می گوید شورای نگهبان مصون از خطا نیست . اما آیا شورای نگهبان به این حرف معتقد است ؟

   کسانی که به این سخن ایمان داشته باشد که مصون از خطا نیستند ، در عمل هم به لوازم آن پایبند خواهند بود . با دیگران و افکار عمومی گفتگو می کنند . نقد و نظرها را به دقت می خوانند تا احتمال خطا و اشتباه خود را کاهش بدهند .

   اما اگر کسانی خود را حق مطلق بشمارند و یا عزم خود را برای کار یا تصمیمی به هر قیمتی جزم کرده باشند ، چشم و گوش خود را بر هر حرف و سخن دیگری می بندند . 

چون حرفهایی که مغایر حق مطلق باشد اصلاً شنیدنی و خواندنی نیست . اگر هم علیه آن تصمیم قبلی باشد که اصلاً مزاحم است و نباید شنیده و خوانده شود.

   حالا که این شورا با موضع صریح و سخت رهبری روبرو شده است ، آقای سخنگو چنین حرفی می زند .

   آری شورای نگهبان مصون از خطا نیست . اما خودش را مطلق کرده است و راه بر هر نقد و نظری را بسته است و خطاهایش را می پوشاند.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • رضا صمدی ارسالی در

      لطفن دکترمحمود احمدی نژادرابیاوری ریاست جمهور 1400شود

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه