ارسال به دیگران پرینت

مهرعلیزاده:

دولت مشی اقتصادی ندارد | از مردم در بورس سواستفاده شد

اقتصادنیوز: نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: جوانان سرمایه اصلی کشور هستند و متوسط عمر کابینه دولت من ۴۵ سال خواهد بود.



دولت مشی اقتصادی ندارد | از مردم در بورس سواستفاده شد

محسن مهرعلیزاده در برنامه ایران من گفت: باید فردی برنامه محور براساس تجربیات عملیاتی سیاسی اقتصادی فرهنگی توسعه و آینده نگری در صحنه حاضر شود و دولتی تشکیل شود که مشکلات را بتواند برطرف کند.

وی با بیان اینکه  من از ۲۵ سالگی وارد صنعت و اجرا شدم به سابق اجرایی خود اشاره کرد و یادآور شد: همه تجربیات به من می گوید که باید به میدان بیایم و یافته های علمی عملی خود را به کار بگیرم تا کشور را از این حالت بی برنامگی یا برنامه های کوچک دربیاریم.

این نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری توضیح داد: دغدغه اصلی مسئله معیشتی مردم است باید به راه اندازی تولید بپردازیم و مشکلات سر راه تولید را حل کنیم خبر دارم ۶۰ هزار شهر صنعتی در کشور داریم که از این تعداد ۱۰ هزار شهر کاملا بیکار است و الباقی با نیمی از ظرفیت فعال هستند و بیش از ۴ میلیون اشتغال را از دست دادیم زیرا کالای چینی بازار را پر کرده است.

مهرعلیزاده تاکید کرد: باید از بخشنامه های ناامید کننده برای تولید کننده اجتناب کنیم و اشتغال ایجاد کنیم. همچنین من به دنبال تنش زدایی بین المللی خواهم بود و نباید بگذاریم عواملی موجب شوند که با تمام دنیا قهر باشیم. حداقل روی ۳۰۰ میلیون نفر بازار در کشورهای همسایه فکر می کنیم و تولیدات ما برای ۳۰۰ میلیون جمعیت اطراف می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

وی با بیان اینکه می توانیم به هاب منطقه تبدیل شویم به تجربیات خود اشاره کرد و یادآور شد: چیدن تیم خوب مستلزم این است که کار را بلد باشیم تا افراد کاربلد را بیاوری و نظارت و کنترل داشته باشیم. دغدغه مهمتر من برای ایرانیان خارج از کشور است که شامل بسیاری از نخبگان می شود. اعتقاد دارم اگر در ۴۲ سال گذشته موفق نبودیم برنامه ای براساس یک الگوی توسعه اقتصادی نداشتیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: دولت مشی اقتصادی ندارد؛ تئوری امروز دنیا الگوی اقتصادی حکمرانی اقتصاد اجتماعی است و در آن اجازه له شدن قشر ضعیف را در توسعه کشور نمی دهید.

مهرعلیزاده گفت: برنامه محورم و دور را می بینم و برای هرکار باید براساس یک پایه صحیح عمل کنیم. سازمان های ایرانیان خارج از کشور در دوره های مختلف تشکیل شده و با ایرانیان جلساتی گذاشتند اما به دلیل بوروکراسی های سنگین، ایرانیان خارج از کشور از سرمایه گذاری فرار کردند. بعد برجام بیش از ۱۰۰ تیم اقتصادی از اروپا آمدند اما با اقداماتی که شد اینها فرار کردند. ایا ما نگرش تحمل افراد آزاداندیشی را که ایران را دوست دارند داریم؟ به دلیل تنگ نظری ها و کوته نگری ها این افراد را فراری بدهند.

وی ادامه داد: سازمان های متعدد داریم. معاون سرمایه گذاری جذب خارجی و یک شرکت جذب سرمایه گذاری و یک معاون اقتصادی در وزارت خارجه در سال های اخیر تشکیل شد. در کنار اینها یک معاونت اقتصادی نیز ریاست جمهوری دارد اما از همه این معاونت ها هیچ چیزی در نمی آید. باید تضمین ها مشخص و امضا شود.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: همه این سازمان ها را باید ببندیم و یک معاونت توسعه سرمایه گذاری داخلی و خارجی در ریاست جمهوری داشته باشیم و به مسائل پروژه محور نگاه شود. باید زمینه ها در دستگاه ها فراهم و پروژه ها تعریف شود تا پروژه ها با سرمایه های خارجی در کشور وارد شود.

مهرعلیزاده تاکید کرد: فردی عملگرا هستم و باید بجای حرف زدن برای دنیا، عمل کنیم. امروز اطلاعات به سرعت مبادله می شود و مردم دنیا می توانند با فرهنگ ایران اسلامی و انقلاب آشنا شوند از اینرو باید در عمل نتیجه ادعای یک حاکمیت در جریان تاریخ این است که ایرانیان دروغ نمی گویند و در تجارت صداقت دارند و به دنبال جنگ و دعوا نیستند. وقتی سر موضوعی دولت کاری را انجام می دهد که اساس تصمیم اشتباه است دنیا می بیند مانند افزایش بنزین که در فضای بی اعتمادی به مردم و بی خبری به مردم که اتفاق افتاد و این را دنیا می بیند و درباره ما قضاوت می کند. حالا امروز بیاییم درباره موسیقی و شعر ایرانی سرمایه گذاری کنیم و تلاش کنیم فرهنگ ایرانی را به دنیا معرفی کنیم اما وقتی این روح لطیف را در عمل در برخورد با مردم نبینیم اتفاقی نمی افتد.

وی اظهار کرد: وقتی نصف بودجه ما خالی است فردا فاجعه رخ می دهد که منجر به افزایش نقدینگی و تورم می شود حالا ۲۵ درصد حقوق ها را افزایش دهید. باید راهکار درستی در اینباره بدهیم متاسفانه هرکسی یک رگه ای از مخلصیم و چاکریم نشان دهد کار می کند و اگر فردی علمی باشد و این ویژگی را نداشته باشد به کار وارد نمی شود. باید در عمل در همه زمینه ها خودمان را نشان دهیم. بارها گفته ام بخصوص درباره سفرا، که فردی کاری با فکر اقتصادی به عنوان سفیر انتخاب کنید.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: الگویی که دوسال روی آن کار کردم الگوی دولت رفاه است. در خیلی از کشورها این الگو استفاده می شود بنابراین پیاده کردن این دیدگاه، خیلی از مسائل اجتماعی در کنار مسائل اقتصادی دیده می شود که از جمله آن می توان به بیمه درمان و تعیین سخاوتمندانه حداقل دستمزدها اشاره کرد.

مهرعلیزاده گفت: در سه کتابچه برنامه های خود را آورده ام. با تئوری یارانه های نقدی مخالف بودم و فکر می کردم باید ماهیگیری به مردم یاد دهیم که تئوری درستی است. در ماه ۴۲ هزار میلیارد یارانه می دهیم که نفری ۴۵ هزار تومان در ماه می شود. امروز به عنوان اقتصادی، می بینم اگر همین یارانه را نتوانیم برای هر فرد ۵ برابر کنیم و به هر خانواده ۱ میلیون کمک نکنیم خانواده ها له می شوند.

وی ادامه داد: چرا به بخش خصوصی برای واکسن اعتماد نکردند؟ صدها شرکت داریم که در دنیا اعتبار دارند و این شرکت ها اگر اجازه داشتند می توانستند واکسن وارد کنند. هر واکسن ۲ تا ۱۰ یورو است و هر واکسن می شود ۲۵۰ هزار تومان می شود. بجای تهیه بسته ها در مساجد و فیلم گرفتن و شرمنده کردن مردم، امکان واکسن را فراهم کنیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: مردم شمال نروند سفر نروند کارشان را تعطیل کنند ما هم پولی به آنها نمی دهیم که این برازنده نیست. باید راه باز کنیم. به دولت خودم می گویم لازم نکرده ۷۵ درصد اقتصاد کشور در دست تو باشد. اسم شرکت را گذاشته ایم خصوصی اما دست دولت است. بورس در دنیا بازار سالمی است اما همان بازار را خراب کردیم و ۲۰ شرکت را گذاشتیم که با اعتماد مردم بازی کردند.

مهرعلیزاده یادآور شد: کاری که در بورس با مردم شد سواستفاده است. این به نفع کی و چی بود؟ یکی از شرکت های گردن کلفت تولید کننده را حساب کردم که سهامش ۵ برابر شد. در تاسیس آن شرکت عضو مجمع آن شرکت بودم و دیدم قیمت امروز این کارخانه را در بورس به اندازه دو برابر کارخانه و شرکتی است که می توان با دلار آزاد خرید. از صداقت مردم سو استفاده کردند که این باید درست شود.

وی ادامه داد: جوانان سرمایه های اصلی کشور هستند من در جوانی خیلی فعال بودم و به من در ۲۵ سالگی اعتماد شد و مسوولیت سایپا را به من دادند و در ۲۹ سالگی معاون صنایع سنگین شدم و ۴۰ سالگی استاندار خراسان شدم.

من محصول اعتماد به جوانان هستم جوان شجاعت و فکر باز دارد و محافظه کاری بلد نیست. عمر کابینه من متوسط ۴۵ سال خواهد بود. داشتن نگرش جدید برای کشور لازم است. متاسفانه به قشر خانوم ها نیز بی توجهی شده است. تصمیم دارم در هر استانداری حداقل در یکی از معاونت ها از خانوم ها استفاده شود. خانوم ها در کار جدی تر و منظم تر هستند.

به گفته این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، دولت آینده دولت تعیین تکلیف است و از یک سیستم انباشه بوروکراسی به پایه جدید و کارا و ستون صحیح می رسیم.

مهرعلیزاده گفت: سیاست خارجی ما باید پشتیبان توسعه باشد اینکه ما چند دهه است که اقتصاد را کنار گذاشتیم و مسائل سیاست خارجه را در اولویت دادیم و به پول نفت تکیه کردیم این نتیجه را رقم زده است. تعامل و گفت وگوها به ویژه با همسایه ها باید براساس منفعت کشور باشد.

وی ادامه داد: اساس اسلام بر مصالحه است و به توسعه صلح تاکید دارد. خوشبختانه ایران در بعد ایرانی بودن و مسلمان بودن در فرهنگ، غنی است. بسیاری اقوام در فرهنگ ایران اسلامی هضم شدند. اگر جایی دشمنی بخواهد کینه بورزد باید با آنها با قدرت کامل بایستیم. در جنگ تحمیلی ۲۵۰ هزار شهید دادیم اما ایستادیم. پس از پیروزی در جنگ نیز مشمول تحریم ها و دشمنی ها بودیم و ایستادیم. جایی که می خواهند به استقلال ما ضربه بزنند باید بایستیم و باید لوازم و ابزار این ایستادگی را که همان رضایت مردم است داشته باشیم.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: ۷ تا ۱۰ میلیون ایرانی در خارج از کشور زندگی می کنند و از این تعداد ۳ میلیون افراد تحصیل کرده و کارآفرین و خلاق هستند. برنامه دارم با از بین بردن بوروکراسی های له کننده و موانع پیش روی وارد شدن این دلسوزی و سواد به کشور، فضای همراهی بیشتر ایرانیان خارج از کشور را فراهم کنم. در سال ۵۰ میلیارد دلار ظرفیت سرمایه گذاری خارجی وجود دارد و این پول امروز برای ما موجود نیست. باید اتکا را از نفت برداریم و سرمایه خارجی را جذب کنیم.

مهرعلیزاده گفت: نباید از توانایی های ایرانیان خارج از کشور ساده بگذریم و به داخل بسنده نکنیم زیرا کافی نیست. از ایرانیان خارج از کشور می خواهم تجربیات منفی را کنار بگذارند زیرا ایران متعلق به همه ما است. 

 

 

منبع : اقتصاد نیوز
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه