ارسال به دیگران پرینت

در گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما

رئیسی: مردم باید عدالت را حس کنند| انتقاد رئیسی از فرارهای مالیاتی

رئیسی گفته: مردم باید عدالت را حس کنند. انتقاد رئیسی از فرارهای مالیاتی نیز منتشر شده است. به عقیده رئیسی یارانه ها باید عادلانه توزیع شود.

رئیسی: مردم باید عدالت را حس کنند| انتقاد رئیسی از فرارهای مالیاتی

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر موضوع پرداخت یارانه ها تاکید کرد.

حجت الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رییسی در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره برنامه اش برای یارانه ها گفت: موضوع یارانه ها مهم است و باید پرداخت شود و پرداخت هم می شود و ما هم تصمیمان این است که پرداخت کنیم ولی باید عادلانه پرداخت شود.

رییسی افزود: از محورهای مهم دستور کارمان اجرای عدالت است و ظرفیت ها و امکانات کشور به همه باید اختصاص یابد.

وی افزود: مطابق قانون هدفمندکردن یارانه ها باید صورت گیرد.

رییسی تاکید کرد: باید دولت پشت ویترین باشد و تصمیم گیران و مردم و ...  در جریان باشند و  اعتماد مردم را افزون می کند.

رییسی گفت: موضوع ما این است که یارانه‌ها باید به صورت عادلانه تخصیص یابد برخی یارانه ها آشکارا و برخی دیگر  پنهان هستند و  ما خانواده هایی داریم که در روستا زندگی می کنند خودرو ندارند و  از همین روی از یارانه سوخت استفاده نمی‌کنند و به همین دلیل یارانه باید به صورت عادلانه تخصیص یابد.

وی تصریح کرد : مردم باید عدالت را حس کنند و یارانه ها اینگونه به مردم داده شود، ۳۵ درصد از خزانه دوم دولت باید به بهره‌برداری از تولید تخصیص یابد و موضوع مطابق با قانون هدفمند کردن یارانه‌ها است و آنچه که ما اطلاع داریم بخشی که باید به تولید تخصیص یابد آنچنان که باید برای حمایت از تولید  خرج نشده و بنای ما این است که این ۳۵ درصد برای افزایش بهره‌وری از تولید خرج شود.

رئیسی با بیان اینکه دخل و خرج باید مشخص شود،  اظهار کرد : دخل و خرج یارانه‌ها باید کاملاً مشخص باشد و ما به شفاف سازی در دولت اعتقاد داریم یعنی مردم و نخبگان و تصمیم‌سازان باید از آنها آگاه باشند زیرا این موضوع جلوی تخلفات را می‌گیرد و اعتماد مردم را نسبت به دولتمردان افزایش می‌دهد.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: به اعتقاد بنده خزانه دوم باید کاملاً مشخص باشد یعنی جایی که منابع مردم از آن تامین می‌شود زیرا حسابی جداگانه است که بخشی از آن برای حامل انرژی و بخشی دیگر برای تولید است.  

 رئیسی درباره این شفافیت گفت: در این صورت مردم متوجه می‌شوند که یارانه ها  کجا استفاده شده است.

وی در پاسخ به این سوال که برای عادلانه کردن یارانه ها مخصوصاً یارانه‌های سوخت چه برنامه‌ای وجود دارد ؟ تصریح کرد:  قیمت‌های سوخت متفاوت است و عده‌ای مصرف بالایی دارند و عده ای دیگر مصرفی در سوخت ندارند و باید در این حوزه  ساز و کاری اندیشید.

رئیسی  ادامه داد : آنچه که مسلم است باید در این حوزه تصمیم گیری شود و بگوییم هر فردی در سوخت سهم دارد و کسی که خودرو ندارد بتواند پول این سوخت را دریافت کند زیرا آنها هم از این موهبت الهی سهم دارند و من معتقد هستم باید در این حوزه تصمیم‌گیری شود.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  در پاسخ به این سوال که آیا برنامه‌ای برای تحول در حوزه مالیاتی دارید یا خیر؟ گفت: در طرح قبلی قرار بود افزایش مالیات و بسیاری از موارد دیده شود اما این اتفاقات رخ نداده و حتی در قانونی که تکلیف می کرد که تا بهمن ۹۹ این فعالیت ها باید انجام می‌گرفت اجرایی نشد و سوال اینجاست که چرا در جهت شفاف سازی و اجرای عدالت عمل نشده است؟

 رئیسی تصریح کرد : برنامه بنده راه‌اندازی سیستم هوشمند مالیاتی برای شفافیت روند اقتصادی است تا  از آن فرار مالیاتی جلوگیری شود. این سامانه برای ایجاد اجرای عدالت مالیاتی است و تا زمانی که این سامانه ایجاد نشود شاهد ضعف‌ها و اشکالاتی خواهیم بود.

وی ادامه داد : سامانه های متعددی وجود دارد اما بنده می گویم به میزان مالیات دریافتی فرار مالیاتی هم وجود دارد و  بحث بنده مالیات گرفتن از کارمند و ارزش افزوده نیست، بلکه مالیات گرفتن از افرادی است که بیشترین درآمد را دارند اما کمترین مالیات را پرداخت می‌کنند.

رئیسی درباره فرارهای مالیاتی گفت: به قوه قضائیه گزارش‌هایی درباره فرارهای مالیاتی کلان ارجاع شد و از نظر بنده باید ساز و کارهایی تدوین شود تا این موضوع به صفر برسد؛ چرا یک کارمند باید پیش از دریافت حقوق مالیات دولت را پرداخت کند اما افرادی که مبالغی هنگفت دریافت می‌کنند مالیات خود را نمی پردازند.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  تصریح کرد : این موارد از جمله اقدامات ناعادلانه هستند و  از نظر بنده باید سامانه ایجاد شود تا کسب و کارها مشخص شود و داده هایی که وارد این سامانه می شود کاملاً شفاف باشند و در این صورت مودیان مالیاتی راضی هستند و سوال اینجاست چرا تاکنون این اقدام انجام نشده و اجازه داده شده عده‌ای جیب مردم را خالی کنند و بیت المال را به تاراج ببرند ان شاءالله در دولت ما با جدیت این موضوع اجرایی می‌شود.

مجری  پرسید ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای حمایت از کالاهای اساسی و مردم تخصیص داده شد اما متوجه شدیم که این کالاهای اساسی با قیمتی دو برابری مواجه شدند ، شما برای کمک به قشر کم‌درآمد چه برنامه‌ای دارید؟

رییسی پاسخ داد: دولت یارانه را پرداخت کرد و آن را برای وارد شدن به سفره مردم اختصاص داد

اما  عدم اشراف دولت بر پول و کالا باعث شد آنچه که باید، رخ ندهد و صدای مردم در آمد.

رئیسی تصریح کرد : ارز ۴۲۰۰ تومانی باید  با نظارت کامل از باب اشراف دولت به مردم داده می‌شد اما این اتفاق رخ نداد اما راه حل این است که مبلغ به جای آنکه به واردکننده داده شود  به مصرف‌کننده تخصیص  یابد و راه خود را به  سفره مردم پیدا کند. یا باید دولت به کالا و پول اشراف کامل داشته باشد یا باید به مردم داده شود تا آنها این موضوع را در سفره‌های خود احساس کنند.

رئیس قوه قضائیه در باره  مدیریت زنجیره تامین و تولید کالا به ویژه کالاهای اساسی گفت: در حال حاضر این زنجیره وجود ندارد و دلالان در آن دست می برند و گاهی اوقات کالا در گمرک ها می‌ماند و باید به این سوال پاسخ داد لذا مسئله نظارت از جمله مهمترین اقداماتی است که باید حتماً در کشور انجام شود.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد : دولت وظیفه هدایتی، حمایتی و نظارتی دارد و هر زمان که دولت این وظایف را انجام ندهد ما با مشکل مواجه خواهیم شد؛ لذا ایجاد اشتغال و افزایش درآمد مردم کمک می‌کند و دولت باید اقداماتی انجام دهد تا هزینه مردم کاهش یابد و سفره و معیشت مردم دغدغه ما است.

وی در پاسخ به سوالی که بیکاری درباره فارغ التحصیلان موضوعی جدی است و حدود ۴۰ درصد آنها بیمار هستند آیا دولت شما برنامه ای برای اشتغال دارد؟  گفت:برای اشتغال زائی اول از هر چیزی باید  تولید افزایش یابد و ساز و کارهای بازار کاری باید اصلاح شوند. بانک های اطلاعاتی به ما کمک می کنند تا متوجه شویم که کار کجا وجود دارد و در حوزه کار و کارگری باید اطلاعاتی را به دست آوریم.

این کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره ظرفت تولیدی کشور گفت: به جرات می‌گویم که ۴۰ درصد ظرفیت تولیدی کشور معطل است و  اول نشست های بنده در تمامی استان‌ها با کارآفرینان، کارگران و  سرمایه داران است و  کارخانه های بسیاری وجود دارد که بانک‌ها آنها را به تملک خود در آوردند و در شان را بسته اند و  این تبدیل به سرمایه برای بانک‌ها شده است،  اما خط تولیدی وجود ندارد و سوال جدی از دولت این است که چرا حساسیتی جدی از خود در این حوزه نشان نمی‌دهد.

رئیسی ادامه داد: جوانان عزیز ما اکنون بیکار هستند اما ۴۰ درصد تولید تعطیل است و  ما اقتصاد های متعدد در تمامی حوزه‌ها داریم و این ها می توانند اشتغال زایی داشته باشند.

وی در پاسخ به سوالی که  چه تعداد شغل در مدت چهار سال برای جوانان ایجاد می کنید؟ تصریح کرد:  نگاه بنده اجرایی است و به دنبال کاهش میزان بیکاری هستیم.

وی درباره ساماندهی  در بورس گفت: در این حوزه به مردم آگاهی داده نشد و مردم به بورس هجوم آوردند و پس از این کار اقداماتی که باید صورت می‌گرفت اجرایی نشدند و  بورس ساز و کار اجرایی دارد اما چرا آنها وظایف خود را انجام ندادند؟

رییسی تصریح کرد : سامانه‌های نظارتی در بورس وجود داشت؛ اما انجام نشد.‌ مردم با اعتماد به دولت مبنی بر آنکه او در حال کنترل است وارد بورس شدند اما سوال مهم تر این است که آیا کسری بودجه دولت باید از بورس تامین شود؟ یکی از منابع مهم تامین پول  در کشور بورس‌ها هستند اما اگر این پول‌ها وارد تولید می‌شد ما این مشکلات را نداشتیم و  نباید اجازه داد بورس دچار چنین نوساناتی شود.‌

وی با بیان اینکه ما به دنبال صندوق بیمه‌ای و جبران خسارت هستیم افزود: دولت باید برای جبران خسارت مردم عزیزی که به شرکت در  بورس دل بسته بودند وارد عمل شود و ما این کار را انجام می‌دهیم و مردم باید در این زمینه اعتماد کنند.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری درباره منابع این اعتمادسازی تصریح کرد : صندوق تثبیت  حاضر است و اکنون وارد هر دستگاهی که می‌شوی مردمی را می‌بینیم که پول خود را در بورس گذاشته‌اند اما دچار نگرانی جدی شده‌اند. آقایان از صندوق توسعه ملی چندین بار استفاده کردند اما یکی از جاهایی که می‌تواند خسارت را تضمین کند این صندوق است.

وی درباره اصلاح نظام مالیاتی گفت:  قرار بود در اصلاح نظام مالیاتی رضایت مودیان دیده شود، هزینه مالیات کم شود و برخی تغییرات دیگر، که متاسفانه اجرا نشد. چرا در جهت شفاف‌سازی و اجرای عدالت عمل نشده است؟  برنامه ما در این زمینه راه‌اندازی سامانه هوشمند مالیاتی است که در آن اطلاعات وجود داشته باشد و فرار مالیاتی از بین برود و اصلاحات جدی  انجام شود.

رییسی تاکید کرد: آمارهای مختلفی درباره ۷۰ تا ۲۰۰ هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی وجود دارد، یعنی به اندازه پرداخت مالیات، فرار مالیاتی وجود دارد. منظور ما فرارهای مالیاتی کلان است، نه مالیات‌های جزئی از کارمندان و ارزش افزوده.من نمی‌گویم فرار مالیاتی باید حداقل شود، بلکه باید کاملا صفر شود.

وی در پاسخ به سوالی که   برای مبارزه با فساد اقتصادی  چه برنامه ای دارید؟ اعلام کرد: بنده گفتم در قوه قضائیه برای مبارزه با فساد هیچ خط قرمزی نداریم. هر پرونده ای که نسبت به هر مقامی روی میز باشد بدون هیچ چشم پوشی  آنها را بررسی می‌کنیم. مردم دیدند که ما در این مدت دو سال در قوه قضائیه چه کردیم و هیچ وابستگی حزبی و جناحی را نشناختیم و این نشان داد که می‌شود با فساد مقابله کرد.

وی ادامه داد : مشکل ما در کشور جدیت و  رودربایستی جناح ها و گروه هاست . اگر نظام بانکی، بورسی و مالیاتی حل شود، دیگر نباید به قوه قضائیه رسید و تمامی کارها  ساز و کار دارند.

رئیس قوه قضائیه بیان کرد : بسترهای فسادزا در دولت باید از بین برود و ما به رانت و فساد خاتمه خواهیم داد. یکی از مواردی که باعث شد بنده به میدان آمدم این است که این موضوع را بگویم و  ساز و کارهایی وجود دارد که بستر فسادزا هستند  و از صدر تا ذیل دولت، هر بخشدار  و فرماندار باید حس مبارزه با فساد داشته باشند و باید بدانند کشور از برخورد با فساد کوتاه نخواهد آمد.

کاندیدای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری  با بیان اینکه معتقدیم تمامی قراردادها باید پشت ویترین بیاید گفت : تنها مسائل امنیتی که در تمامی کشورها محرمانه است می‌تواند پشت ویترین نیاید.  ما در قوه قضائیه حسابی داشتیم که من گفتم آن را پشت ویترین می‌گذارم و این کار را انجام دادم و در آستان قدس مردم مکرر می‌گفتند آستان پولدار است و آن زمان شرکتهای آستان را پشت ویترین آوردم و مردم می‌دانند که آنها چقدر هزینه و درآمد دارند. همه قرارداها باید پشت ویترین بیاید و ما محرمانگی نداریم.

رئیس قوه قضائیه درباره شفافیت نیز تصریح کرد:  شعار همه شفافیت است اما این میدان عمل می خواهد و باید سامانه‌هایی برای رهگیری و پیشگیری از فساد ایجاد کنیم تا هر زمان فسادی ایجاد شد اعلام شود.‌ مبارزه با فساد اصلاح بسترهایی است که رانت ایجاد می‌کند.

وی در پاسخ به سوالی که اقشار کم درآمد در حوزه معیشت مشکلات متعددی دارند آیا طرحی برای تامین معیشت این افراد دارید؟ گفت: مسئله فقر موضوع جدی است که دولت آن را دنبال می کند.  دولت باید از  سازمان‌هایی که کار مبارزه با فقر را انجام می‌دهند حمایت کند و زمینه ایجاد درآمد برای این قشر را فراهم سازد. دولت باید اقشار کم درآمد را در اولویت خود قرار دهد تا در  کوتاه‌مدت فقر مطلق را از بین ببرد.

رئیس قوه قضائیه تصریح کرد : بنده برای درآمد و سلامت اقشار کم‌درآمد برنامه دارم و دولت  باید این مشکل را برطرف کند.  در این کشور می‌توان کارهای بسیاری با برنامه، کارنامه و جدیت انجام داد.

وی ادامه داد: اقتصاد دریا، اقتصاد فضای مجازی و بسیاری حوزه‌های دیگر می‌تواند شغل‌های فراوان برای جوانان تحصیلکرده ایجاد کند.  در طول چهار سال می‌توان به سادگی بیکاری ۴۰ درصدی تحصیل‌کردگان را به ۱۰ درصد رساند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه قرار ما این بود تا طبق برنامه ششم توسعه املاک ایجاد شود و  برنامه شما برای ایجاد مسکن چیست؟ اظهار کرد:از نظر بنده می‌توان سالانه یک میلیون مسکن ساخت و گفته اند از همان روزهای اول در دولت به ساخت مسکن می‌پردازیم و به شوخی به جوانان گفتیم شما از همین اکنون به فکر ازدواج باشید که ما مسکن آن را می سازیم. نیمی از کاهش هزینه مردم در گرو کاهش قیمت مسکن است.  طبق قانون دولت باید سالانه ۲۰۰ هزار مسکن را در روستاها بهسازی کند اما آیا این اقدام انجام شده؟ سوال من این است که چرا دولت به قانون عمل نکرده است.

رئیس قوه قضائیه  با اشاره به مشکل مسکن گفت: از نظر بنده مشکل مسکن و زمین آن است که در حاشیه شهرها توسط سازمان ها فریز شده است.  اگر نتوانیم سالیانه یک میلیون مسکن بسازیم عقب می‌مانیم و باید هم عقب‌ماندگی را جبران کنیم و هم بتوانیم سالیانه این تعداد مسکن را بسازیم. تاکنون سالانه ۷۰۰ هزار مسکن عقب هستیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه