ارسال به دیگران پرینت

یک‌روز غم‌انگیر برای نیروی دریایی ایران؛ به فنا رفتن یک ناو مهم و تاریخی

همه چیز درباره کشتی نظامی خارک که امروز نابود شد

یک‌روز غم‌انگیر برای نیروی دریایی ایران؛ به فنا رفتن یک ناو مهم و تاریخی

خارک، یک کشتی پشتیبانی و سوخت‌رسان، ۳۳ هزارتنی نیروی دریایی ارتش بود که در سال ۱۹۷۷(۱۳۵۵)  در کارخانه دریایی «سوان هانتر» بریتانیا و  به سفارش ایران ساخته شد.

خارک دو خواهر دیگر هم داشت که با روی‌دادن انقلاب هرگز ساخته نشدند و همین یک فروند را هم بریتانیا با طفره فراون در سال۱۹۸۴(۱۳۶۳) تحویل داد و البته درست در اوج نبرد نفت‌کش‌ها در جتگ ایران با عراق.

این ناو که توانایی میزبانی سه فروند SH-3 sea king یا Bell-212 را داشت تا پیش از به‌کار گرفته‌شدن ناو بندر «مکران»، سنگین‌ترین شناور عملیاتی نظامی ایران و دومین ناو بزرگ خاورمیانه بود.

خارک با سیستم بخار آب حرکت می‌کرد. برقش را ژنراتورهایی با توان ۵۰۰ کیلو وات تأمین می‌کردند؛ به‌طوری که با در مدار گرفتن همه ژنراتورها و سیستم بخار می‌تواند به تولید برق ۶۰۰۰ کیلوات ساعت برسد. و می‌توانست مثلا برق شهری به بزرگی بندرعباس را با تأمین کند.

بخش زیادی از تجهیزات خارک در سالیان اخیر ازسوی مهندسان نیروی دریایی ارتش بومی‌سازی و اورهال شده‌‌بود و در به‌روز‌رسانی جدید حتی سامانه‌های دفاع هوایی در جلوی کار گذاشته‌شده‌بود.

این کشتی به همراه ناوشکن الوند در ۲۲ فوریه سال ۲۰۱۱(۱۳۸۹) با وارد  به کانال سوئز وارد شدند و به‌سوی سوریه رفتند تا در یک مانور در آن کشور شرکت کنند؛ این نخستین‌بار پس از انقلاب بود که کشتی‌های ایرانی از این کانال می‌گذشتند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه