ارسال به دیگران پرینت

مردم امریکا طرفدار اسرائیل‌اند یا فلسطین؟

بر اساس یک نظرسنجی جدید که توسط Morning Consult و Politico در هفته‌ی دوم جنگ اخیر غزه و اسرائیل انجام شده، نظر رای‌دهندگان امریکایی را در مورد منازعات جاری پرسیده‌اند. این نظرسنجی میان ۱۹۹۲ فرد امریکایی انجام شده که شهروند این کشور هستند و با گرایش مشخص سیاسی در سیستم انتخاباتی امریکا نام‌نویسی کرده‌اند.

مردم امریکا طرفدار اسرائیل‌اند یا فلسطین؟

جالب اینجاست که اکثریت نظردهندگان یعنی ۶۱ درصد، یا موضع مشخصی ندارند و یا نسبت به هر دو سوی ماجرا حس شفقت و دلسوزی بروز داده‌اند.

بطور مشخص، ۳۲ درصد گفته‌اند که نظر قطعی ندارند و ۲۹ درصد نیز بیان داشته‌اند که بطور مساوی نسبت به هر دو سوی ماجرا، یعنی هم اسرائیل هم فلسطین حس دلسوزی دارند. ۱۱ درصد بطور یک‌طرفه سمت فلسطینی‌ها و ۲۸ درصد به شکل یک‌جانبه سمت اسرائیلی‌ها ایستاده‌اند که قابل تامل و تاسف است.

همانطور که انتظار می‌رود، حمایت از اسرائیل بین جمهوری‌خواهان خصوصاً مسن‌ترها ریشه‌دارتر و پر رنگ‌تر است اما به شخصه برایم غیر منتظره بود که دموکرات‌های طرفدار فلسطین از طرفداران اسرائیل بیشتر باشند.

۳۸ درصد رای‌دهندگان امریکایی گفته‌اند چندان در مورد منازعه‌ی اخیر اطلاعات ندارند و مطالعه‌ی زیادی نداشته‌اند.

دموکرات‌های امریکا، در یک رویکرد غیر قابل انتظار و جالب، طرفداری بیشتری از فلسطین کرده‌اند. ۱۸ درصد دموکرات‌ها طرفدار فلسطین‌اند و تنها ۱۲ درصد از اسرائیل طرفداری می‌کنند. این در حالی است که اکثر دموکرات‌ها یا نسبت به طرفین دلسوزی دارند (۳۶ درصد) و یا نظر قطعی ندارند (۳۴ درصد).

جمهوری‌خواهان حمایت قاطعی از اسرائیل دارند (۵۱ درصد) و فقط اقلیت محضی از آنان (۳ درصد) طرفدار طرفدار فلسطین‌اند.

نسل‌های جوان امریکایی بیشتر سمت فلسطین ایستاده‌اند و هر چه نسل‌ها پیرتر می‌شوند، از فلسطین فاصله گرفته و به سمت اسرائیل گرایش پیدا می‌کنند؛ بطوری که بین ۱۸ تا ۳۴ ساله‌ها، طرفداری از فلسطین ۱۸ درصد و اسرائیل ۱۵ درصد است اما در بین بالای ۶۵ ساله‌ها، ۳۹ درصد طرفدار اسرائیل‌اند و تنها ۸ درصد طرفدار فلسطین.

بصورت کلی، در هفته‌های اخیر تظاهرات ضد اسرائیلی متعددی در امریکا برگزار شد اما نمی‌توان دیدگاه مشخص و واحدی بین امریکایی‌ها در خصوص مناقشه‌ی فلسطین سراغ گرفت.

با توجه به نتایج بالا و اینکه افکار عمومی امریکا از جوانب مختلف بر مساله‌ی فلسطین اثرگذار است، فرصت‌های بزرگی در جهت تاثیرگذاری بر نسل‌های جوان امریکایی وجود دارد.

 

منبع: Morning Consult - Poilitico 

منتشر شده در کانال مشاهدات و روزنوشته‌های دانشجویان و دانش‌آموختگان مسلمان ایرانی از امریکا

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه