ارسال به دیگران پرینت

با طرز تهیه میرزاقاسمی آشنا شوید

میرزا قاسمی از آن غذاهای اصیل و سنتی گیلانی است که چه گیاه‌خوار باشید چه نه، با یک بار امتحان کردنش برای همیشه طرفدارش خواهید شد.

 با طرز تهیه میرزاقاسمی آشنا شوید

میرزا قاسمی یا همان غذایی که همه ما را کنجکاو دلیل نام‌گذاری‌اش کرده، یکی دیگر از غذاهای همه‌پسند گیلانی است که به عنوان پیش‌غذا و غذای اصلی سرو می‌شود. همان‌طور که گفته شد این غذا نام خاصی دارد که دارای داستان جالبی هم هست. طبق تاریخ و روایات مردم قدیم گیلان این غذا اولین بار توسط والی و حاکم رشت یعنی محمد قاسم خان خلق شد و تهیه آن گسترش یافت. به همین دلیل هم به یاد مبدع این غذای خوشمزه نام آن را میرزا قاسمی نهادند.

این غذا یکی از راحت‌ترین و البته محبوبترین غذاها در هر خانواده‌ای است که با دستورهای متفاوت و متنوعی قابل تهیه است اما دستور اصیل و سنتی گیلانی آن همین دستوری است که ما در ادامه مطلب برایتان قرار داده‌ایم. همچنین این غذا مناسب رژیم غذایی گیاه‌خواری است. پیشنهاد می‌کنیم که شما هم این بار طرز تهیه میرزا قاسمی با گردو را امتحان کنید چرا که مطمئنیم که از خوردن آن پشیمان نخواهید شد.

مواد لازم (برای ۴ نفر)

بادمجان چهار عدد

تخم مرغ (اختیاری) دو عدد

گوجه‌فرنگی دو عدد

سیر چهار حبه

گردو تازه خرد شده یک فنجان

نمک به مقدار لازم

فلفل به مقدار لازم

زردچوبه به مقدار لازم

روغن مایع به مقدار لازم

جعفری خرد شده (برای تزئین) به مقدار لازم

طرز تهیه میرزا قاسمی با گردو

میرزا قاسمی از آن غذاهای اصیل و سنتی گیلانی است که چه گیاه‌خوار باشید یا نه با یکبار امتحان کردنش برای همیشه طرفدارش خواهید شد. اتفاقا تهیه این غذای گیاهی خوشمزه هم کار آنچنان سختی نیست و تنها کافی است طبق مراحل زیر عمل کنید تا یک پیش‌غذای محلی یا یک وعده غذای خوشمزه شمالی را در خانه خود آماده کنید.

► مرحله اول

برای شروع ابتدا بادمجان‌ها را خوب بشویید و داخل آبکش قرار دهید تا خشک شوند. منقل یا گریل را آماده کنید و بادمجان‌ها را کبابی کنید.

برای کباب کردن بادمجان‌ها می‌توانید از شعله اجاق گاز هم استفاده کنید. کباب کردن را تا جایی ادامه دهید که پوست بادمجان‌ها کاملا ذغالی شده و گوشت آن هم پخته و نرم شده باشد.

برای مطمئن شدن از پختن بادمجان‌ها یک سیخ چوبی یا چنگال را داخل گوشت آن فرو کنید. سپس بادمجان‌های کباب شده را داخل آب بگذارید تا خنک شوند. اکنون پوست بادمجان‌ها را جدا کنید.

اگر زمان و حوصله‌اش را دارید پیشنهاد می‌کنیم مقدار بیشتری بادمجان کبابی کنید و پس از ساطوری کردنشان در ظرف پلاستیکی در فریزر قرار دهید تا برای دفعات بعدی دیگر نیاز نباشد زحمت کبابی کردن بادمجان‌ها را به خودتان بدهید.

► مرحله دوم

گوشت بادمجان‌ها را روی یک تخته بگذارید و با یک چاقو تیز آن‌ها را ریز کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از یک گوشتکوب بادمجان‌ها را کاملا له کنید. گوجه‌فرنگی‌ها را خوب بشویید و انتهای آن‌ها را به شکل علامت به اضافه با چاقو برش کم‌عمقی بزنید. یک قابلمه را از آب پر کنید و روی حرارت بگذارید تا آب جوش بیاید. گوجه‌فرنگی‌ها را داخل آب بریزید و اجازه دهید تا به مدت پنج دقیقه بپزند.

سپس آن‌ها را از قابلمه خارج کنید و داخل یک کاسه آب خیلی سرد بریزید. با این کار پوست گوجه‌فرنگی‌ها از همان جایی که برش زدید به‌راحتی جدا می‌شود. پس از جدا کردن پوست، گوجه‌فرنگی‌ها را رنده یا ریز خرد کنید.

► مرحله سوم

چهار حبه سیر یا بیشتر (مقدار آن بستگی به سلیقه و ذائقه خودتان دارد) را رنده یا ریز خرد کنید. یک تابه با سایز مناسب بردارید و دو قاشق غذاخوری روغن مایع داخل آن بریزید. ماهیتابه را روی حرارت معمولی قرار دهید و سیر رنده شده را به آن اضافه کنید. سیر را در حدی تفت دهید که عطر آن آشپزخانه را فراگیرد. سپس مقداری زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید.

► مرحله چهارم

بادمجان‌ها را به تابه اضافه کنید و همراه با سیر به مدت تقریبا یک ربع تفت دهید تا رنگ بگیرند. گوجه‌فرنگی رنده شده را هم به تابه اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد با هم مخلوط شوند. حرارت شعله را کم کنید و اجازه دهید تا آب مواد کشیده شود.

► مرحله پنجم

مقداری از مزه میرزا قاسمی را بچشید و به مقدار لازم نمک و فلفل اضافه کنید و خوب هم بزنید. در این مرحله گردو خرد شده را اضافه کنید و همه مواد را خوب هم بزنید. سپس اگر تمایل به استفاده از تخم مرغ دارید همه مواد موجود در تابه را کنار بکشید و در فضای ایجاد شده مقدار کمی روغن بریزید و تخم مرغ‌ها را بشکنید و نیمرو کنید.

پس از پختن تخم مرغ‌ها، آن‌ها را تکه‌تکه کنید و با مخلوط بادمجان و گوجه‌فرنگی به‌خوبی ترکیب کنید. میرزا قاسمی شما آماده است. می‌توانید آن را داخل ظرف مورد نظرتان بکشید و با مقداری جعفری خرد شده تزئین کنید و با نان یا برنج کته در کنار یک لیوان دوغ و یک کاسه ماست یا سیر ترشی نوش جان کنید.

نکات طلایی درست کردن میرزا قاسمی

اگر طعم دودی بادمجان‌ها مورد پسندتان نیست می‌توانید آن‌ها را آب‌پز کنید.

برای این که بتوانید پوست بادمجان‌ها را راحت جدا کنید آن‌ها را پس از کباب کردن داخل یک کاسه بریزید و روی کاسه را با سلفون پلاستیکی بپوشانید و برای ۲۰ دقیقه کنار بگذارید. با این کار بادمجان‌ها عرق می‌کنند و پوست آن‌ها به‌آسانی جدا می‌شود.

در صورتی که میرزا قاسمی شما رنگ خوبی نداشت می‌توانید مقداری رب گوجه‌فرنگی به آن اضافه کنید تا به رنگ مورد نظرتان برسد.

پیشنهاد می‌کنیم که پیش از اضافه کردن گردوها، آن‌ها را با کمی کره پاستوریزه در یک ماهیتابه جدا تفت دهید تا روغن بیندازند و طعم بهتری به غذا بدهند.

این غذا را می‌توانید همراه با برنج کته یا نان سنگک نوش جان کنید.

 

منبع : همشهری آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه