ارسال به دیگران پرینت

چقدر احتمال دارد پرونده اسرئیل به دادگاه لاهه برود؟

اگر بار دیگر جنایت‌های اسرائیل به دادگاه لاهه برود، یک شکست اخلاقی دیگر برای برای آن شکل می‌گیرد و یک ضربه روحی هم به آنها وارد می‌شود که می‌تواند به همراهی بین المللی با مبارزه فلسطینی‌ها با نظام آپارتاید در اسرائیل منجر شود. افکار عمومی آمریکا هر روز به فلسطینی‌ها نزدیکتر می‌شود و زمینه را برای تغییر در سیاست‌های واشنگتن در قبال مساله فلسطین مهیاتر میکند.

چقدر احتمال دارد پرونده اسرئیل به دادگاه لاهه برود؟

العربی الجدید در مطلبی به قلم عائشة البصری نوشت: نخست وزیر اسرائیل ۱۱ روز پس از بمباران زمینی، دریایی و هوایی غزه، اعلام آتش بس کرد، اما این بدان معنا نیست که یک آتش بس فراگیر و طولانی مدت در کار است. نتانیاهو و ژنرال‌های او تلاش می‌کنند فلسطینی‌ها را به نقطه شکست برسانند تا اراضی اشغالی را از وجود فلسطینی‌ها خالی کنند. اما رژیم صهیونیستی بیهوده تلاش می‌کند اراده ملت فلسطین را بشکند و در این مسیر بر حمایت نظامی، اقتصادی و سیاسی آمریکا تکیه دارد، این در حالی است که در گذشته، مقاومت وییتنام، درس‌های بی سابقه‌ای به آمریکا داده است.

در ادامه مطلب آمده است:  اسرائیل روز به روز در حال شکستن و شکاف برداشتن از داخل است، علاوه بر اینکه احزاب آن دچار بحران هستند و صهیونیست‌ها به سکولار، متدین و تروریست، تقسیم می‌شوند. اسطوره «دموکراسی واحد» در خاورمیانه در حال سقوط است، در آغاز سال جاری، سازمان حقوق بشری «بتسلیم» اسرائیل گزارشی منتشر کرد با عنوان «نظام برتری یهودی از نهر تا بحر: یک نظام آپارتاید است».

با اینکه گزارش مذکور نکته جدیدی در برندارد و به سطح گزارش‌های سازمان‌های حقوقی فلسطینی در رصد جنایت‌های نژادی اسرائیل و ارائه سند برای آن نمی‌رسد، اما آمدن توصیف «آپارتاید» باعث توجه بین المللی گسترده‌ای به این گزارش شد.

براساس گزارش «بتسلیم»، یکی از بزرگترین سازمان‌های حقوق بشری آمریکا، یعنی «هیومن رایتس واچ» (دیده بان حقوق بشر) گزارش مفصلی با عنوان «از حد گذشته اند، مقامات اسرائیلی و جرایم تبعیض نژادی و ظلم»، برای اولین بار در طول ۴۳ سال گذشته از عمر این سازمان، اسرائیل را یک دولت آپارتاید خوانده و از مسئولان فلسطینی خواست تمام اشکال هماهنگی امنیتی با ارتش اسرائیل که سهم زیادی در تسهیل ارتکاب جرم دارد را متوقف کند.

این گزارش حامل توصیه‌های دیگری نیز هست، از جمله تشکیل کمیسیون بین المللی تحقیق از طریق «مجمع عمومی سازمان ملل»، که وظیفه آن بررسی جرایم برنامه ریزی شده علیه فلسطینی هاست. هنوز یک هفته از انتشار گزارش مذکور نگذشته بود که تاثیر خود را در سازمان ملل و در سطح کمیسیون مبارزه با تبعیض نژادی گذاشت، یعنی هیئتی که بر اجرای توافق بین المللی مقابله با تمام اشکال تبعیض نژادی نظارت می‌کنند.

پس از سه سال تعلل، بالاخره این کمیسیون در روز ۳۰ آوریل تصمیم به قبول شکایت علیه نژادپرستی اسرائیل گرفت که در آوریل ۲۰۱۸ مقامات فلسطین به آن ارائه داده بودند. در ادامه قرار بر آن شد که هیئتی برای دست یابی به راه حل دوستانه برای این شکایت تشکیل شود. این اقدام از پیچیدگی‌های اجرایی که زمینه را برای خرید زمان از سوی اسرائیل فراهم می‌کند، خالی نیست، اما طبق ماده ۲۲ این توافق، در صورتی که اختلاف موجود با مذاکره حل نشود، به دادگاه بین المللی لاهه ارجاع داده می‌شود، که پیش از این رأی به عدم مشروعیت تبعیض نژادی در کرانه باختری داده بود.

اگر بار دیگر جنایت‌های اسرائیل به دادگاه لاهه برود، یک شکست اخلاقی دیگر برای برای آن شکل می‌گیرد و یک ضربه روحی هم به صهیونیست‌ها وارد می‌شود که می‌تواند به همراهی بین المللی با مبارزه فلسطینی‌ها با نظام آپارتاید در اسرائیل منجر شود. افکار عمومی آمریکا هر روز به فلسطینی‌ها نزدیکتر می‌شود و زمینه را برای تغییر در سیاست‌های واشنگتن در قبال مساله فلسطین مهیاتر میکند. همانطور که طبق یک نظرسنجی، ۳۴ درصد آمریکایی‌ها معتقدند دولتشان باید فشار بیشتری بر اسرائیل وارد کرده و تحول چشم گیری به نفع فلسطینی‌ها را در سیاست‌های خود جای دهد. این تحول در حزب دموکرات هم دیده می شود و برنی سندرز، بزرگترین سناتور این حزب نیز از موضع دولت بایدن انتقاد کرده و خواستار توقف مهاجرات اجباری ساکنان شرقی قدس شده است.

در همین رابطه، برای اولین بار ۱۴۰ سازمان آمریکایی در نامه‌ای به دولت بایدن خواستار وضع حدودی برای جنایت‌های رژیم صهیونیستی و توقف عملیات بیرون راندن فلسطینی‌ها از محله شیخ جراح شدند. موضوع مهاجرات اجباری، افکار جهانی را به خود مشغول داشته و با همدردی بین المللی گسترده و بی سابقه‌ای همراه شد، همین امر موجب شد بسیاری از اقدام حماس در حمله موشکی به اسرائیل انتقاد کرده و این امر را دلیلی برای از بین رفتن همبستگی بین المللی با فلسطینی‌ها بدانند، چرا که معتقدند دخالت حماس فرصت خوبی که برای استفاده از موضوع مهاجرت اجباری به منظور محکوم کردن اسرائیل دست داده بود را از بین برد.

با این حال، انتفاضه اخیر فلسطین برای هزارمین بار ثابت کرد فلسطینی‌ها قدرت خارق العاده‌ای برای فداکاری و تسلیم ناپذیری دارند و در مقابل، شاخص‌های زیادی برای شروع شکست اسرائیل در داخل و خارج به چشم می‌خورد و به نظر می‌رسد یک فرصت تاریخی فراهم شده که مستلزم تعجیل در سازماندهی مقاومت فلسطین براساس یک طرح سیاسی و میثاق ملی جدید است، تا گام ملموسی به سمت پایان اشغال برداشته شود.

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه