ارسال به دیگران پرینت

یک شرکت هندی ۲ میلیون تن نفت خام از ایران راخریداری می‌کند

یک مقام شرکت دولتی باهارات پترولیوم هند روز پنجشنبه اعلام کرد که در صورت لغو تحریم‌های اقتصادی ایران و ارائه پیشنهادات جذاب از سوی تهران، این شرکت علاقه مند به خرید ۲ میلیون تن نفت خام از ایران است. نشریه "اکونومیک تایمز" به نقل از ان ویجایاگوپال رئیس مالی شرکت باهارات پترولیوم نوشت: خرید نفت ایران به قیمت گذاری آن در مقایسه با سایر رقبا بستگی دارد.


یک شرکت هندی  ۲ میلیون تن نفت خام از ایران راخریداری می‌کند

یک مقام شرکت دولتی باهارات پترولیوم هند روز پنجشنبه اعلام کرد که در صورت لغو تحریم‌های اقتصادی ایران و ارائه پیشنهادات جذاب از سوی تهران، این شرکت علاقه مند به خرید ۲ میلیون تن نفت خام از ایران است.

شرکت باهارات پترولیوم پیش از وضع تحریم‌های اقتصادی ایران به طور متوسط سالانه ۲ میلیون تن نفت خام از ایران خریداری می‌کرد.

نشریه "اکونومیک تایمز" به نقل از ان ویجایاگوپال رئیس مالی شرکت باهارات پترولیوم نوشت: پیش از تحریم‌ها ما سالانه به طور متوسط ۲ میلیون تن نفت خام از ایران خریداری می‌کردیم. ما علاقه مند به بازگشت به این رقم هستیم اما خرید نفت ایران به قیمت گذاری آن در مقایسه با سایر رقبا بستگی دارد.

شرکت نفت هند به عنوان بزرگ‌ترین شرکت نفتی این کشور نیز هفته گذشته اعلام کرد در صورت لغو تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران، این شرکت واردات نفت خود از ایران را از سر خواهد گرفت زیرا نفت ایران برای پالایشگاه‌های هندی سودمند است.

هند از اواسط سال ۲۰۱۹ به دلیل فشارها و تهدیدهای آمریکا واردات نفت خود از ایران را قطع کرد. دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای غربی در وین برای لغو تحریم‌های اقتصادی علیه ایران در مقابل احیای توافق هسته‌ای یا برجام ادامه دارد.

در سال ۲۰۲۰-۲۱ عراق بزرگ‌ترین صادر کننده نفت به هند بود. پس از آن عربستان و امارات دومین و سومین صادر کنندگان نفت به هند بوده‌اند. کشورهای نیجریه و آمریکا به ترتیب چهارمین و پنجمین تامین کننده‌های نفت در سبد نفتی هند هستند.

هند که پیش از این دومین مشتری بزرگ نفت ایران بود، ۸۵ درصد از نفت مورد نیاز خود را از طریق واردات تامین می‌کنند. با توجه به دوره پرداخت طولانی مدت و هزینه حمل و نقل پایین به دلیل فاصله نزدیک، خرید نفت از ایران می‌تواند به اقتصاد هند کمک کند.

در دوره‌های گذشته خرید نفت از ایران برای شرکت‌های هند اقتصادی و رقابتی بود زیرا تهران به شرکت‌های هندی یک فرصت ۶۰ روزه برای پرداخت بهای نفت خریداری شده ارائه می‌داد. در مقابل هیچ یک از تامین کنندگان دیگر نفت هند از جمله عراق، عربستان، امارات، نیجریه و آمریکا چنین شرایطی ارائه نمی‌دهند.

هند در سال ۲۰۱۷-۱۸ حدود ۲۲ میلیون تن بشکه نفت خام از ایران وارد کرد. در سال ۲۰۱۳-۱۴ و ۲۰۱۴-۱۵، هند به ترتیب ۱۱ میلیون تن و ۱۰.۵ میلیون تن نفت خام از ایران وارد کرده بود.

در سال ۲۰۱۵-۱۶ این واردات به ۱۲ میلیون تن نفت خام رسید و در سال ۲۰۱۶-۱۷ خرید نفت هند از ایران به ۲۷.۲ میلیون تن افزایش یافت.

مکانیسم روپیه-ریال

مکانیسم روپیه-ریال میان هند و ایران در سال ۲۰۱۲ پس از تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران ایجاد شد. بر اساس این توافق، ۴۵ درصد از پول نفت ایران به صورت روپیه در حساب بانک یوکو قرار می‌گرفت و ایران با استفاده از آن اقدام به خرید کالاهای هندی می‌کرد.

این مکانیسم در سال ۲۰۱۲ جریان صادرات چای هند به ایران را حفظ کرد و باعث افزایش ۷۴ درصدی صادرات چای هند به ایران شد.

بانک‌های یوکو و آی دی بی‌آی به دلیل عدم ارتباط آن‌ها با آمریکا، برای تجارت با ایران انتخاب شده‌اند. در دوره پیشین تحریم‌های ایران، از بانک یوکو برای انجام پرداخت‌های روپیه استفاده شد.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه