ارسال به دیگران پرینت

عضو فقهای شورای نگهبان:

آنهایی که رای نیاورده‌اند یعنی صلاحیت آنها احراز نشده است

آیت الله مدرسی یزدی با تأکید بر اینکه هیچ کس حاضر نیست با نقض قانون، مشارکت بالا رود، گفت: شورای نگهبان مایل است بالاترین مشارکت در انتخابات وجود داشته باشد و کسی که پایین ترین سطح معیارها را هم داشته باشد را تائید می‌کند.

آنهایی که رای نیاورده‌اند یعنی صلاحیت آنها احراز نشده است

آیت الله مدرسی یزدی عضو فقهای شورای نگهبان در ویژه برنامه زنده «وقت انتخاب» که از صفحه اینستاگرام این خبرگزاری پخش شد، با اشاره روند برررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری گفت: شورای نگهبان فراتر از قانون عمل نمی‌کند، هرکاری انجام بدهد براساس قانون و وظایفی است که برعهده شورا گذاشته است.

وی تأکید کرد اگر صلاحیت فردی تائید می شود اصلا برای جایی مصلحت و خلاف قانون انجام شدن نیست و مهندسی شدن انتخابات معنایی ندارد.

آیت الله مدرسی یزدی گفت: شورای نگهبان واحد تحقیقات دارد و اطلاعات مورد نیازی داوطلبان که مشکل قانونی هم ندارد را جمع آوری می‌کند، بعد که فرد به عنوان داوطلب رسمی خودش را عرضه کرد در واقع یک اجازه می‌دهد که درباره من تحقیق بیشتر کنید. شورای نگهبان هم از منابع رسمی قانونی معتبر استعلام می‌کند و بعد اعضای شورا فعالیت‌ها و و بحث‌ و گفت‌وهای خود را برای بررسی صلاحیت آغاز می‌کنند و بعد رای گیری مخفیانه اعضای شورا انجام می‌شود و کسانی که رای اکثریت را آوردند تائید شده‌اند آنهایی هم که رای نیاورده‌اند یعنی صلاحیت آنها احراز نشده است.

وی با توضیح فرق بین رد صلاحیت و عدم احراز صلاحیت درباره سوالی در مورد اعلام معیارهای رجل سیاسی و مدیر و مدبر بودن گفت: در سال 96 رهبر معظم انقلاب دستور فرمودند شورای نگهبان معیارهای رجل سیاسی و مذهبی را شفاف کند، شورا این کار را انجام داد و مجلس هم با نظرات شورای نگهبان قانونی را تصویب کرد و به شورا فرستاد در ادامه این قانون بین مجلس و شورای نگهبان رفت و برگشت‌هایی شد و در نهایت شروطی مشخص و ابلاغ شد.

آیت الله مدرسی یزدی درباره اینکه چرا برخی پرونده‌ها در شورای نگهبان دو تا سه بار بررسی شده و به رای گذاشته شده، اضافه کرد: به طور استثنا این مسئله وجود دارد، یعنی زمانی که هنوز جلسه برقرار است یک نظر خاص و اطلاعات و مدراک جدیدی می‌رسد در صورتی که اعضا موافقت کنند دوباره بررسی و رای گیری می شود.

وی افزود: آنچه در اصل 115 آمده اگر یک داوطلب حداقل معیارها را داشته باشد شورای آن داوطلب را تائید می‌کند. شورا حداقل را تائید می‌کند ولی مردم باید بعد از آن با تحقیق آن کسی که بالاترین صلاحیت دارد را انتخاب کنند.

عضو فقهای شورای نگهبان تصریح کرد: هم در مجلس هم در خبرگان و هم در ریاست جمهوری ممکن است اتفاق بیافتد. ما همیشه حال حاضر افراد را در نظر می‌گیریم. گاهی ممکن است یک فرد یک محکومیت‌هایی دارد، ولی فرد می‌رود نقض حکم و برائت می‌گیرد و اگر مابقی شروط را داشته باشد تائید می شود.

آیت الله مدرسی یزدی تاکید کرد: شورای نگهبان مایل است بالاترین مشارکت وجود داشته باشد اما هیچ کس حاضر نیست با نقض قانون، مشارکت بالا رود. ما کسی که پایین ترین سطح معیارها را هم داشته باشد را تائید می‌کنیم تا حتی هزار نفر هم به مشارکت اضافه بشود ولی آیا کسی می‌پذیرد کسی که مدیر و مدبر نیست و معیارهای لازم را ندارد در فرآیند انتخابات شرکت کند؟

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه