ارسال به دیگران پرینت

کرونا؛ طولانی‌ترین تعطیلات و قرنطینه سراسری جهان در تورنتو | یک سال بدون رستوران

در حالیکه بسیاری از مشاغل کوچک در این دوران شیوع کرونا تعطیل بودند بسیاری از مشاغل بزرگ مانند کارخانه‌ها و انبارها باز ماندند و به مراکز برای شیوع کرونا تبدیل شدند.

کرونا؛ طولانی‌ترین تعطیلات و قرنطینه سراسری جهان در تورنتو |  یک سال بدون رستوران

در سال گذشته رستوران‌های تورنتو 360 روز تعطیل شدند تا این شهر رکورد طولانی‌ترین ممنوعیت صرف غذا در سالن‌های غذاخوری را به نام خود ثبت کند.

به گزارش عصرایران، در هفته جاری میلیون‌ها بریتانیایی با خوشحالی و لذت برای صرف ناهار به رستوران‌ها رفتند. آنها لیوان‌‌های خود را پر کردند، دسرهای محبوب خود را برای سفارش در نظر گرفتند و به پیش خدمتان رستوران‌ها انعام دادند.

در آن سوی دنیا تورنتویی‌ها غبطه خوردند و حسودی کردند.

فضای باز یک رستوران در تورنتو کانادابه دلیل اقدامات و تعطیلات سراسری ناشی از شیوع کرونا خالی مانده است

"اریل تبلیتسکی" نویسنده حوزه فرهنگ در شهر  تورنتو  کانادا می‌گوید: من برای رفتن به رستوران هر کاری می‌کنم. اهمیتی ندارد که چه می‌خورم یا می‌نوشم. آخرین باری که به رستوران رفتم اوایل اکتبر گذشته (آبان 1399) بود و برای همین من دیگر برای رستوران رفتن وسواس نشان نمی‌دهم.

وی افزود: احتمالا اگر یک صندلی پلاستیکی در کنار سالن غذا خوری و یک برگر متوسط به من بدهید، از خوشحالی بغض می‌کنم.

بی بی سی نوشت: تورنتو که به عنوان بزرگترین شهر کانادا حدود 3 میلیون نفر جمعیت دارد از 8 آوریل (19 فروردین) سال جاری به صورت اضطراری دستور استانی "در خانه بمانید" را اجرایی کرد. دلیل اجرای سفت و سخت این سیاست افزایش شمار مبتلایان شناسایی شده کرونا در کانادا است.

از آوریل سال جاری تعداد بیماران کرونایی این کشور از آمریکا پیشی گرفت. این آمار براساس تعداد مبتلایان به ازای هر یک میلیون نفر محاسبه شده است.

دستور قرنطینه و تعطیلات سراسری تورنتو در حین موج دوم و اوج گیری (موج سوم) صادر شد و حداقل تا 2 ژوئن (12 خرداد) ادامه دارد.

بسیاری می‌گویند که بیش از 360 روز در طول شیوع کرونا به رستوران‌های تورنتو نرفته‌اند و پشت میزهای رستوران‌ها نشسته‌اند. در این مدت پاریسی ها بیش از 260 روز، لندنی‌ها بیش از 259 روز و هنگ‌کنگی‌ها 2 روز با رستوران های بسته خود مواجه شدند.

تورنتو در زمستان و همزمان با افزایش موارد مبتلا به کرونا دستور تعطیلات مجدد و طولانی‌تری را صادر کرد. 

کانادا برخلاف آمریکا (همسایه جنوبی خود) تا مدت‌ها واکسن کافی در اختیار نداشت که این موضوع منجر به اوج گیری موج سوم کرونا در کانادا شد.

اگر چه در طول تعطیلات سراسری بسیاری از مشاغل تعطیل شدند اما شیوع بیماری در مدارس و مشاغل ضروری همچنان ادامه یافت.

صرف غذا در رستوران‌های تورنتو  و در دوران شیوع کرونا بیش از دیگر شهرهای جهان ممنوع شد

میزان تعطیلی رستوران ها در دوران کرونا نمودار

 رستوران‌ها در دیگر شهرهای جهان روند دیگری داشتند. در سنگاپور و سئول غذاخوری‌های سربسته در دوران شیوع کرونا باز بودند و با محدودیت‌هایی مانند کاهش ساعات کاری و پذیرش تعداد محدودی از مشتریان داخل سالن غذا خوری به کار خود ادامه دادند.

برای "النور سیم" و "گریگوری ون" صاحبان رستوران "لیون سیتی" و  "ماکان نودل بار" دیدن اقوام و دوستانی که به صورت معمول به زندگی خود در سنگاپور ادامه می‌دهند سخت است.

آنها  چند سال پیش از سنگاپور به کانادا مهاجرت کردند. سنگاپور به دلیل کنترل سریع ویروس سریعا به حالت "عادی" بازگشت.

"النور سیم" گفت: وقتی میزان آزادی مردم در سنگاپور را می‌بینم اشک در چشمانم جمع می‌شود.

"سیم" و همسرش ردیابی دقیق افراد و مبتلایان کرونایی، محدود کردن مبتلایان و محدودیت سفر در دوران شیوع کرونا را عامل موفقیت سنگاپور در مهار کرونا می‌دانند. هر چند آنها در برخی موارد نقض حریم خصوصی شهروندان سنگاپوری به نام بهداشت عمومی را متهم کرده‌اند.

وون در این باره می‌گوید: ما در کانادا هستیم و با توجه به قوانین نمی‌توانیم کار زیادی انجام دهیم و انتخاب چندانی نداریم اما چیزهای خوب دیگری در اینجا وجود دارد که در سنگاپور نیست.

 آنچه او و همسرش را در طول شیوع کرونا و تعطیلات رستوران‌هایشان نگران کرده، معاش کارمندان آنهاست.

رستوران "لیون سیتی" در حومه شهر "میسیساگا" باز باقی مانده است اما رستوران "ماکان نودل بار" در مرکز شهر تورنتو به صورت موقتی در طول تعطیلات کرونایی بسته شد.

"سیم" در این باره گفت: شما به عنوان صاحبان مشاغل تنها به کسب و کار خود فکر نمی‌کنید و تاثیر شرایط بر روی زندگی کارکنان نیز برایتان مهم می‌شود.

وی افزود: من نمی گذارم کسانی که با من کار می‌کنند اذیت شوند و این  موضوع فشار زیادی بر من وارد می‌آورد.

او گفت: قوانین یویو شکل تعطیلات سراسری کرونا و حمایت ناکافی مالی دولت همه چیز را دشوارتر کرده است.

سیم می‌گوید: ما سال گذشته خیلی بالا و پائیت داشته‌ایم.

مقایسه تعطیلی‌های ناشی از شیوع در سراسر جهان با هم قابل مقایسه نیست. تورنتو برای مدتی طولانی غذا خوری‌های سربسته و آرایشگاه‌ها را بست و ورود به باشگاه‌ها را ممنوع کرد اما این شهر هرگز مانند لندن یا پاریس محدودیت رفت و‌ آمد ایجاد نکرد و سفرهای منطقه‌ای را بلامانع خواند.

رستوران های تورنتو در اکثر مواقع سال گذشته تعطیل بودند

تعطیلی رستوران های تورنتو نمودار

"دن کلی" رئیس اتحادیه مشاغل آزاد در کانادا می‌گوید: تورنتو احتمالا بیشترین میزان تعطیلی مشاغل ساده در آمریکای شمالی و جهان را داشته است.

او گفت: غذا خوردن در داخل سالن یکی از اولین مراکز تعطیل شده در کانادا بود و احتمالا یکی از آخرین مراکزی است که دوباره باز خواهد شد.

وی افزود: پس از اوج‌گیری موج سوم کرونا در کانادا بسیاری از صاحبان کسب و کارهای کوچک ناامید شده و تحت تاثیر قرار گرفتند. در  ماه‌های گذشته بعضی محله‌های تورنتو بیش از هزار مبتلا به ازای هر 100 هزار نفر شناسایی می‌شد.

کلی گفت: به نظر می‌رسد سیاست تعطیلات و قرنطینه سراسری در طول موج دوم شیوع کرونا کارایی زیادی نداشته است.

"جن آگ" صاحب چندین رستوران در تورنتو صریحا می‌گوید که سال گذشته برای او و کارکنانش سالی آشفته بوده است. (اما او از کلمات بدتری برای توصیف سال گذشته استفاده کرد).

وی که سیاست تعطیلات سراسری برای حفاظت از سلامت عمومی حمایت می‌کند، بر این باور است که اجرای این سیاست در تورنتو در کنار روند کند واکسیناسیون و اوج گیری موج سوم کرونا کمک کرده است.

در حالیکه بسیاری از مشاغل کوچک در این دوران تعطیل بودند بسیاری از  مشاغل بزرگ مانند کارخانه‌ها و انبارها باز ماندند و به منابعی برای شیوع ویروس کرونا تبدیل شدند.

"داگ فورد" مقام ارشد استان " انتاریو کانادا به دلیل نادیده گرفتن درخواست کارشناسان برای ارائه مرخصی استعلاجی با حقوق و ماندن افراد با علائم بیماری کرونا یا تست مثبت به شدت مورد انتقاد قرار گرفت و در نهایت در ماه گذشته تصمیمی مشابه برای مرخصی با حقوق در نظر گرفت.

"جن آگ" به عنوان صاحب چندین رستوران در تورنتو می‌گوید اگر تعطیلات سراسری محکم‌تری در این شهر شکل می‌گرفت و  افراد بیمار یا ناقل برای حفظ شغل مجبور به حضور در ادارات و کارخانه‌ها نمی‌شدند ، تورنتو در بهار آسیب زیادی از شیوع کرونا نمی‌دید.

وی افزود: این تعطیلات نصفه و نیمه از سلامت ما محافظت نمی‌کند.

زمانی که استان انتاریو تصمیم به باز کردن بخش فضای باز رستوران‌ها در ماه مارس کرد، "آگ" از این کار امتناع کرد. وی گفت: تعداد مبتلایان به شکل دیوانه کننده‌ای بالا بود و تصمیم باز کردن رستوران در آن شرایط مضحک به نظر می‌رسید.

دو هفته بعد مقامات استان انتاریو دستور مجدد ماندن در خانه را صادر کردند. این تصمیم خشم بسیاری از صاحبان رستوران که خود را برای فعالیت در فضای باز آماده کرده بودند را برانگیخت.

بسیاری از صاحبان رستوران از اینکه مجبور شدند فضای باز رستوران‌های خود را تنها برای دو هفته باز کنند، خشمگین شدند.

"مایک هانتر" یکی از مالکان "آنتلر کیچن و بار" در دوران بازگشایی رستوران‌ها در ماه مارس برای رستورانش مواد غذایی و نوشیدنی سفارش داد اما قادر به سرو و فروش آن نشد. از طرفی رستوران‌های تورنتو قرار نیست تا اواسط ماه ژوئن باز شوند.

آگ می‌گوید بدون حمایت دولت بسیاری از رستوران‌ها و مشاغل تعطیل می‌شوند و هنوز مشخص نیست چگونه یا چه زمانی از رستوران‌ها حمایت خواهد شد.

آگ (صاحب رستوران در تورنتو) در تابستان گذشته و زمانی که غذا خوردن در داخل سالن مجاز بود رستوران‌های خود را برای سلامتی و حمایت از کارکنان و مشتری‌ها باز کرد.

وی گفت که خود را موظف به بازگشایی رستوران فرانسوی " ل سوان" می‌دانسته تا از کارمندانش که منبع درآمدی نداشتند حفاظت کنند. تا آن زمان قانون مزایای استخدام همه‌گیری فدرال تمدید نشده بود.

این مزایا و دستورالعمل‌ها در نهایت برای پائیز سال گذشته تجدید شد. در ماه نوامبر گذشته و پس از ماه‌ها  فعالیت کمپین "آگ" و دیگران، دولت برای قیمت اجاره رستوران‌ها معافیت و تخفیف در نظر گرفت. با این حال تقریبا یک سال پس از شیوع بیماری همه‌گیر کرونا کمک‌های مالی برای مشاغل کوچک ارائه نشده است.

پس از مدت‌ها شیوع کرونا کاهش یافته و این شهر روند واکسیناسیون خود را تسریع می‌کند. در حال حاضر کل جمعیت 3 میلیون نفری تورنتو حداقل یک دوز واکسن و نیمی از آنها دو دوز واکسن دریافت کرده و از هفته گذشته افراد بالای 18 واجد شرایط دریافت واکسن شده‌اند.

به نظر نمی‌رسد اغلب مردم کانادا تا پائیز به صورت کامل واکسینه شوند و و دو دوز واکسن را تزریق کنند.

آگ انتظار دارد در پائیز و پس واکسیناسیون کامل اکثر مردم کانادا غذا خوردن در فضای سربسته از سرگرفته شود و حمایت‌های دولتی به صاحبان این مشاغل قطع شود.

 

 

 

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه