ارسال به دیگران پرینت

حادثه ریزش کوه در آزادراه تهران- شمال +جزییات

فریبرز ناطقی الهی پیشتر یادداشتی و گزارش مختصری در همین سایت از نکات فنی لازم در راستای فعالیت های تونل سازی و مهندسی تونل نوشته ام.

حادثه ریزش کوه در آزادراه تهران- شمال +جزییات

دلایل ریزش ورودی تونل شماره ٣٢ جاده تهران - شمال را بر اساس علم موجود در حد بسیار مختصر فقط برای اصلاح امور در اینده و فقط برای دقت بیشتر عوامل درگیر در پروژه یاداور شدم، ولیکن متاسفانه امروز این خبر را دیدم، عین خبر :

« جزییات حادثه ریزش کوه در آزادراه تهران- شمال اعلام شد. مدیرعامل شرکت آزادراه تهران-شمال  گفت: در اثر حادثه جدا شدن وسقوط بخش عظیمی از بدنه کوه واقع در جنوب تونل ۳۳/۱ منطقه ۲ آزادراه تهران شمال ۲ نفر  از کارگران، (یک نفر راننده بیل مکانیکی و یک نیروی اجرایی) جان خود را ازدست دادند. این حادثه در اثر عملیات اجرایی نبوده و بیرون از محدوده تونل اتفاق افتاده است؛ یک اتفاق غیر قابل پیش بینی و حادثه تلقی می شود. حادثه دیروز که مربوط به جدا شدن کوه و سقوط آن بود غیرقابل پیش و نادر بوده است.

جزییات حادثه ریزش کوه در آزادراه تهران- شمال

نمی دانم مثلا اگر مشکلات فنی کاملا اثبات شده و روشن را در قالب جملاتی مانند یک پدیده « غیر قابل پیش بینی و حادثه ایی نادر»! تلقی کنیم آیا فوتی ها، مجروحین و میلیاردها هزینه این خسارات، راحتر هضم خواهد شد؟

یا با چنین دیدگاهی در آینده از بروز چنین اتفاقات دلخراش و پر هزینه ای جلوگیری می توان کرد؟

متاسفانه با یک نگاه به اولین تصاویر از ریزش مرگبار سنگ در یکی از تونل‌های آزادراه تهران-شمال

رد موارد بیان شده در خبر علت ریزش تونل را به صراحت نشان می دهد. ریزش کاملا از درون شروع و ورودی را پوشش داده همزمان با حین عملیات اجرایی بیل مکانیکی و ترک های سقف که بسیار واضح و قابل رویت است.

اینکه حوادث رخ می دهند مسلما حقیقتی است غیر قابل انکار ولی اگر درسی از حوادث نگیریم و آنها را انکار یا طور دیگر بیان کنیم تا عبرتی برای عملیات اتی خود نباشد، دردی است غیر قابل توصیف!

حقیقت را جایگزینی نیست، نرنجیم از راست، پس راست بگو، حق و حقیقت خود ضامن است  

* استاد نمونه کشور در مهندسی سازه، زلزله و مدیریت بحران و بنیانگذار مقاوم سازی و مدیریت بحران کشور

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه