ارسال به دیگران پرینت

افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق در اردیبهشت ماه

مصرف برق در اردیبهشت ماه با کم سابقه‌ترین رشد در ۱۰ سال اخیر و بالاترین میزان در روز بیست و نهم آن با مصرف ۳۵ هزار و ۷۵۹مگاوات سپری شد. مصرف برق در این ماه در مقایسه با اردیبهشت سال ۹۹، جهشی ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

افزایش ۲۰ درصدی مصرف برق در اردیبهشت ماه

بررسی روند مصرف برق در اردیبهشت ماه امسال نشان می دهد که در تداوم مصرف بالا در فروردین ماه، این ماه نیز پله های پر مصرفی را یکی یکی طی کرده تا رکوردی کم سابقه از خود به جا بگذارد.

بررسی آمار شرکت مدیریت شبکه برق ایران بیانگر آن است که نخستین روز اردیبهشت برق با مصرف ۴۴ هزار و ۹۳۶ مگاوات حرکت جهشی خود را درحالی آغاز کرد که این میزان مصرف در مقایسه با روز مشابه آن در سال گذشته که ۳۷ هزار و ۲۶ مگاوات برق مصرف شده بود از رشدی بیش از هفت هزار مگاواتی داشته است.

این روند افزایشی مصرف در طول اردیبهشت ماه تداوم یافته تا در روز بیست و نهم به اوج خود رسیده به گونه ای که در این روز ۵۳ هزار و ۷۵۹ مگاوات برق مصرف شده است.

نگاهی به روز مشابه آن در سال گذشته نشانگر آن است که پارسال در این روز ۴۵ هزار و ۲۷۰ مگاوات برق مصرف شده بوده که رشد مصرف بیش از هشت هزار مگاواتی را نشان می دهد.

در همین باره پیشتر معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی گفت : امسال سال گرمی را شروع کرده‌ایم که همین امر افزایش هفت تا هشت هزار مگاواتی مصرف برق در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته را به همراه داشته است.

به این ترتیب اردیبهشت ماه امسال با روند افزایشی مصرف برق رکورد کم سابقه از خود برجای نهاد و این موضع درحالی است که دولت مصوبه رایگان شدن برق کم مصرف ها را دوسال است که اجرایی کرده و براساس آن مشترکان کم مصرف از برق رایگان بهره مند می شوند.

اما نکته ای که وجود دارد آن است که امسال صنعت برق با پدیده جدیدتر استخراج رمز ارز خانگی به دلیل افزایش بهای این ارز و جذابیت بیشتر آن از برق رایگان روبرو است.

همین جذابیت سبب فعالیت بیشتر برای استخراج رمز ارز از برق با بهای کم خانگی شده و معضل صنعت برق را تشدیدکرده است.

گرچه صنعت برق از برخورد قاطع و جدی با استخراج کنندگان غیرمجاز رمزارزها خبر داده و بر آن تاکید دارد اما قیمت سرسام آور ارزهای مجازی دیگ طمع خیلی ها را همچنان به جوش می آورد.

مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران گفت: رشد ۲۰ درصدی مصرف برق در دوماه اخیر بی سابقه است. 

متولی زاده خاطرنشان کرد: امسال با پدیده جدیدی به نام استخراج خانگی رمز ارز روبرو شده ایم که به صورت غیر مجاز از برق استفاده کرده و مصرف را بالاتر برده است.

مدیرعامل توانیر گفت: همزمان با این موضوع وبه دلیل کاهش بارش، موجودی آب سدها کاهش یافته که همین امر سبب کم شدن ۵۰ درصدی تولیدبرق از نیروگاه های برق آبی شده است.

وی ادامه داد: همه این عوامل سبب برهم خوردن تعادل عرضه و تقاضای برق شده بنابراین از مردم درخواست کرده ایم امسال زودتر همکاری خود با صنعت برق را انجام داده و مدیریت مصرف داشته باشند.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه