ارسال به دیگران پرینت

نرخ دلار بالاخره چند می شود؟ | مذاکرات وین نرخ دلار را به کمتر از 20 هزارتومان می‌رساند

نرخ دلار بالاخره چند می شود؟ نرخ دلار به کمتر از ۲۰هزار تومان می‌رسد؟مذاکرات وین نرخ دلار را به کمتر از 20 هزارتومان می رساند.با به نتیجه رسیدن مذاکرات وین در خرداد ماه، دلار نهایتا با نرخ ۲۰ هزار تومان را می‌توان برای اقتصاد در هفته‌های آتی محتمل دانست.

نرخ دلار بالاخره چند می شود؟ | مذاکرات وین نرخ دلار را به کمتر از 20 هزارتومان می‌رساند

محمدرضا اخوان، کارشناس اقتصادی درباره وضعیت فعلی سیاستگذاری در بازار ارز عنوان می‌کند: اگر با سرکوب بخواهیم دلار را پایین نگه داریم تا به هدف تورمی دست یابیم یا با ارزپاشی بخواهیم فعلا فضای اجتماعی یا سیاسی کشور را تلطیف کنیم، این بار خیلی سریعتر از همیشه شاهد رشد مجدد نرخ ارز می‌شویم. با به نتیجه رسیدن مذاکرات وین در خرداد ماه، دلار نهایتا با نرخ ۲۰ هزار تومان را می‌توان برای اقتصاد در هفته‌های آتی محتمل دانست.

 

محمدرضا اخوان:

* بازار ارز اخیرا سریع و پردامنه به تحولات مذاکرات وین واکنش نشان می‌دهد، این مقدار واکنش یعنی فعالان بازار و حتی اتاق‌های تسویه‌ای که در هرات و سایر مراکز هستند، خیلی جدی تحولات مذاکرات را پیگیری می‌کنند.

* (با بیان این که در آخر هفته اخباری درباره رسیدن مذاکرات به نقاط حساس و کلیدی خود داشتیم که احتمال حذف تحریم‌ها را جدی‌تر کرد): بدیهی است هر سیگنالی مبنی بر حذف تحریم‌ها و به نتیجه رسیدن مذاکرات می‌تواند تاثیر خود را روی روند بازار بلافاصله نشان دهد، هر چند که بعید میدانم کاهش این نرخ زیاد باشد. من فکر می‌کنم از این منظر دلار نهایتا بتواند ۱۵ تا ۲۰ درصد ریزش داشته باشد.

* پس حتی با به نتیجه رسیدن مذاکرات وین در خرداد ماه، دلار نهایتا با نرخ ۲۰ هزار تومان را می‌توان برای اقتصاد در هفته‌های آتی محتمل دانست.

* از طرفی در بازار نفت جهانی هم سیگنال‌هایی درباره احتمال بازگشت ایران به بازار و افزایش فروش نفت وجود دارد. کاهش حدود چهار دلاری نفت در هفته اخیر به طور مشخص بر این سیگنال‌ها صحه می‌گذارد. به نظر می‌رسد در کنار اخبار داخلی درباره بازگشت به برجام، این بار اخباری واقعی هم از توافق به گوش می‌رسد.

* (درباره تاثیر احتمالی انتخابات بر مسیر حرکت دلار): ظاهرا نتایج انتخابات و آغاز مناظرات انتخاباتی هم می‌تواند در نگاه فعالان بازار اثرگذار باشد در حالی که سیاست کلی نظام به حرکت به سمت توافق با جهان گرویده است نه صرفا دولت. مذاکرات تنها خواسته دولت نبوده که حالا برخی فعالان نگران این باشند که با آمدن طیف سیاسی جدیدی احتمال به تعویق افتادن مذاکرات یا تمدید تحریم‌ها وجود داشته باشند. سیاست خارجی کشور فراتر از سلایق دولت‌ ما است.بنابراین معطوف کردن بازارها به تحولات انتخاباتی چندان منطقی نیست.

* با توجه به این که احتمالا با به نتیجه رسیدن مذاکرات منابع ارزی بیشتری در اختیارمان قرار میگیرد نحوه سیاستگذاری سیاستگذار پولی در بازار ارز نیز در میان مدت بسیار تاثیرگذار است. سیاستگذار پولی ما ضعف‌های جدی در سیاستگذاری دارد. اخیرا معاون اقتصادی بانک مرکزی در مصاحبه‌اش به طور مشخص ذکر کرده که برآوردشان از نرخ ارز ۱۷ هزار تومان بوده است. این دقیقا نشان می‌دهد که سیاستگذار پولی ما نه تنها برآورد درستی از جریان اقتصادی کشور و نوسانات ندارد بلکه این سیگنال را به فعالان بازار می‌دهد که کنترلی هم بر اوضاع ندارد.

* ارتباط با جامعه هدف بخش مهمی از اعتبار سیاستگذار پولی را می‌سازد. متاسفانه در چند سال اخیر هر بار رئیس کل بانک مرکزی صحبتی مبنی بر کاهش نرخ ارز کرد، نرخ افزایش شد و هر زمان وعده کاهش تورم داد، تورم بالا رفت. حالا هم که تورم با هدف سیاستگذار حدود ۳۰ درصد اختلاف دارد. محموعه این اتفاقات نگرانی‌ها را درباره عملکرد سیاستگذار پولی در بازار ارز افزایش می‌دهد.

* بدیهی است که اگر با سرکوب بخواهیم دلار را پایین نگه داریم تا به هدف تورمی دست یابیم یا با ارزپاشی بخواهیم فعلا فضای اجتماعی یا سیاسی کشور را تلطیف کنیم، این بار خیلی سریعتر از همیشه شاهد رشد مجدد نرخ ارز می‌شویم.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه