ارسال به دیگران پرینت

گفتگوی سخت و چالشی لاریجانی در کلاب هاوس | نباید تاوان عملکرد برادرانش را بدهد

علی لاریجانی در گفتگویی کلاب هاوسی به سوالاتی سخت و چالشی پاسخ داد؛ از نگاهش به برجام، FATF و حصر تا عملکرد برادرانش و دوران رهبری پرونده هسته ای در دوران احمدی نژاد.

 گفتگوی سخت و چالشی  لاریجانی در کلاب هاوس   | نباید تاوان عملکرد برادرانش را بدهد

«برای سوالات سخت، شنونده هستم و پاسخگو» این وعده ای بود که علی لاریجانی امروز در قالب پستی اینستاگرامی داد و از ساعت ۲۱:۰۰ نیز پای وعده خود آمد و در نشستی که  ۴ ساعت به طول انجامید پاسخگوی سوالات مختلف فعالان رسانه ای، سیاسی و دیگر کاربرانی بود که در چند روم گفتگوی او را دنبال می کردند.

لاریجانی گفتگویش را در روم جدال داغ در کلاب هاوس آغاز کرد اما ظرفیت این روم به سرعت پر شد و شمار بالای مخاطبان سخنان این کاندیدای ریاست جمهوری سبب شد تا چند روم دیگر نیز سخنان لاریجانی را پوشش دهند و بیش از ۲۵ هزار نفر پای صحبت های لاریجانی آمدند.

لاریجانی صحبت هایش را با بیان علت کاندیداتوری اش آغاز کرد و با کنایه به کسانی که موج تخریب ها را علیه او آغاز کرده اند گفت کاندیداتوری اش گناه کبیره نبوده و قصد کناره گیری ندارد.

لاریجانی در این نشست مجازی در کلاب هاوس نگاهش به برجام را شفاف سازی کرد و به صراحت به ادعای تصویب برجام در ۲۰ دقیقه پاسخ داد. او برای اولین بار از افرادی روایت کرد که در پشت پرده موافق تصویب بودند اما در صحن مجلس بازی را بهم زدند اما منافع ملی را نمی شد معطل این رفتارها می گذاشت. او صریحا گفت اگر برجام نجس است چرا همین افراد اصرار به اجرای آن دارند، چرا رهبری از مصوبه مجلس تشکر کردند و چرا اصلا شورای نگهبان این مصوبه را تایید کرد.

رئیس سابق مجلس فحاشی ها به ظریف را نقد کرد و او را چهره ای تاثیرگذار و خدوم دانست.

لاریجانی بارها مورد نقد بر سر پخش برنامه «هویت» در دوران حضورش در صداوسیما قرار گرفت. او گرچه تاکید داشت که در جریان پخش این برنامه نبوده است اما اشتباهش را پذیرفت.

لاریجانی چندین بار به مدیر کلاب درباره رعایت مساوات بین طرح سوالات از سوی خانم ها و آقایان تاکید کرد و وقتی در پاسخ به سوالی درباره سهمیه زنان در کابینه اش قرار گرفت بر تخصص و کارآمدی نیروها تاکید کرد.

لاریجانی شفاف و روشن نگاهش به FATF را بیان کرد و گفت:« می‌گویند بدون FATF کشور را مثلا با تهاتر اداره کنیم، مگر ممکن است کشوری با ۸۲ میلیون نفر جمعیت را با تهاتر اداره کرد؟  پوست بره بفرستیم، واکسن بگیریم؟ »

از چالشی ترین بخش های این گفتگو ماجرای سال ۸۸ بود. لاریجانی به سوالی درباره تبریک گفتنش به میرحسین که رسید ماجرای جلسه ای با میرحسین را روایت کرد که زمینه ساز دیدار موسوی با رهبری را فرهم کرد. او تبریک گفتن به میرحسین را رد کرد و درباره آراء احمدی نژاد هم تاکید کرد باید آنچه وزارت کشور اعلام کرده است را پذیرفت.

لاریجانی بارها و بارها با سوالی درباره عملکرد برادرانش روبرو شد اما تاکید کرد داشت که تفاوت نگاهش به برجام و بازداشت ها در مواضعش روشن بوده است و نباید تاوان عملکرد برادرانش را بدهد.

لاریجانی در این گفتگوی سخت و چالشی خط مرزش با آنها که خود را انقلابی می دانند روشن کرد و گفت عضو جبهه انقلابی هستم اما من جزو آن جبهه انقلابی واقعی هستم. جبهه انقلاب واقعی یعنی همه مردم و شهید مطهری و شهید بهشتی ها که علمدارش بودند.

او تلویحا به ماجرای پرتاب مُهر به او در قم هم اشاره ای کرد و گفت: « جبهه انقلاب همه مردم هستند نه آن افرادی که با کفش پراکنی و تندروی می‌خواهند مشکلات را حل کنند.»

بازخوانی دوران حضور لاریجانی در شورایعالی امنیت ملی و رهبری پرونده مذاکرات هسته ای بخش مهمی از این نشست مجازی بود که لاریجانی هم از اختلافاتش با احمدی نژاد روایت کرد و هم از قطعنامه های بدی که در دوره دبیری سعید جلیلی بر کشور تحمیل شد. او نگاه افراطی به برجام و بحث غنی سازی را هم نقد کرد و گفت قرار نیست از تهران تا قم را سانتریفیوژ بسازیم.

کاندیدای انتخابات ۱۴۰۰ نگاهش نسبت به حصر را شفاف سازی کرد و با تاکید براینکه قرار نبود که حصر انقدر طولانی شود به روحانی پیشنهاد کرد سریعتر جلسه ای بگذارد و به این موضوع پایان دهد.

محل تولد لاریجانی نیز محل چالش بود که لاریجانی به این سوال هم پاسخ داد، از پول هایی که از محل بیت المال برای حمله به او استفاده می شود روایت کرد و این را هم تاکید کرد که نباید کابینه فروشی باشد.

کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری وقتی با احتمال ائتلاف با اصلاح طلبان روبرو شد گرچه حضور وزیر اصلاح طلب را رد نکرد اما این را گفت که نمی تواند تضمینی به اصلاح طلبان بدهد. 

«آمریکا ستیزی» سوال دیگری بود که لاریجانی در مقابل آن قرار گرفت و اینگونه پاسخ داد«آمریکا ستیزی یک مقدار آن طرفش هم هست یعنی آن‌ها هم ستیز می‌کنند.من به خاطر دارم رهبری انقلاب در مشهد گفتند اگر آن‌ها درست عمل کنند گام‌های بعدی هم هست که آن ترامپ با آن رفتارهای عجیب و غریب آمد.باید بین ایران و آمریکا یک فهم مشترک به وجود آید.باید دو طرف در موردش حرف بزنند تا این فهم مشترک به وجود آید.»

لاریجانی در پایان ابراهیم رئیسی را به مناظره در حضور مردم دعوت کرد.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه