ارسال به دیگران پرینت

یک مسئول خبر داد:

امکان هجوم ملخ‌ها به چهارمحال و بختیاری وجود دارد

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری گفت: هجوم ملخ‌ها به استان خوزستان گزارش شده است و امکان دارد که چهارمحال و بختیاری نیز مورد هجوم ملخ‌ها قرار بگیرد.

امکان هجوم ملخ‌ها به چهارمحال و بختیاری وجود دارد

زریر سعیدی در خصوص بحث آفات و تاثیرات آن بر کشت انواع گیاه، اظهار کرد: عمده کانون ملخ صحرایی، صحراهای آفریقا، پاکستان و هند است، در سال زراعی جاری و با توجه به کاهش بارش‌ها، خشکسالی و کمبود پوشش گیاهی یک‌سری تغییرات رفتاری و ظاهری در ملخ‌ها پدید آمده که ممکن است وارد استان‌های جنوبی کشور شوند.

این دانشیار گیاهپزشکی افزود: تاکنون هجوم ملخ‌ها به استان خوزستان گزارش شده است و امکان دارد که چهارمحال و بختیاری نیز مورد هجوم ملخ‌ها قرار بگیرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در شرایط خشکسالی و به‌دلیل کاهش بارندگی جمعیت آفات سریع‌تر شروع به فعالیت می‌کنند، گفت: هر اندازه هوا گرم‌تر باش، جمعیت آفات افزایش پیدا می‌کند و در نتیجه خسارت بالاتر خواهد رفت، همچنین در سال‌جاری هجوم کرم خراط، کنه‌های تارتن و شته‌های درختان میوه مانند بادام، هلو و سیب دور از انتظار نیست.

سعیدی اضافه کرد: امکان افزایش شته روسی در برخی از مناطق شهرستان بروجن وجود دارد، امسال شپشک‌ها به‌ویژه نوع نخودی در باغات بادام چهارمحال و بختیاری مشاهده شده و در شرایط کنونی جمعیت این شپشک‌ها بالا است، باتوجه به اینکه عمده محصول باغات استان را بادام تشکیل می‌دهد، بنابراین شته بادام، زنبور مغزخوار، انواع شپشک‌ها و کرم‌های ریشه‌خوار عمده آفات در باغات بادام را تشکیل می‌دهند.

سعیدی ادامه داد: گیاه زراعی چهارمحال و بختیاری عمدتا گندم است و شته روسی، سن گندم، شته سبز گندم، سوسک غلات ( سوسک برگ‌خوار) و مگس جوانه گندم عمده آفات این محصول محسوب می‌شود.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه هر گیاهی آفت کلیدی و مخصوص به خود را دارد، خاطرنشان کرد: موقع کشت باید رقمی از درخت یا گیاه انتخاب شود که نسبت به آفت مقاوم باشد، به‌طور مثال در درختان میوه، آفت اصلی، زنبور مغزخوار بادام است، بنابراین باید رقمی از بادام انتخاب شود که مقاوم به این آفت باشد، همچنین در ارقام گندم نوعی باید کشت شود که نسبت به سن مقاوم باشد و در لوبیا باید نیز رقمی انتخاب شود که مقاوم به کنه باشد.

سعیدی تاکید کرد: کشاورز لازم نیست محصول خود را مقاوم کند، زیرا مقاومت یک موضوع ژنتیکی است، کشاورز باید با کارشناسان در ارتباط باشد و برنامه مدیریتی برای کنترل آفات در نظر بگیرد و در صورت نیاز طبق نظر متخصصان از سم‌پاشی استفاده کند و روش‌های غیر شیمیایی مانند روش زراعی زمان کاشت صحیح نیز رعایت شود.

این دانشیار گیاهپزشکی با بیان اینکه باید باتوجه به نوع آفت، استفاده از کود شیمیایی توصیه می‌شود، گفت: اگر کود شیمیایی در حد مناسب استفاده شود گیاه را در برابر آفت مقاوم می‌کند و استفاده بیش از حد آن مضر است.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری یادآور شد: استفاده از کودهای فسفر و پتاسه، گیاه را در برابر آفت مقاوم می‌کند، اگر از کودهای ازته زیاد استفاده شود گیاه حساس می‌شود.

وی با بیان اینکه محیط گلخانه برای توسعه آفات مناسب‌تر است، خاطرنشان کرد: رطوبت و دمای گلخانه برای توسعه آفات مناسب است اما سطح کنترل در این محیط نسبت به زمین کشاورزی بهتر است و راحت‌تر می‌توان از روش‌های غیر شیمیایی مانند کنترل بیولوژیک با آفات مبارزه کرد.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه