ارسال به دیگران پرینت

زلزله‌ای که 32 سال طول کشید

محققان می‌گویند یک زمین‌لرزه در قرن نوزدهم، 32 سال طول کشیده است و کندترین زمین‌لرزه‌ای است که تاکنون ثبت شده و می‌تواند درباره زمین‌لرزه‌های آینده به ما بیاموزد.

زلزله‌ای که 32 سال طول کشید

محققان دانشگاه فناوری "نانیانگ"(Nanyang) سنگاپور کشف کردند که یک زلزله به اصطلاح "حرکت آهسته" در سده 1800 به مدت 32 سال به طول انجامیده است و سرانجام منجر به زلزله فاجعه بار سوماترا در سال 1861 شده است.

"سوماترا" با وسعت تقریبی ۴۷۰ هزار کیلومتر مربع از جزایر کشور اندونزی، ششمین جزیره بزرگ جهان و بزرگ‌ترین جزیره‌ای است که تمام خاک آن در کشور اندونزی قرار دارد. این جزیره حدود ۴۵ میلیون نفر جمعیت دارد و زلزله سال 1862 با ایجاد یک سونامی بزرگ، چندین هزار قربانی بر جا گذاشت.

یافته‌های محققان در مجله علمی Nature Geoscience منتشر شده است.

این کشف حاکی از طولانی‌ترین زمین‌لرزه "حرکت آهسته(slow motion) در طول تاریخ است و محققان اظهار داشتند که مطالعه آنها نشان می‌دهد که مدل‌های ارزیابی خطر زلزله در حال حاضر شاخص مهمی برای زمین‌لرزه‌های بزرگ فاجعه بار ندارند.

"زمین‌لرزه‌های حرکت آهسته" که به آنها "رویدادهای لغزش آهسته" نیز گفته می‌شود، هنگامی رخ می‌دهند که صفحات تکتونیکی زمین با سرعت کم و بدون ایجاد لرزش‌های اساسی روی سطح زمین، روی هم می‌لغزند.

تیم محققان پشت این کشف، در واقع با بررسی مرجان‌های باستانی در جزیره "Simeulue" در سواحل سوماترا سطح دریا را مطالعه کردند. مرجان‌ها به طور طبیعی از طریق الگوهای رشد قابل مشاهده، تغییراتی را در سطح دریا و ارتفاع زمین ثبت می‌کنند.

محققان اطلاعات حاصل از بررسی مرجان‌ها را با شبیه‌سازی حرکت صفحات تکتونیکی زمین ترکیب کردند و دریافتند که از سال 1829 تا سال 1861، زمانی که زمین لرزه سوماترا رخ داد، ضلع جنوب شرقی جزیره "Simeulue" با سرعت بیشتری از آنچه پیش‌بینی می‌شد در دریا فرو می‌رود که نشان از یک زمین‌لرزه حرکت آهسته دارد.

محققان در مقاله خود توضیح دادند که زمین‌لرزه حرکت آهسته باعث کاهش فشار در بخش کم عمق محل برخورد دو صفحه تکنوتیکی یا زمین‌ساختی می‌شود.

زمین‌لرزه سال 1861 سوماترا زمین لرزه‌ای به بزرگی 8.5 ریشتر بود که باعث ایجاد سونامی شد. این رویداد منجر به خسارات زیاد و همچنین چندین هزار کشته شد.

جامعه علمی قبلا اعتقاد داشت که زمین‌لرزه‌های حرکت آهسته حداکثر در طول چند ماه رخ می‌دهند نه اینکه چند دهه طول بکشند. محققان سنگاپوری می‌گویند که مطالعه آنها می‌تواند به ارزیابی بهتر خطر زلزله در آینده کمک کند.

اطلاعات جدید درباره اینکه زمین‌لرزه‌های حرکت آهسته بیشتر از آنچه تصور می‌شد باعث ایجاد زمین‌لرزه می‌شوند، می‌تواند در مدل‌های موجود مانند نمونه‌ای که برای پیش‌بینی سونامی با استفاده از ابر رایانه "فوگاکو" متعلق به ژاپن استفاده شده است، گنجانده شود.

محققان همچنین اظهار داشتند که ممکن است در جزیره "انگانو"(Enganno) یک زمین‌لرزه حرکت آهسته در جریان باشد. محققان می‌گویند که با استفاده از روش جدید مبتنی بر یافته‌های خود، یک رویداد حرکت آهسته در جزیره انگانوی اندونزی واقع در حدود 100 کیلومتری (جنوب غربی سوماترا وجود دارد.

"آرون ملتزنر" نویسنده ارشد این تحقیق می‌گوید: جوامعی که در نزدیکی این جزیره از کشور مجمع الجزایری اندونزی زندگی می‌کنند، به طور بالقوه بیشتر از آنچه تاکنون تصور می‌شد با خطر سونامی و زلزله روبرو هستند و استراتژی‌های ما باید به‌روزرسانی شود.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه