ارسال به دیگران پرینت

صید ماهی خاویار ۱۰۰ ساله غول‌پیکر+عکس

«سه نفری به زحمت توانستیم ماهی را به قایق خودمان منتقل کنیم»

 صید ماهی خاویار ۱۰۰ ساله غول‌پیکر+عکس

مقام‌های حیات‌وحش ایالات متحده ماهی خاویار غول‌پیکری را در رودخانه دیترویت صید و وزن کردند که گمان می‌رود بیش از یک قرن عمر داشته باشد.

این ماهی با طول ۲ متر و ۵ سانتی‌متر و وزنی حدود ۱۰۸ کیلوگرم بزرگ‌ترین ماهی خاویاری است که تاکنون در ایالات متحده به ثبت رسیده است.

گروه سه نفره اداره محلی سازمان خدمات حیات‌وحش و ماهیان در حال بررسی پیمایشی رودخانه دیترویت برای سرشماری ماهیان خاویاری محلی بودند که به این ماهی غول‌پیکر برخوردند.

لری دین، سخنگوی اداره خدمات حیات‌وحش و ماهیان، می‌گوید: «این بزرگ‌ترین ماهی‌ای است که گروه ما تاکنون به آن برخورده است.» او می‌گوید این ماهی خاویار که گویا ماده است «احتمالا بیش از یک قرن است که در آب‌های این رودخانه به سر می‌برده است.»

جیسون فیشر، جنی جانسون و پیگ ویگرن سه کارمند اداره حفاظت ماهی آلپنا و حیات وحش، این ماهی را صید کردند و‌ می‌گویند «سه نفری به زحمت توانستیم آن را به درون قایقمان انتقال دهیم.»

سازمان خدمات حیات‌وحش و ماهیان هر ساله ماهیان خاویار رودخانه‌های دیترویت را سرشماری می‌کند. بنا بر بیانیه‌ای که آقای دین برای شبکه کی.اس.ای.تی فرستاده است، آن‌ها «برای انجام سرشماری از طناب چند قلابی ماهیگیری دستی» استفاده کرده‌اند. ماهی‌های صید شده را نیز پس از برچسب زدن به رودخانه برمی‌گردانند. زیست‌شناسان می‌توانند کل جمعیت ماهیان خاویار را با ردگیری برچسب‌ها از طریق سامانه رودخانه دیترویت سرشماری کنند.

به گفته آقای فیشر یکی از اعضای گروه سه نفره‌ای که این «غول واقعی رودخانه» را صید کردند، در سامانه رودخانه سنت کلیر- دیترویت بیش از ۳۳ هزار ماهی خاویار دریاچه‌ای وجود دارد و از این تعداد دست‌کم ۶هزار و ۵۰۰ ماهی از آن رودخانه دیترویت است. او می‌گوید «چنین صیدی یک بار در طول عمر آدم رخ می‌دهد و جمعیت ماهیان خاویار این رودخانه با آنکه کسری از جمعیت آن‌ها در گذشته است اما همچنان یکی از پرشمارترین‌های منطقه دریاچه‌های بزرگ است.»

هرگز گمان نمی‌کردیم نام ما در مجله پیپل بیاید. از تمام گزارش‌های خبری‌ای که درباره ماهی خاویار شگفت‌انگیز رودخانه دیترویت است بسیار خوشحالیم. این غول‌های بی‌سروصدا به منطقه دریاچه‌های بزرگ تعلق دارند و از هیچ کوششی برای رشد آن‌ها دریغ نمی‌کنیم.

تصویر

پیگ ویگرن، عضو دیگر این گروه، می‌گوید صید این ماهی خاویار دریاچه‌ای «ماجرای بسیار جالبی» بود. آقای جانسون هم در مصاحبه با رسانه‌ها گفت: اینکه این ماهی خاویار توانسته این همه سال عمر کند و ماجراهایی را از سر گذرانده که از تصور همگی ما خارج است در نوع خود شگفت‌انگیز است.

به این می‌گویند عکس گرفتن از ماهی! سازمان حفاظت ماهی آلپنا و حیات‌وحش این ماهی خاویار دریاچه‌ای ماده را از رودخانه دیترویت صید کردند. ۲ متر و ۵ سانتی متر طول و ۱۰۸ کیلوگرم وزن دارد. احتمالا بیش از ۱۰۰ سال عمر دارد! این ماهی را به سرعت و پس از سنجش‌های لازم به رودخانه برگرداندند. عکس را جیسون فیشر (سازمان حیات‌وحش و ماهیان ایالات متحده) گرفته است.

Lake sturgeon with crew member for scale

این ماهی غول‌آسا را بعد از اندازه‌گیری و وزن‌سنجی به رودخانه برگرداندند. ماهی خاویار دریاچه‌ای بر اساس تارنمای سازمان خدمات حیات‌وحش و ماهیان ایالات متحده در ۱۹ ایالت از ۲۰ ایالت آمریکا که زیستگاه آن است در فهرست گونه‌های مورد تهدید قرار دارد. عمر جنس نر این ماهی حدود ۵۵ سال و عمر جنس ماده آن بین ۷۰ تا ۱۰۰ سال است.

قابل توجه کسانی که نمونه‌های بی‌سابقه را به من گزارش می‌دهند. در رودخانه دیترویت یک ماهی خاویار دریاچه‌ای صید کرده‌اند که یک قرن عمر آن است. نه خیر من در آن قایق حضور نداشتم. بله بدون هیچ آسیبی دوباره این ماهی را به رودخانه برگرداندند!

آقای فیشر در مصاحبه با شبکه کی.اس.ای.تی گفت: جمعیت ماهی خاویار دریاچه‌ای سامانه رودخانه‌ای سنت‌کلیر-دیترویت را رصد می‌کنیم و با اجرای طرح‌های احیای زیستگاه مثل ایجاد صخره‌های سنگی مناسب تخم‌ریزی به احیای جمعیت آن‌ها کمک می‌کنیم.

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • بازنشسته بدبخت ایران ارسالی در

      اگر ایران بود العان سر از چین در می اورد اخه خاویار برا ما ایرانیا حرامه فقط سره سفره بعضیها پیدا میشه

    • ناشناس ارسالی در

      ماهی زیاد بزرگی نیست فیل ماهی در دریای خزر چندین برار این ماهی میباشد

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه