ارسال به دیگران پرینت

کاهش ترافیک همت و زین الدین با بهره برداری از خط ۱۰ مترو

شهردار تهران گفت: با احداث خط ۱۰ متروی تهران ترافیک شمال تهران به موازات بزرگراه همت و شهید زین الدین تعدیل می شود.

کاهش ترافیک همت و زین الدین با بهره برداری از خط ۱۰ مترو

پیروز حناچی امروز در مراسم آغاز عملیات اجرایی نخستین قطعه از خط ۱۰ مترو افزود: امروز خوشحالم در منطقه ۲۲ به یکی از وعده هایی که داده بودیم عمل و یکی  خلاء‌ها و مشکلات این منطقه را حل می‌کنیم.

او  ادامه داد:این منطقه در سال‌های اخیر توسعه زیادی حتی بیشتر از طرح مصوب داشته و متناسب با آن فکری برای حمل و نقل عمومی و دسترسی جمعیت به سایر نقاط شهر نشده است. همانطور که می بینیم نتیجه اش این است که شریان های موجود مثل همت و حکیم در ساعات پیک قفل می شوند.

شهردار تهران با بیان اینکه امیدوارم با احداث خط ۱۰ مترو تعادل به منطقه خط شمالی تهران به موازات بزرگراه همت و شهید زین الدین برگردد و ترافیک اینمحورها تعدیل شود، توضیح داد: یکی از دستاوردهای اجرای این خط این است که بسیاری از تراکم های جمعیتی که در نقاط دیگری مترو مثل ایستگاه صادقیه را تعدیل می کند.

شهردارتهران در ادامه سخنانش با اشاره به اینکه در این دوره به طور متوسط سالانه  ۱۰ کیلومتر به مترو اضافه کرده ایم، توضیح داد: علاوه بر زحمات دوره‌های قبل، تلاش کردیم این حرکت را زمین نگذاریم. هر چند که شرایط اقتصادی ما به شدت حاد بود و مشکلات ناشی از تحریم ظالمانه آمریکا و کرونا هم پیش آمده بود؛ اما همواره دو موضوع اصلی یعنی ترافیک و آلودگی در دستور کار شهرداری بوده است. البته ببر این باوریم که حمل و نقل عمومی تهران موضوعی حاکمیتی است و به اندازه اهمیتی که دارد، مورد پشتیبانی دولت قرار نگرفته است.

حناچی با بیان اینکه حمل و نقل ریلی در دنیا دو نقش اصلی را  بر عهده  دارند، گفت: یا اتصال‌ها در مناطق توسعه یافته را بهبود  می‌بخشند و یا به واسط حضور حمل و نقل ریلی و ایجاد ایستگاه هایی در آن مناطق مکان هایی واجد سرمایه گذاری می‌شوند و مورد توجه قرار می گیرند که ما در شهرداری تهران درادامه خط ۳ مترو در جنوب شهر این هدف را دنبال می‌کردیم.

شهردار تهران با تاکید بر اتصال شهرهای اقماری تهران به مترو گفت: به هشتگرد وصل شدیم، پرند را در دستور کار داریم و ایستگاه فرودگاه امام هم به زودی به پرند متصل خواهد شد و این اتفاق مطمئنا بهره وری مترو را افزایش مب دهد.

 مشکل تامین واگن

حناچی خاطرنشان کرد: تا پایان دوره  ۳۰ ایستگاه مترو به بهره برداری می رسد  و هر ایستگاه بیش از ۳۰ هزار مسافر را به شبکه حمل و نقل ریلی اضافه می کند. البته در توسعه مترو نقطه بحرانی ما  تامین واگن است و به اندازه زیرساخت هایمان واگن نداریم  که این کمبود باید سریع برطرف شود.

به گفته او  قرارداد ساخت ۶۳۰  واگن با چین منعقد شده است و  در تلاش هستیم ۴۰۰ واگن را با حداکثر توان ساخت داخل به سرانجام برسانیم.

شهردارتهران با بیان این که کلانشهرها راهی جز توسعه حمل و نقل عمومی برای کاهش آلاینده ها ندارند، افزود: این مشکل برای همه کلانشهرهاست اما برخی از آن ها با مدیریت مستمر این مسئله را حل کرده‌اند و برخی هم با برنامه ریزی حل می کنند. آینده حمل و نقل عمومی تهران به سمت حمل و نقل پاک و برقی پیش خواهد رفت و این هدف شهرداری تهران است.

تجهیز بی آرتی به اتوبوس برقی

 شهردار تهران در ادامه به واردات اتوبوس‌های برقی هم اشاره کردوگفت: در تلاشیم اولین پارت اتوبوس‌های برقی را وارد کنیم  و یکی از خطوط اصلی بی آر تی با اتوبوس های برقی مجهز خواهد شد. ضمن اینکه با هماهنگی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری امیدواریم مشکل خودروهای برقی را حل کنیم.

 حناچی با بیان اینکه ۱۰ درصد آلودگی تهران به موتورسیکلت‌ها بر می گردد، افزود: برقی شدن آن‌ها تاثیر زیادی بر میزان آلودگی هوای تهران خواهد داشت.

 شهردارتهران گفت: در این دوره تصویب طرح جامع ریلی تهران را در دستور کار داشتیم. این  امر از این جهت اهمیت دارد که امکان حرکت های سلیقه ای در آینده را به حداقل می‌رساند و یک مرجع تصویبی عالی در هماهنگی با بقیه برنامه ها خواهد بود. منابع محدود است و اتصال شبکه حمل و نقل ریلی تهران به اقمار بسیار مهم است.

او با اشاره به پروژه‌های TOD بیان کرد:  اطراف ایستگاه های تازه افتتاح شده نسبت به قبل از افتتاح ایستگاه متفاوت است و باید روی این موضوع سرمایه گذاری کنیم.

حناچی با اشاره به اجرای برنامه ویدیومپینگ دیشب در برج آزادی برای حادثه تروریستی کابل این حادثه را به ملت افغان تسلیت گفت.

راهی جز توسعه حمل و نقل ریلی نداریم

شهردار تهران همچنین در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: امروز  دستگاه حفار رسما عملیات حفاری مترو را درطولانی ترین خط متروی پایتخت در منطقه ۲۲ تهران آغاز کرد.

حناچی با بیان اینکه این خط از مناطق ۲۲، ۵، ۴، ۳و ۲ تهران  عبور می کند، توضیح داد: منطقه ۲۲ یکی از مناطقی بود که خلاء حمل و نقل عمومی به شدت در آن احساس می‌شود. ضمن اینکه با بارگذاری های آتی و جدید در منطقه، قضیه حاد تر هم خواهد شد. بنابراین هیچ راهی جز توسعه حمل و نقل ریلی برای پر کردن این خلاء وجود ندارد.

او در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا اتصال خطوط مترو به عمر مدیریت این دوره شهرداری می رسد، گفت : اتصال خطوط دیگر  در امتداد این طرح  یکی از موضوعاتی است که در اجرای این پروژه اهمیت زیادی دارد. درمورد هشتگرد این اتصال اتفاق افتاده است و برای پرند هم تلاش می کنیم  تا خاتمه دوره انجام شود. ضمن اینکه  از طرف اسلامشهر هم به سمت خط ۳ مترو هم در حال کار شدن است که تا آخر دوره مدیریت شهری پنجم این اتصال برقرار خواهد شد.

حناچی اضافه کرد: اقداماتی که در حوزه مترو انجام شده یکی از اقداماتی است که با سرعت بالا به اجرا درآمده است. ما بطور متوسط سالانه ۱۰ کیلومتر به متروی تهران اضافه حردیم که بخشی از این اقدامات در احداث تونل، قبلا اتفاق افتاده بود.

شهردار تهران در پایان سخنانش گفت: هفته آینده ایستگاه مرزداران و اقدسیه و همچنین ایستگاه بعد در خط ۶ به بهره برداری می رسد.

منبع : همشهری
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه