ارسال به دیگران پرینت

احمدی نژاد از جهانگیری شکایت کرد | دیداری با ویلیام برنز انجام نشده است

معاون اول رئیس جمهوری ایران در یک گفت‌وگو با مردم در شبکه مجازی از چالش‌های کشور در دوران تحریم گفت.

احمدی نژاد از جهانگیری شکایت کرد | دیداری با ویلیام برنز انجام نشده است

اسحاق جهانگیری شامگاه جمعه با حضور در کلاب هاوس به تشریح اقدامات دولت دوازدهم در مواجهه با تحریم و تاثیرات آن پرداخت.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی و محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و اطلاعات هم در این نشست، حضور داشتند. بخش اول اظهارات جهانگیری را اینجا بخوانید.

بخش دوم اظهاراتش را در ادامه بخوانید؛

*دود تحریم اقتصادی که برای مردم ما رقم خورده است، از دل تحریم انتخابات برآمده است. اگر در سال ۸۴ درست عمل می‌کردیم، شورای امنیت ما را تحریم نمی کرد و دشمنان ما طمع نمی‌کردند. البته درک می کنم شاید مردم نسبت به اثربخشی رای و قدرت واقعی دولت دچار تردید شده باشند اما به عنوان یک خادم ملت عرض می کنم، رئیس دولت می تواند موثر باشد، یک وقت می گوید که تحریم کاغذ پاره است، یک وقت هم رئیس دولت می گوید باید تحریم را حل کنیم، پذیرفته می شود و از آن برجام می آید. برجام چیزی جز رای ۹۶ نیست.

*شما وزیری دارید که جلوی اختلال کلاب هاوس را بگیرد، جریمه سنگین وضع شده است. دولت و رئیس جمهوری در این مسیر جدی است. کسانی که بخواهند در اینترنت اختلال ایجاد  کنند، بازنده خواهند بود و دولت در کنار مردم است.

*بین تحریم و جنگ اقتصادی باید تفاوت قائل باشیم. ما در شروع دولت با تحریم های شورای امنیت، اروپا و دیگر روبه‌رو بودیم. در آنجا می شود ارزیابی از نحوه مدیریت در تحریم داشت.

*معتقدم در جنگ اقتصادی آمریکا، در ۲۰۰ سال گذشته این حجم تحریم و پیگیری و اصرار بر اجرای آن بی سابقه است. تمام سفارت‌خانه‌های آمریکا موظف به رصد معاملات شده بودند، اصرار بر صفر شدن فروش نفت، فلج کردن سیستم حمل و نقل دریایی و شناسایی تمام گلوگاه‌ها داشتند.به حدی جسور شده بودند که در هر جایی نفتکش ما را شناسایی می کردند، انفجار ایجاد می‌کردند. حدود ۲۰۰ نفتکش ما را دچار سانحه کردند. چه از طریق خودشان و چه از طریق نیابتی‌هایی همچون اسرائیل و سعودی انجام می شد.

*{با اشاره به اعتراف مقامات آمریکا برای شکست فشار حداکثری}: خیلی از سران کشورها در دیدار با رئیس جمهوری در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفته بودند، ترامپ گفته است سه ماه صبر کنید هیچ چیزی از این نظام و ایران باقی نمی‌ماند.با این شکل، ایران ماند و سرافراز ایستادگی کرد.

*آقای روحانی هیچ وقت نگفتند که اصلاح طلب هستند و هیچ وقت هم نگفتند که دولت اصلاح طلب تشکیل دادند و اتفاقا پست کلیدی در اختیار صبغه اصلاح طلبی دارند. مهم‌ترین دستاورد این دولت این است که یکی می خواستند ایران از قطعنامه های شورای امنیت و تحریم ها نجات یابد، دوم می خواستند مسیر توسعه اقتصادی هموار شود.

برجام نتیجه بزرگترین دیپلماسی قرن

*اگر اصلاحات دنبال اصلاحی بود که منجر به توسعه ایران و حل مشکل مردم بود، برجام نتیجه بزرگترین دیپلماسی قرن است. وزارت خارجه در مقابل ۶ قدرت برجامی را تصویب کردند که آمریکایی‌ها اعتراف کردند سرما کلاه رفته است.

*اگر پس از خروج آمریکا ما هم بر اساس فشار برخی خارج می‌شدیم، امروز باید به چه چیزی باز می گشتیم و باید دوباره مذاکره می کردیم؟ دستاورد دولت دوازدهم که از چهار سال، ۲ سال در تحریم بود دستاورد خوبی بود و در دولت دوازدهم، بزرگترین دستاورد حفاظت از زندگی مردم و جمهوری اسلامی ایران بود.

لکنت زبان دولت در دفاع از عملکرد

* قبول دارم یکی از ضعف‌های ما همین لکنت زبان است که اشاره کردید. ما در دور اول درآمدهای افسانه‌ای نداشتیم، تورم کاهش یافت، اشتغال زیادی ایجاد کردیم با همه اینها در سال ۹۶ مردم روحانی و دستاوردهای آن را می‌شناختند.

*پدیده ترامپ بسیاری از پیش بینی‌های ما را به هم ریخت، همین که چارچوب اقتصاد کشور مانده، قابل توجه است. ضعف سیستم اطلاع رسانی دولت جدی است اما اگر فشار زندگی مردم نبود، اقتصاد ما در طول بیش از ۱۲ سال گروگان آمریکا و دیگران است، زندگی مردم و توسعه کشور در دست گروگانگیران افتاده است.همین الان بیشترین دستاورد را نسبت به دولت‌های سابق داشتیم. برداشت از ذخایر مشترک با قطر در دوره احمدی نژاد به نفع قطر شد، غارت اموال کشور فقط گرفتن وام و پرداخت نکردن آن نیست. امروز ما بیش از ۶۰۰ میلیون متر مکعب گاز برداشت می کنیم و قطر ۵۸۰ میلیون متر مکعب گاز مانده است.

*بزرگترین انتقال آب در استان‌های غرب کشور اجرا شد. کارهای بزرگی شد، حجم ذخایر پتروشیمی و فولاد افزوده شد. بزرگترین کمک به حقوق بگیران ثابت، بازنشستگان انجام شد و امیدواریم در این دور مذاکرات تحریم برداشته بود و مشکلات مردم برطرف شود.به همین دلیل، برخی از دوستان ما در دولت شرم داشتند که در این شرایط سخت معیشتی به اقداماتی که انجام داده‌اند بپردازند.

دولت نمی‌خواهد در بازار سرمایه دخالت کند

* قطعا تعامل بین همه دستگاه‌های حاکمیتی مهم‌ترین موضوعی است که می تواند کشور را از مشکلات عبور دهند. اما همه دستگاه ها در قالب قانون اساسی باید اقدام کنند، هر دستگاهی بخواهد فراتر از آن اقدام کند، قطعا مشکلات جدی ایجاد خواهد کرد.

* بیش از ۱۰۰ لایحه دولت در مجلس مانده و مجلس به مجلس طرح‌ها تبدیل شده است. لایحه در نظام قانون‌گذاری اصل است، هشت لایحه دولت با وجود گذشت زمان زیادی که ارسال شده است، حتی اعلام وصول نشده است. این خلاف قانون اساسی است.

*مجلس حق ندارد لایحه را اعلام وصول نکند. این دولت حساسیت زیادی بر بازار سرمایه دارد. ممکن است اتفاقات اقتصادی موجب شاخص بورس شد اما دخالت زیادی از دیگران شد. من به دلیل جلسات متعددی که مجلس درباره بازار سرمایه داشت، جلساتم را تعطیل کردم. اگر بازار رشد داشت می گفتند کار ما بوده است، اگر سقوط می کرد، می گفتند کار دولت است.

*دولت نمی خواهد در بازار سرمایه دخالت کند، هر حمایتی که لازم باشد و قانونی دولت بتواند انجام دهد، برای حمایت از سهامداران جزء انجام خواهد داد. درباره ارز ۴۲۰۰ هم در مرداد ماه گفتیم که هر کسی که با این قیمت کالا وارد کرده است، باید مابه التفاوت آن را پرداخت کند.

به خاطر شکایت احمدی نژاد به دادگاه رفتم

*{سوال شما گزارشی از آنچه که تحویل گرفته‌اید به مردم بدهکارید. آیا وقت آن نرسیده است که به مردم بگویید که چه تحویل گرفته است؟ چرا در حمله به سفارت به عربستان، چرا دولت و وزارت کشور از آن جلوگیری نکرد؟}: قبول دارم باید همان موقع گزارشی از آن شرایط ارائه می کردیم، واقعا متاسفم وقتی پاسخی داده نمی شود برخی گستاخ می شوند. خساراتی که در آن هشت سال به کشور وارد شد، اگر دو هشت سال هم بگذرد باز هم جبران نخواهد شد.

*احمدی نژاد در چندین مورد از من شکایت کرد و من همچون شهروند عادی به دادگاه رفتم و از خود دفاع کردم و تبرئه گرفتم. بزرگترین پرونده فساد همچون بابک زنجانی، نفت به ستاد کل نیروی مسلح، نیروی انتظامی فروخته شد و پول آن برنگشته است. ایشان کاری کرده است که تا ده‌ها سال دیگر سرمایه‌‎ها به کشور باز نگردد. او ۱۵۰ میلیارد دلار را از ترامپ یاد گرفته است. امروز شرکت نفت ما یکی از بزرگترین بدهکاران به بانک مرکزی است که گفته است در صنایع نفتی سرمایه‌گذاری کرده است.

*درباره آن دولت هر وقت انسان حرف می زند، اعصاب انسان خرد می شود، الان هم آمده است حرف‌های آنچنانی می زند و مردم هم فکر می کنند یک ناجی پیدا شده است.

*حمله به سفارت عربستان، یکی از خیانت‌ها به مردم بود. ما علاقه‌مند هستیم که با عربستان زودتر به یک تفاهم برسیم، سعودی ها هم باید از اقدامات مخرب خود دست بردارد.

با سردار سلیمانی مثل دو برادر بودیم

* من با سردار سلیمانی همچون دو برادر بودیم، بسیار صمیمی بودیم، من در جهاد بودم و ایشان در سپاه بود. یکی از علایقی که داشت، ایشان سعی می کرد، جبران کند و به نیابت من به مادرم سرکشی می کرد. مادرم ایشان را از ما بیشتر دوست داشت. رابطه ما در طول این ۴۰ سال هیچ وقت مشکل نداشت. 

*در مصاحبه با سردار سلیمانی به مناسبت سالگرد شهادتشان هم سعی کردم ابعاد دیگر ایشان را مطرح کرد.

*رفته بودم در کرمان زنگ مدرسه‌ای را بزنم، دخترم گفت امروز به مدرسه ما آمده بودی؟ حتی این را هم نمی دانستم. آنها هیچ فعالیت دولتی ندارند. نقد آنها این است که وظایف پدرانه شما کم است و همواره باید به آنها درباره اینکه چرا گرانی است و دولت اقدامی نمی کند، به آنها پاسخ دهم.

فعالیت‌های اقتصادی برادرم در دوره احمدی نژاد بود

*من چهار برادر دارم که ۲ تن از آنها به شهادت رسیده‌اند. دو برادر دیگر یکی از من بزرگتر و یکی کوچکتر است. در سال ۹۶ من در انتخابات حضور یافتم و کمی حرف زدم اما پس از آن خیلی هزینه دادم.

*سه ماه پس از آن، به نحو عجیبی مهدی را بازداشت کردند. همان موقع هم از رسانه ها مطلع شدم. در این ایام، به ویژه اینکه در ستاد مبارزه با فساد هستم بارها گفته‌ام در مبارزه با فساد نباید هیچ خط قرمزی وجود نداشته باشد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد این لکه ننگ از کشور پاک شود، نباید هیچ اغماضی وجود داشته باشد. چرا یک پرونده را آنچنان پررنگ می کنند در حالیکه یک پروند چندین هزار میلیارد دلاری هیچ خبری از آن منتشر نمی شود.

*فسادی که بد است این است که در دستگاه مورد مسئولیت وی فساد شده باشد، برادر من معاون من نبوده است. تمام فعالیت‌های اقتصادی برادرم در دوره احمدی نژاد انجام شده است. دو اتهامی که سخنگوی قوه قضائیه گفت و دو قاضی صلواتی و زرگر گفتند دو اتهام متوجه ایشان شده است و مراحل قضایی آن در حال طی شدن است. من هیچ ورودی پیدا نکرده‌ام.

*در دوره آقای رئیسی روابط من با قوه قضاثیه بهتر شده است. همواره بر برخورد عادلانه تاکید دارم.

ظریف از مذاکرات وین راضی است

*با آقای ظریف در غروب امروز صحبت کردم، درباره مذاکرات وین. اقای ظریف راضی بودند و گفتند که پیشرفت خوبی دارد اما وضعیت دشوار است. فعلا چارچوبی که در دستور کار هست، مذاکره مستقیم با آمریکا نیست. خواست ایران این است که تحریم های پس از ترامپ باید یکجا لغو شود و ما هم به تعهداتمان باز خواهیم گشت. نباید عجله کرد. تیم مذاکره کننده ما احتمالا فردا بازخواهد گشت.

*دیداری با ویلیام برنز انجام نشده است اما منطقه مهم است و ایران یکی از مهم‌ترین کشور برای حل مشکلات منطقه‌ای است و حتما باید به نقش ایران توجه شود.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • مجید ارسالی در

      نمیدانم کجای این دولت میسوزدکه بعد از 8 سال افتضاح و بدبختی مردم باز هم کوتاهی خود را برگردن دولتهای قبل میاندازند بس است خجالت هم چیز خوبی است حداقل صحبت نکنید

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه