ارسال به دیگران پرینت

توضیحات هانیه توسلی درباره ی پست خبرساز خود +عکس

هانیه توسلی ، بازیگر مشهور سینما و تلویزیون به شایعات مطرح شده درباره ی پست اینستاگرامی جنجالی اش واکنش نشان داد.

توضیحات هانیه توسلی درباره ی پست خبرساز خود +عکس

توسلی چند روز قبل متنی تلخ در اینستاگرام خود منتشر کرد که با هشتگ MeToo همراه بود و همین امر سبب شد برخی تصور کنند او نیز قربانی آزار جنسی بوده است.

اما دیروز هانیه توسلی با انتشار متن جدیدی در اینستاگرامش توضیحاتی درباره ی پست خبرساز خود ارائه کرد. به گفته ی توسلی، هدفش تنها همدردی با زنان قربانی آزار جنسی بوده است. او پست قبلی را هم حذف کرد.

توسلی در پست جدید خود نوشت:

‎متن پست قبل تغییر می‌کند. من می‌دانم اذهان عمومی روزی رشد خواهد کرد و ظرفیت پذیرش مشکلات زنان این سرزمین را خواهد داشت. روزی می‌آید که وقتی زنی دردی را فریاد می‌زند، همدلی و درک و فرهنگ جامعه حمایتش خواهد کرد. به امید آن روز. نیت من اعلام همدری با زنان آزاردیده بود، خود من هم مثل خیلی‌ها آزار دیده‌ام. آزار و تعرض و تبعیض جنسیتی و توهین و تحقیر زنان سال‌های سال است که در ریز و درشت زندگی‌مان وجود دارد. این ماجرا زمانی بیشتر نمود پیدا می‌کند که مردان در موضع قدرت به خودشان اجازه‌ی گفتن هر حرف و انجام هر رفتاری را می‌دهند. کاش نترسیم. حرف زدن در مورد آزار و تعرض وقتی در جایگاه ضعیف‌تر باشی شجاعت و جسارت فوق‌العاده‌ای می‌خواهد، می‌دانم.

‎نکته‌‌ی مهمی که می‌خواهم رویش تاکید کنم این است که قاطعانه و در نهایت صداقت اعلام می‌کنم، دردی که از آن حرف زدم هیچ ارتباطی به هیچکدام از فیلم‌هایی که در آنها بازی کرده‌ام ندارد. من خوشبختانه پیش از ورودم به سینما سال‌ها تئاتر کار کرده بودم و جایزه‌ی بازیگری تئاتر داشتم؛ فیلم‌های خوب دیده بودم و کتاب زیاد خوانده بودم. همین باعث شد قبل از ورودم به سینما خیلی از افراد محترمانه با من برخورد کنند و حتا من را به دیگران معرفی کنند. در عین حال نمی‌توانم انکار کنم که افرادی هستند که با رفتارهای ترسناک و غیراخلاقی دختران جوان را مرعوب می‌کنند و آن‌ها را آزار می‌دهند، در محیط‌های هنری، کلاس‌های آموزشی، به اسم استادِ همه‌چیزدان و باتجربه و مثلن باسواد. آنها زخم‌هایی روی روح و روان دختران جوان می‌گذارند که تا سالها درمان نمی‌شود و با قلدری ادامه می‌دهند چون بعید می‌دانند کسی حرفی بزند، چون در قدرت هستند و به سادگی «می‌توانند». وجود افرادی که چنین نگاه بیماری دارند و از جایگاه‌شان سوءاستفاده می‌کنند قابل کتمان نیست. برای زنان و دختران سرزمینم عزت نفس و شجاعت و جسارت آرزو می‌کنم و برای کل جامعه شرافت و انسانیت.

‎به امید روزی که اخلاق و قانون و مردم و فرهنگ این جامعه آزاردیده‌ها را حمایت کند و دردشان را بشنود.

#آزارجنسی #حقوق_زنان

توسلی در پست قبلی خود تصاویری از سنین ۲۰ تا ۲۴ سالگی اش را به همراه شعری تلخ منتشر کرده بود. او در انتها از دردی بزرگ در وجود خود گفته و پستش را با هشتگ های من‌هم و MeToo به پایان رسانده بود.

او در این پست نوشته بود:

تمام روز را در آئینه گریه میکردم / بهار پنجره‌ام را / به وهم سبز درختان سپرده بود / تنم به پیلهٔ تنهائیم نمیگنجید / و بوی تاج کاغذیم / فضای آن قلمرو بی آفتاب را / آلوده کرده بود / نمیتوانستم، دیگر نمی‌توانستم / تمام روز نگاه من / به چشمهای زندگیم خیره گشته بود / به آن دو چشم مضطرب ترسان / که از نگاه ثابت من می‌گریختند / و چون دروغگویان / به انزوای بی‌خطر پناه میآورند / کدام قلّه کدام اوج؟ / مگر تمامی این راههای پیچاپیچ / در آن دهان سرد مکنده / به نقطۀ تلاقی و پایان نمیرسند؟ / به من چه دادید، ای واژه‌های ساده فریب / و ای ریاضت اندامها و خواهش‌ها؟ / اگر گلی به گیسوی خود می‌زدم / از این تقلب، از این تاج کاغذین / که بر فراز سرم بو گرفته است ، فریبنده‌تر نبود؟ / رها شده، رها شده، چون لاشه‌ای بر آب / به سوی سهمناک‌ترین صخره پیش می‌رفتم / به سوی ژرف‌ترین غارهای دریائی / و گوشتخوارترین ماهیان / و مهره‌های نازک پشتم / از حس مرگ تیر کشیدند / نمی‌توانستم دیگر نمیتوانستم / صدای پایم از انکار راه بر میخاست / و یأسم از صبوری روحم وسیعتر شده بود / و آن بهار، و آن وهم سبز رنگ / که بر دریچه گذر داشت، با دلم می‌گفت / «نگاه کن / «تو هیچگاه پیش نرفتی / «تو فرو رفتی»

چرا این روزها پرت شدم به بیست سال پیش.چرا اینقدر درد دارم در قفسه ی سینه ام؟ #metoo #من_هم

از زمان انتشار این پست گمانه زنی های زیادی درباره ی منظور هانیه توسلی صورت گرفته است.

من‌هم یا MeToo جنبشی جهانی و هشتگی اینترنتی است که در سال ۲۰۱۷ به دنبال متهم شدن هاروی واینستین، تهیه کننده ی مشهور هالیوودی به آزار جنسی زنان به وجود آمد. این جنبش از زنان می خواهد با افشای متجاوزین جنسی و سکوت نکردن در برابر این جنایت به ریشه کنی این مشکل و جلوگیری از وقوع اتفاقات مشابه در آینده کمک کنند. از زمان به راه افتادن این جنبش زنان زیادی در سرتاسر دنیا از جمله زنان مشهور هالیوودی دست به افشاگری درباره ی تعرض های صورت گرفته به خود زده اند. موج افشای آزار جنسی در ایران نیز از سال گذشته در شبکه های اجتماعی آغاز شد. جمعی از زنان ایرانی به این جنبش پیوستند و از تجربه های تلخ خود در این زمینه گفتند. در این میان اما مردان مشهوری هم به آزار جنسی متهم شدند که بسیار خبرساز شد.

پست هانیه توسلی واکنش شهره قمر، بازیگر گمنام اما پرحاشیه ی ایرانی را هم به دنبال داشت.

شهره قمر در پستی اینستاگرامی به حمایت از هانیه توسلی پرداخت و ادعا کرد در ۱۵ سالگی از سوی یکی از تهیه کنندگان مشهور سینما به نام ح.ف. مورد تجاوز قرار گرفته بود. او حتی در یک استوری خطاب به هانیه توسلی گفت که ترسی نداشته باشد و مانند او نام فرد متجاوز را افشا کند. او در استوری دیگری هم به نیوشا ضیغمی حمله برد و او را به دفاع از فساد آشکار سینما متهم کرد. ضیغمی سال گذشته در ویدئویی درباره ی وجود فساد اخلاقی در سینمای ایران گفته بود با وجود سال ها فعالیت در سینما تاکنون هیچ پیشنهاد بی شرمانه ای به او نشده و به نظر او برخورد دیگران با آدم ها عایده ی رفتار خود آن ها است. او همچنین گفته بود ادعای فساد اخلاقی در سینما از سوی بازیگرانی مطرح می شود که مدت ها است فعالیتی در سینما ندارند.

 

منبع : روزیاتو
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • مریم ارسالی در

      واقعا که، هنرنمندان ایران فکر می کنند همین اذهان عمومی که آنها را مطرح کرده، روشن نیست و باید روشن شود تا درک کند این آدم های خودشیفته داغون چی میگن، دنیا را آب ببره ، اینها را خواب ررده

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه