ارسال به دیگران پرینت

اردوغان: یک میلیون سند برای رد کردن ادعای آمریکا درباره کشتار ارامنه داریم

رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه طی یک نشست خبری با اعلام اینکه کشورش بیش از یک میلیون سند بایگانی شده برای اثبات نادرستی ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر نسل‌کشی ارامنه توسط دولت عثمانی در اختیار دارد، تأکید کرد که ادعای طرف آمریکایی تأثیرات مخربی بر روابط آنکارا-واشنگتن خواهد داشت. وی افزود: ما معتقدیم که بیانیه آقای بایدن تحت فشار چهره‌های تندرو ارمنی صادر شده است.

اردوغان: یک میلیون سند برای رد کردن ادعای آمریکا درباره کشتار ارامنه داریم

رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرد که کشورش بیش از یک میلیون فقره سند بایگانی شده برای اثبات نادرستی ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر نسل‌کشی ارامنه توسط دولت عثمانی در اختیار دارد.

به گزارش دیلی صباح، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه روز دوشنبه طی یک نشست خبری با اعلام اینکه کشورش بیش از یک میلیون سند بایگانی شده برای اثبات نادرستی ادعای آمریکایی‌ها مبنی بر نسل‌کشی ارامنه توسط دولت عثمانی در اختیار دارد، تأکید کرد که ادعای طرف آمریکایی تأثیرات مخربی بر روابط آنکارا-واشنگتن خواهد داشت.

اردوغان ضمن محکوم کردن تصمیم آمریکا برای اطلاق عنوان نسل‌کشی به کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی در جریان جنگ جهانی دوم، اظهار داشت: «من برخلاف بایدن، مبتنی بر شواهد حرف می‌زنم. ما بیش از یک میلیون سند مربوط به رویدادهای سال 1915 در آرشیوهای خود داریم. من نمی‌دانم که ایالات متحده چند فقره سند در این زمینه دارد.»

رئیس‌جمهور ترکیه با تکرار پیشنهاد خود برای تشکیل یک کمیته مشترک از مورخان برای بررسی و اظهارنظر در خصوص رویدادهای سال 1915 اظهار داشت: «موضع ترکیه تغییر نکرده است. رویدادهای سال 1915 را تنها مورخان می‌توانند روشن کنند، نه سیاستمداران. اگرچه ما تضمین کرده‌ایم که آرشیوهایمان را باز نگاه خواهیم داشت، اما هنوز پاسخی از همتایان خود در خصوص پیشنهادمان برای تشکیل یک کمیته تارخی مشترک تاریخی دریافت نکرده‌ایم.»

وی ادامه داد: «جابجایی ارامنه، در داخل خاک امپراتوری عثمانی اتفاق افتاد و آنها از کشور اخراج نشدند.. [به ارامنه] یک هفته مهلت داده شد تا خود را برای جابجایی آماده کنند و همه کسانی که عذری داشتند، از جابجایی معاف شدند.»

اردوغان در پایان تصریح کرد: «بیانیه سوگیرانه رئیس‌جمهور بایدن در خصوص رویدادهای سال 1915 برای روابط دوجانبه ترکیه-آمریکا مخرب است. ما معتقدیم که بیانیه آقای بایدن تحت فشار چهره‌های تندرو ارمنی صادر شده است.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه