ارسال به دیگران پرینت

خبرجدید عراقچی ازوین درمورد برداشتن تحریم‌ها

عراقچی گفت: لیست تحریمی مربوط به اشخاص، لیست طولانی و حدود هزار و ۵۰۰ مورد است، اما ما در هر دو جهت حرکت می‌کنیم، تحریم‌های بخشی همه باید برداشته شود و فکر می‌کنم در این زمینه تفاهماتی وجود دارد، تحریم‎های اشخاص هم به همین ترتیب باید برداشته شود. مباحث پیچیده‌ای در این زمینه مطرح است که در حال بررسی آن‌ها هستیم.


خبرجدید عراقچی ازوین درمورد برداشتن تحریم‌ها

عراقچی گفت: لیست تحریمی مربوط به اشخاص، لیست طولانی و حدود هزار و ۵۰۰ مورد است اما ما در هر دو جهت حرکت می‌کنیم، تحریم‌های بخشی همه باید برداشته شود و فکر می‌کنم در این زمینه تفاهماتی وجود دارد، تحریم‎های اشخاص هم به همین ترتیب باید برداشته شود.

سید عباس عراقچی در حاشیه نشست امروز یکشنبه (5 اردیبهشت ماه) کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، در توضیح نتایج مذاکرات وین و مباحث مرتبط با اختلاف نظر طرف‌های برجام برای رفع تحریم‌های ایالات متحده آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، گفت: امروز جلسه مبسوط با نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی مجلس برگزار شد و گزارش جامعی از مذاکرات وین خدمت نمایندگان مجلس ارایه کردیم. نمایندگان سوال‌های متعددی را عنوان کردند که پاسخ داده شد.

ایستادگی ایران برای رفع همه تحریم‌ها و بازگشت به تعهدات پس از راستی آزمایی

معاون وزیر خارجه با اشاره به اینکه همه جزئیات و ابعاد مذاکرات وین در جلسه با نمایندگان مورد بحث قرار گرفت، افزود: نقطه نظرات نمایندگان که بعضا می‌تواند به روند مذاکرات کمک کند نیز مطرح شد، پیرامون ابعاد مختلف قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و غنی سازی 60 درصدی نیز به طور مفصل صحبت شد.

رئیس تیم مذاکره کننده ایران در وین یادآور شد: چالش‌هایی در مذاکرات وجود دارد البته در مسیری قرار گرفتیم که می‌تواند به سرانجام برسد اما درباره اینکه آیا می‌توانیم بر چالش ها و موانع فائق آییم، زود است لذا نمی‌توان گفت که خوشبین یا بدبین هستیم اما ناامید نیستیم و به وظیفه خود پایبندیم. مواضع قطعی ما کاملا روشن و مشخص است، تحریم‌ها باید برداشته شود، راستی آزمایی انجام و سپس ایران به تعهدات خود بازگردد. در این خصوص ایستادگی کردیم و به نمایندگان هم توضیحات کاملی داده شد.

تفاهم برای برداشتن تحریم‌های بخشی وجود دارد

عراقچی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگار خانه‌ملت مبنی بر نظر طرف‌های مقابل و آمریکا پیرامون لیست پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای رفع تحریم‌ها، گفت: این بحث در جریان است، تحریم‌هایی که آمریکا علیه ایران اعمال کرده دو نوع است؛ نخست تحریم‌های موضوعی یا به اصطلاح بخشی مانند تحریم‌های نفتی، بانکی، بیمه، کشتی رانی، پتروشیمی، ساختمان و خودرو و دیگری تحریم‌های مربوط به اشخاص حقیقی و حقوقی می‌شود.

وی اضافه کرد: لیست تحریمی مربوط به اشخاص، لیست طولانی و حدود هزار و 500 مورد است اما ما در هر دو جهت حرکت می‌کنیم، تحریم های بخشی همه باید برداشته شود و فکر می‌کنم در این زمینه تفاهماتی وجود دارد، تحریم‎های اشخاص هم به همین ترتیب باید برداشته شود. مباحث پیچیده ای در این زمینه مطرح است که در حال بررسی آنها هستیم.

طرح گام به گام مدت هاست که کنار گذاشته شده است

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا طرح گام به گام برای رفع تحریم ها اجرا خواهد شد، اظهار کرد: طرح گام به گام مدت هاست که کنار گذاشته شده است. جمهوری اسلامی ایران پیش از عید نوروز پیشنهاد گام به گام برای رفع تحریم‌ها را رد کرد و در مذاکرات جاری موضوع گام به گام به هیچ عنوان مطرح نیست. مباحث پیرامون مرحله آخر ادامه توافق یعنی ترتیبات مورد نظر جمهوری اسلامی در حال بحث و بررسی است.

اگر طرف‌های مقابل دنبال خرید زمان باشند، مذاکرات را متوقف خواهیم کرد

عراقچی در پاسخ به سوال درباره اینکه گفت و گوها تا چه زمان ادامه دارد، گفت: زمان مشخصی را نمی‌توان پیش بینی کرد ما اجازه نخواهیم داد که مذاکرات فرسایشی شود، اگر احساس کنیم که در طرف های مقابل ما جدیت وجود ندارد و یا دنبال خرید زمان یا افزودن موضوعات دیگر به مباحث هستند، مذاکرات را قطع خواهیم کرد، در عین حال عجله نمی‌کنیم و شتاب زدگی نداریم، زیرا مباحث جدی در مذاکرات مطرح است که باید با دقت کافی مورد نظر قرار گیرد و بحث و بررسی شود. بنابراین نه شتاب زده خواهیم بود و نه اجازه فرسایشی شدن می‌دهیم لذا با دقت مذاکرات را ادامه می‌دهیم تا چالش‌ها برطرف شود.

 

منبع : انتخاب
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      آزموده را آزمودن خطاست تمام گزارشایی که اینا می دن دروغه همونطور که دور قبل سر ملت کلاه گذاشتن
      کسی هم تو این نظام نیست بزنه تو دهن اینا که مملکتا به باد دادن

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه