ارسال به دیگران پرینت

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد:

نقض تردد در شهرهای قرمز ۷۱ درصد برآورد شد

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه هنوز ۷۱ درصد نقض تردد در شهرهای قرمز داریم، آخرین وضعیت تولید واکسن های ایرانی کرونا را تشریح کرد.

نقض تردد در شهرهای قرمز ۷۱ درصد برآورد شد

دکتر علیرضا رئیسی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه امروز شصت و پنجمین جلسه ستاد با ریاست رییس جمهور و حضور همه اعضا برگزار شد، عنوان کرد: در این جلسه به بررسی شیوع بیماری در کشور و دنیا پرداخته و روند تولید واکسن داخلی، تامین واکسن از واردات و همچنین میزان واکسیناسیونی که در کشور، منطقه و دنیا انجام شده است، مرور شد.

وی با بیان اینکه خوشبختانه تولید داخلی واکسن به مراحل خوبی نزدیک می شود، گفت: واکسن شفا فارمد یا همان واکسن کووایران برکت در آستانه ورود به فاز سوم است و ان شاالله اگر این فاز با موفقیت به پایان برسد می توانیم از این شرکت ها واکسن ها را به طور کامل دریافت کنیم و ان شاالله واکسیناسیون را با سرعت انجام دهیم. واکسن رازی در آستانه ورود به فاز دو است؛ واکسن وزارت دفاع به اسم میلاد دارو نور هم در آستانه ورود به فاز دو است و واکسن انستیتو پاستور در آستانه ورود به فاز سه است، واکسن سیناژن هم در مرحله اخذ تاییدیه کمیته بالینی است.

دکتر رئیسی ادامه داد: خوشبختانه تولید واکسن داخلی بسیار امیدوار کننده است و ان شاالله اگر مراحل مورد نظر را با موفقیت طی کنند و سازمان غذا و دارو تاییدیه های لازم را براساس کارآزمایی بالینی، بدهد حداقل یک یا دو واکسن ساز بتوانند تیرماه به صورت انبوه واکسن در اختیار ما قرار بدهند.

میزان واکسن‌ های وارداتی

معاون بهداشت وزارت با بیان اینکه تاکنون از روسیه حدود 420 هزار دوز، از چین حدود 650هزار دوز و از هندوستان 125هزار دوز واکسن تحویل گرفته ایم، خاطرنشان کرد: همانطور که می دانید قرار بود از هندوستان 500 هزار دوز واکسن بگیریم که تاکنون 125 هزار دوز تحویل داده شده است. حدود 700 هزار دوز هم واکسن آسترازنکا هم از کره جنوبی دریافت کرده ایم؛ در مجموع یک میلیون و 895 هزار دوز واکسن در اختیار ما قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: از آنجایی که واکسن ها باید دو دوز تزریق شوند تاکنون حدود 500 هزار دوز واکسن تزریق شده است؛ بسیار امیدواریم که طی یک هفته تا 10روز آینده واکسیناسیون فاز اول ما که شامل کادر بهداشت و درمان، گروهی از بیماران صعب العلاج، سرطانی و بیماران زمینه ای و افراد خانه های سالمندان می شود را به اتمام برسانیم و در اواسط اردیبهشت ماه بتوانیم وارد فاز دو واکسیناسیون شویم.

وضعیت شیوع کرونا در کشور

دکتر رئیسی در ادامه درباره وضعیت کرونا در کشور توضیح و عنوان کرد: همه با نگاه به اطرافیانمان، می ‌بینیم که یک یا دو نفر در خانواده درگیر این بیماری شده اند و این نشان دهنده بالا بودن سرعت گسترش بیماری است و باید مراقبت‌های شدیدی داشته باشیم. همانطور که در خبرها هم اعلام شده محدودیت‌ ها تا پایان این هفته تمدید شد و نیاز است در شهرهای قرمز و نارنجی پروتکل‌ ها به دقت رعایت شوند. در حال حاضر علی رغم اینکه محدودیت هایی اعلام شده است اما اجرای پروتکل ها خیلی راضی کننده نیست.

وی افزود: در برخی استان‌ ها و شهرها دستورالعمل ها خیلی دقیق رعایت نمی شوند گرچه وضعیت رعایت پروتکل‌ ها نسبت به دو هفته قبل بهتر شده اما هنوز راضی کننده نیست و رعایت پروتکل ۵۸.۵ درصد برای کشور بسیار پایین است و حتما نیاز است که پروتکل ها را با جدیت بیشتری رعایت کنیم. دستگاه‌های مسئول باید با دقت رصد کرده  و با متخلفین برخورد قاطعانه کنند و همه دستگاه‌های دولتی هم باید مسئولانه عمل کنند و به پای کار بیایند واقدامات لازم را انجام دهند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه هنوز ۷۱ درصد نقض تردد در شهرهای قرمز داریم به ۶ استانی که بیشترین نقض تردد در آنها اتفاق می‌افتد اشاره و بیان کرد: البته این نقض ترددها مربوط به خود این استان ‌ها نیست و از استان های  دیگر وارد شده اند؛ استان ‌های اصفهان، البرز، همدان، مازندارن، فارس و آذربایجان شرقی بیشترین نقض تردد را دارند.

آخرین رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور

دکتر رئیسی تصریح کرد: ۷۳ درصد نقض تردد در شهرهای نارنجی مربوط به ۶ استان اصفهان، البرز، فارس، مازندارن، همدان و خوزستان است. همچنین ۶۶ درصد از نقض تردد شبانه در ۶ استان رخ می ‌دهد که استان تهران در صدر و سپس استان ‌های خراسان رضوی، اصفهان، البرز، گیلان، فارس قرار دارند.

وی در ادامه در رابطه با عبور مرزی هم، گفت: ۳۸ درصد مسافران وارد شده و ۴۴ درصد مسافران خارج شده اتباع خارجی بودند. ۶ استان خوزستان، مرکزی، یزد، آذربایجان شرقی، لرستان و گیلان در اعمال قانون و نظارت خوب عمل کردند و ۷۰ درصد تذکرات و پلمب ها در این استانها انجام شده است.

معاون بهداشت وزارت بهداشت به آخرین رنگ بندی کرونایی شهرهای کشور هم اشاره و مطرح کرد: در حال حاضر ۲۵۷ شهر قرمز، ۱۲۹ شهر نارنجی، ۵۱ شهر زرد و ۱۱ شهر آبی هستند که البته این آمار دوشنبه به روز رسانی خواهد شد و به اطلاع مردم می رسد.

دکتر رئیسی در پایان با تاکید بر اینکه در این شرایط راهی به جز رعایت دقیق پروتکل ‌ها نداریم و دورهمی ها و تجمع در فضاهای سر بسته می‌تواند بسیارخطرناک باشد، اظهار کرد: شاید در این ماه دیگر نتوانیم همچون سالهای گذشته مهمانی افطاری و نذری دهیم، بهتر است یا به شکل بیرون بر باشد و یا مواد خشک به نیازمندان بدهیم تا مبادا در این ایام به دلیل افطاری دادن باعث بیماری مومنین و روزه داران شویم. از صبر و حوصله همه مردم، کسبه، بازاریان ‌و اصنافی که پروتکل‌ها را رعایت می کنند بسیار متشکر و سپاسگذارم./208

 

منبع : وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه