ارسال به دیگران پرینت

با اعلام کارشناسان آمریکایی

ادامه توقف استفاده از واکسن جانسون اند جانسون

با اعلام کارشناسان آمریکایی برای ارزیابی ارتباط واکسن کرونای جانسون اند جانسون و بروز موارد حاد لختگی خون یک هفته دیگر توقف تزریق این واکسن در آمریکا ادامه می یابد

ادامه توقف استفاده از واکسن جانسون اند جانسون

گروهی از کارشناسان آمریکایی روز چهارشنبه اعلام کردند برای ارزیابی ارتباط احتمالی بین واکسن کووید-۱۹ تولید شرکت داروسازی جانسون اند جانسون و بروز موارد حاد لختگی خون، نیاز به زمان بیشتری است و توقف تزریق این واکسن در آمریکا به مدت یک هفته دیگر ادامه می‌یابد. به گزارش خبرگزاری فرانسه از واشنگتن‌، در پی شناسایی شش مورد حاد ایجاد لختگی خون به همراه پایین آمدن سطح پلاکت خون پس از تزریق واکسن جانسون اند جانسون که یک مورد آن مرگبار بوده است، گروهی از کارشناسان روز چهارشنبه به درخواست مرکز پیشگیری و مقابله با بیماری‌های آمریکا -اصلی‌ترین نهاد سلامت عمومی آمریکا- تشکیل جلسه دادند.

کارشناسان در این نشست می‌توانستند استفاده از واکسن را برای برخی از گروه‌های سنی محدود کنند، اما بیشتر آن‌ها اعلام کردند پیش از تصمیم گیری در این باره، بررسی‌های بیشتری باید صورت گیرد. تاریخ نشست بعدی هنوز مشخص نشده است، اما احتمالا ظرف هفت تا ده روز آینده برگزار خواهد شد.

بیشتر کارشناسانی که در این نشست شرکت داشتند، اعلام کردند با توجه به جدی بودن موارد لختگی خون که حتی اگر کشنده نباشد، می‌تواند پیامد‌های عصبی ویرانگری داشته باشد و با توجه به ذخایر قابل توجه واکسن‌های موجود دیگر، بهتر است مطالعات بیشتری انجام شود و فعلا استفاده از واکسن جانسون اند جانسون متوقف شود.

براساس داده‌های ارائه شده به این گروه، هر شش مورد بروز لختگی خون در زنان سفیدپوست بدون سابقه لختگی خون اتفاق افتاده است و یکی از آن‌ها از داروی خوراکی پیشگیری از بارداری ترکیبی استروژن-پروژسترون استفاده می‌کرد.

زنی که جان خود را از دست داد ۴۵ ساله بود و لختگی خون در سه زن نیز خارج از مغز ایجاد شده بود.

به کسانی که واکسن جانسون اند جانسون تزریق کرده اند، توصیه شده است در صورت بروز برخی علائم از قبیل میگرن، درد‌های شکمی، درد در پا‌ها یا مشکلات تنفسی به پزشک مراجعه کنند.

همچنین از پزشکان خواسته شده در درمان این نوع لختگی خون دارو‌های ضدانعقاد معمولی مانند هپارین که در این شرایط خطرناک است، تجویز نکنند.

منبع : خبرگزاری صدا و سیما
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه