ارسال به دیگران پرینت

نیوزویک؛

چین تا سال ۲۰۴۰ تبدیل به ابرقدرت می شود

جامعه اطلاعاتی آمریکا گزارش جدیدی را منتشر کرده که بر اساس آن چین تا سال ۲۰۴۰ تبدیل به ابرقدرت جهان می شود.

چین تا سال ۲۰۴۰ تبدیل به ابرقدرت می شود

بر اساس گزارش جدید جامعه اطلاعاتی آمریکا، چین در آینده نزدیک از آمریکا در اقتصاد جلو زده، بزرگترین اقتصاد جهان شده و در مسیر کسب نقش یک قدرت جهانی در طی دو دهه آینده قرار دارد.

دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا گزارش جدید ۱۴۴ صفحه ای تحت عنوان «روندهای جهانی ۲۰۴۰؛ جهانی با رقابت بیشتر» منتشر کرده که در آن به پیش بینی روندهای آینده که منجر به تغییر شکل جامعه بین المللی در ۲۰ سال دیگر می شود پرداخته است. از جمله فاکتورهای این گزارش برای سنجش چگونگی تغییرات در جهان، روابط میان دو قدرت اصلی آن یعنی واشنگتن و پکن بوده است.

در این گزارش آمده است: آمریکا به همراه همپیمانان قدیمی‌اش و چین، بیشترین میزان نفوذ را بر پویایی جهانی خواهند داشت و از چشم اندازهای رقابت با یکدیگر برای سیستم و حکمرانی بین المللی که بازتاب منافع و ایدئولوژی های اساسی آنها هستند، حمایت خواهند کرد.

این گزارش پیش بینی کرده رقابت بین دو ابرقدرت بر اکثر دامنه ها تاثیر خواهد گذاشت که منجر به از هم گسستن ائتلافهای موجود و سازمانهای بین المللی حافظ نظم بین المللی و در برخی موارد تغییر شکل آنها در عرض چند دهه خواهد شد.

از جمله اساسی ترین تغییرات پیش بینی شده در این گزارش برای نظم جهانی، انتقال توازن اقتصادی از غرب به شرق و رشد هر چه بیشتر اقتصادهای آسیایی است.

این گزارش پیش بینی می کند که چین در صدر اقتصاد جهان قرار خواهد گرفت و سهم آن از تولید ناخالص داخلی جهان از ۱۷.۹ درصد در سال ۲۰۲۰ به ۲۲.۸ درصد در سال ۲۰۴۰ خواهد رسید. آمریکا نیز از طرف دیگر شاهد افول سهمش از ۲۴ درصد به ۲۰.۸ درصد در طی این مدت خواهد بود.

 

منبع : مهر
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه