ارسال به دیگران پرینت

کشته شدن زنی در 'عروس دزدی | تظاهرات مقابل ساختمان وزارت کشور قرقیزستان

ایزادا کاناتبکووا، ۲۷ ساله روز دوشنبه گذشته (۵ آوریل) به زور توسط سه مرد سوار یک خودرو شد. تصور می‌شد که یکی از این سه مرد قصد دارد به زور با او ازدواج کند.

 کشته شدن زنی در 'عروس دزدی |  تظاهرات مقابل ساختمان وزارت کشور قرقیزستان

تصاویر لحظه ربودن او که بوسیله دوربین حفاظتی ضبط شده بود، به طور گسترده در شبکه های اجتماعی بازنشر شد اما پلیس نتوانست رد این خودرو را بگیرد.

دو روز بعد، چهارشنبه جسد خانم کاناتبکووا در داخل یک ماشین پیدا شد.

یک چوپان ماشین را در دشتی در حومه شهر بیشکک پیدا کرده بود و به پلیس خبر داد.

یکی از ربایندگان و مظنونان به قتل این زن هم جسدش پیدا شده است. پلیس می‌گوید که او در اثر جراحت چاقو کشته شده است و احتمال داده است که جراحت هایش در اثر خودزنی بوده باشد.

خانواده خانم کاناتبکووا می‌گویند که آنها این مرد را از قبل می‌شناختند و از او خواسته بودند که مزاحم ایزادا نشود.

به گزارش تلویزیون دولتی قرقیزستان، یکی دیگر از سه مرد هم توسط پلیس بازداشت شده است.

به نظر می‌رسد که عمل غیرقانونی دزدیدن زنان برای ازدواج کردن با آنها در این کشور رواج دارد.

گروهی معتقدند که دزدیدن عروس از رسوم قدیمی قرقیزهاست اما برخی تحقیقات می‌گوید که این رسم از چند دهه پیش در کشورهای آسیای مرکزی متداول شده است و سنتی قدیمی نبوده است.

این رسم از سال ۲۰۱۳ غیرقانونی است اما به ندرت کسی به دلیل انجام آن محکوم شده است و زنان اغلب از ترس انتقام‌جویی حاضر به طرح شکایت نمی‌شوند.

آمار سازمان ملل نشان می‌دهد که در قرقیزستان، از هر پنج ازدواج یک مورد همراه با عروس دزدی بوده است.

پدر و مادران و بستگان اغلب پسران جوان وقتی آنها به سن مشخصی می‌رسند به آنها فشار می‌آورند تا ازدواج کنند و برای بسیاری از آنها بخصوص در میان خانواده‌های فقیر، دزدیدن عروس ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه ازدواج است.

روز پنجشنبه ۸ آوریل، حدود ۵۰۰ نفر در مقابل ساختمان وزارت کشور تجمع کردند و با سر دادن شعار "شرمتان باد" خواهان استعفای وزیر کشور شدند.

یک خبرنگار به خبرگزاری فرانسه گفت: "غیر ممکن است که بتوان ساکت نشست و شاهد این بود که زنان ما بدون داشتن حقوقی مجبورند چنین خشونتی را متحمل شوند."

صدر جاپاروف، رئیس جمهور قرقیزستان در یک پست فیسبوکی، مرگ خانم ایزادا کاناتبکووا را "یک اتفاق غم انگیز و دردناک برای خانواده و همچنین برای کل این کشور خواند.

او افزود که "این باید آخرین مورد عروس دزدی در تاریخ قرقیزستان" باشد.

در سال ۲۰۱۸، بورولای توردالی کیزی، یک دختر ۲۰ ساله که دانشجوی پزشکی بود در پاسگاه پلیس با ضربان چاقو به قتل رسید. او به پلیس مراجعه کرده بود و قصد داشت از ربایندگانش شکایت کند.

قاتل او به ۲۰ سال زندان محکوم شد و بیست مامور پلیس در رابطه با مرگ او مجازات شدند.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه