ارسال به دیگران پرینت

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی تاکید کرد:

درصورت استفاده صحیح از تنوع زیستی و ژنتیکی میتوان فقر را از کشور زدود

رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران وابسته به جهاددانشگاهی به مناسبت «روز ذخایر ژنتیکی و زیستی» تاکید کرد: شرایط اقلیمی متنوع کشور ما به‌گونه‌ای است که باعث تنوع زیستی بالا در گیاهان، جانوران و میکروارگانیسم‌ها شده است و این‌یک سرمایه عظیم ملی است که درصورت استفاده صحیح می‌توان قاطعانه چهره فقر و گرسنگی را از این کشور زدود.

درصورت استفاده صحیح از تنوع زیستی و ژنتیکی میتوان فقر را از کشور زدود

هم‌زمان با 15 فروردین‌ماه که در تقویم کشورمان بانام «روز ذخایر ژنتیکی و زیستی» نام‌گذاری شده است، دکتر سید مجید تولیت، رییس مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی ایران در پیامی تاکید کرد: کشور ایران به دلیل شرایط اقلیمی خاص از تنوع ژنتیکی و زیستی بالایی برخوردار است؛ از طرفی همین تنوع زیستی عظیم، به دلیل شرایط مختلف مانند حوادث طبیعی، دستکاری‌ها و بی‌توجهی انسان سبب انقراض و یا از بین رفتن گونه‌های مختلف گیاهی، جانوری و میکربی شده است. این در حالی است که در دنیای امروز با استفاده از این ذخایر و منابع زیستی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه بیوتکنولوژی، نانو بیوتکنولوژی، کشف دارو و واکسن برای بیماری‌های صعب‌العلاج، لاعلاج و بیماری‌های همه‌گیر مانند به ثروت عظیمی دست‌یافت.

در ادامه این پیام آمده است: از موهبت‌ها و نعمت‌های بی‌شمار خالق هستی، ثروت‌های فراوانی است که در دل طبیعت برای بشر از زمان خلقت تاکنون به ودیعه گذاشته‌شده است. گذشت زمان و پیشرفته‌ای روزافزون علمی هرروز دریچه تازه‌ای را به روی همگان گشوده و باعث شده تا انسان به اهمیت و ارزش حتی ریزترین موجودات زنده و نقش آن‌ها در تنوع زیستی و زنجیره حیات پی ببرد.

همه این موجودات زنده (اعم از گیاهان، جانوران، میکروارگانیسم­هاو...) و در اقلیم‌ها و شرایط جغرافیایی مختلف پراکنده هستند، نه‌تنها تأثیر زیادی در همه عرصه‌ها از تولید غذا گرفته تا تولید دارو، درمان بیماری‌ها، محیط‌زیست و غیره دارند، بلکه به‌عنوان تنوع زیستی و ژنتیکی هر کشور و ثروت ملی و آینده حیات بشریت به شمار می‌روند و رکن اصلی برای امنیت غذایی، امنیت سلامت و امنیت اقتصادی هستند که باید در جهت حفظ و نگهداری آن‌ها کوشید.

کشور ایران به دلیل شرایط اقلیمی خاص از تنوع ژنتیکی و زیستی بالایی برخوردار است؛ از طرفی همین تنوع زیستی عظیم، به دلیل شرایط مختلف مانند حوادث طبیعی، دستکاری‌ها و بی‌توجهی انسان سبب انقراض و یا از بین رفتن گونه‌های مختلف گیاهی، جانوری و میکربی شده است. این در حالی است که در دنیای امروز با استفاده از این ذخایر و منابع زیستی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه بیوتکنولوژی، نانو بیوتکنولوژی، کشف دارو و واکسن برای بیماری‌های صعب‌العلاج، لاعلاج و بیماری‌های همه‌گیر مانند به ثروت عظیمی دست‌یافت.

بنابراین حفاظت و بهره‌برداری از منابع ژنتیکی و استفاده از فناوری‌های جدید برای بهره‌مندی از این ثروت ملی به‌منظور توسعه و پیشرفت کشور و ایجاد فعالیت‌های درآمدزا و بهره‌رسان، از اهمیت بالایی برخوردار است.

روز ذخایر ژنتیکی و زیستی، بهانه‌ای است تا یک‌بار دیگر یادآور شویم که چگونه از این مزیت الهی محافظت و در راستای بهبودی و ارتقای کیفیت زندگی، سطح سلامت و پیشرفت کشور بهره‌مند شویم. لذا گرامیداشت روزی از ایام سال به نام «ذخایر ژنتیکی و زیستی» در کشور جمهوری اسلامی ایران را می‌توان به‌عنوان نخستین گام فرهنگی برای حفاظت و بهره‌برداری صحیح از این نعمات ارزشمند الهی دانست. شرایط اقلیمی متنوع کشور ما به‌گونه‌ای است که باعث تنوع زیستی بالا در گیاهان، جانوران و میکروارگانیسم‌ها شده است و این‌یک سرمایه عظیم ملی است که درصورت استفاده صحیح می‌توان قاطعانه چهره فقر و گرسنگی را از این کشو زدود. امید است تا با همیاری همه اقشار در حفظ و حراست از این گنجینه‌های ارزشمند کشورمان کوشا بوده و برغنای آن‌ها بیافزاییم. 

این مرکز به‌عنوان یک بخش خدمتگزار در حوزه ذخایر ژنتیکی افتخار آن را دارد که طی 13 سال گذشته توانسته است هسته‌ مرکزی برای جمع‌آوری، شناسایی، حفاظت و تکثیر این ذخایر را فراهم سازد. از خداوند متعال خواستار توفیق در حفاظت از این گنجینه ارزشمند هستیم.

 

منبع : ايسنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه