ارسال به دیگران پرینت

بازگشت جو امنیتی به پایتخت آمریکا | «کنگره» برای دومین بار طی سه ماه گذشته مورد حمله قرار گرفت

کنگره آمریکا مجددا مورد حمله قرار گرفت. اگر بار پیش به تحریک دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا مورد حمله قرار گرفت، این‌بار یک خودرو به سمت کنگره راند و در اثر این حمله یک نفر را کشت و یک نفر دیگر را زخمی کرد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این حمله پس از شورش ۶ ژانویه صورت گرفت، آن هم در روزهایی که کاپیتول هیل (ساختمان کنگره) روزهای آرامی را سپری می‌کرد اما با این حمله از نو امنیت این مجموعه زیر سوال رفته است.

بازگشت جو امنیتی به پایتخت آمریکا | «کنگره» برای دومین بار طی سه ماه گذشته مورد حمله قرار گرفت
دنیای‌اقتصاد |  کنگره آمریکا مجددا مورد حمله قرار گرفت. اگر بار پیش به تحریک دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا مورد حمله قرار گرفت، این‌بار یک خودرو به سمت کنگره راند و در اثر این حمله یک نفر را کشت و یک نفر دیگر را زخمی کرد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این حمله پس از شورش ۶ ژانویه صورت گرفت، آن هم در روزهایی که کاپیتول هیل (ساختمان کنگره) روزهای آرامی را سپری می‌کرد اما با این حمله از نو امنیت این مجموعه زیر سوال رفته است.
در حالی که حضور نیروهای امنیتی دور این مجموعه کاهش پیدا کرده بود و تا حدی فنس‌های محافظ پایین آمده بودند، حمله‌ای به کنگره صورت گرفت. با این حمله حالا فضای واشنگتن دوباره امنیتی شده است. گزارش‌ها حاکی است که در پی هجوم راننده یک خودرو به موانع امنیتی مستقر در محوطه بیرونی ساختمان کنگره آمریکا در روز جمعه ۱۳ فروردین، فضای واشنگتن دی‌سی به‌ویژه در حوالی ساختمان کنگره بار دیگر امنیتی شد.

کمتر از سه ماه پیش، حمله گروهی از هواداران خشونت‌طلب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری پیشین ایالات متحده، به ساختمان کنگره به مرگ پنج نفر از جمله یک مامور پلیس منجر شد. گفته می‌شود در حمله اخیر، راننده خودرو پس از برخورد به مانع امنیتی محوطه بیرونی ساختمان کنگره، سعی کرده بود با چاقو به سمت ماموران مستقر در محل حمله‌ور شود.

پلیس کنگره در توییتی از مجروح شدن دو مامور خود خبر داد. تصاویر ویدئویی منتشرشده نشان می‌دهد مجروحان به‌وسیله بالگرد امدادی که در محوطه ساختمان کنگره فرود آمده بود، به بیمارستان انتقال یافتند.

در همین حال، گزارش‌ها حاکی است فرد مهاجم هدف شلیک گلوله قرار گرفته و در نهایت، پس از انتقال به بیمارستان به‌دلیل شدت جراحت جان باخته است. پلیس می‌گوید عامل حمله مردی ۲۵ ساله و اهل ایالت ایندیانا به نام نوح گرین بوده که سابقه کیفری نداشته است. تصاویر موجود از این حادثه هلیکوپتری را بر فراز کنگره در حال پرواز نشان می‌دهد. دو فرد نیز دیده می‌شوند که روی برانکارد به آمبولانس منتقل می‌شوند.

کنگره در حال حاضر در تعطیلات است و به همین دلیل اغلب قانون‌گذاران روز جمعه در این ساختمان نبودند. نام مامور کشته شده ویلیام ایوانز عنوان شده که ۱۸ سال با پلیس کنگره همکاری داشته است. جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا که پیش‌تر واشنگتن را به سوی استراحتگاه کمپ دیوید ترک کرده بود، گفته از شنیدن این خبر قلبش شکسته است.

جو بایدن به خانواده ویلیام ایوانز افسر کشته شده در این حادثه تسلیت گفت و دستور داد پرچم آمریکا بر فراز کاخ‌سفید به حالت نیمه‌افراشته دربیاید.

حدود ساعت یک بعداز ظهر به وقت محلی در روز جمعه، مردی سوار بر یک خودروی آبی سدان مستقیما به سوی دو افسر پلیس در ورودی شمالی کنگره ‌راند. به گزارش پلیس، راننده از خودروی خود چاقو به دست پیاده شد تا به ماموران حمله کند و وقتی به دستور ایست پلیس توجه نکرد، یکی از دو پلیس به سوی او تیراندازی کرد.

کارکنان امنیتی با خاطرنشان کردن دو حمله در فاصله کوتاه، از این مساله ابراز نگرانی کرده‌اند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا گفته است قلب آمریکا شکسته و ایوانز را کشته شده در راه دموکراسی خوانده است. کمی بعد از حادثه در ساعت یک بعداز ظهر به وقت واشنگتن پلیس کنگره با استفاده از سیستم هشدار خود به قانون‌گذاران آمریکایی و کارکنان آنها پیام داد که اگر در این ساختمان هستند از پنجره‌ها و درهای این ساختمان فاصله بگیرند.

در این رابطه یوگاناندا دی.پیتمن، رئیس موقت پلیس کاپیتول هیل به خبرنگارانی که در محل حاضر بودند، گفت: «قلب همه ما شکسته است و یکی از افسران ما کشته و دیگری زخمی شده است.» وی تصریح کرد: «زمان بسیار سختی را کاپیتول هیل از سر می‌گذراند و حالا پس از حادثه ششم ژانویه یک تراژدی دیگر در اینجا رخ داده است.»

پیتمن می‌گوید: مهاجم خودرو را در حالی که در یک دستش چاقو بود، به سمت کنگره راند. این مهاجم خیلی سریع توسط مقامات ارشد قانونی شناسایی شد. بازرسان می‌گویند هنوز از علت و انگیزه این حمله توسط مهاجم اطلاعی ندارند اما رابرت جی.کونتی، رئیس موقت دپارتمان پلیس واشنگتن می‌گوید این حمله ارتباطی با انگیزه‌های تروریستی نداشته است. در صفحه فیس‌بوک فرد مهاجم که تعلیق شده بود او در بیوی فیس‌بوک خود را مدافع یکی از رهبران مدافع اسلام به نام  لوییس فرخ‌خان نشان داده و این اقدام خود، یعنی حمایت از فرخ‌خان را از اواسط بیماری پاندمی آغاز کرده بود.

او اخیرا ابراز کرده بود که کار خود را از دست داده و حالا حس ترس، گرسنه ماندن و از دست دادن دارایی‌های خود را دارد.

حالا اما با کشته شدن ایوانز که از نیروهای با سابقه پلیس امنیت کنگره به‌حساب می‌آمد، تعداد کشته‌های این نیروها در کمتر از یک سال به سه نفر رسیده است. دیگری برایان دی. سیک‌نیک بود که به دلیل حمله طرفداران ترامپ به کنگره در ششم ژانویه پس از بستری شدن در بیمارستان به خاطر شدت جراحات وارده فوت کرد. نفر سوم نیز به دلیل خودکشی درگذشت. همچنین نزدیک به ۱۴۰ نفر نیز در حمله روز ششم ژانویه زخمی شدند. این در حالی است که در حمله روز جمعه، ۱۳ فروردین یک افسر دیگر هم زخمی شد اما به گفته پزشکان وی از شرایط با ثباتی برخوردار است.

با کشته شدن ایوانز اما تعداد زیادی از مقامات آمریکایی ابراز نگرانی کردند. میچ مک‌کانل، رهبر اقلیت جمهوری‌خواهان در سنا گفت نام ایوانز در تاریخ دموکراسی این کشور به عنوان مدافعی که از خودگذشتگی کرد، ثبت خواهد شد.

در حالی که مقامات آمریکایی می‌گویند هنوز از انگیزه‌های فرد مهاجم اطلاعی ندارند اما در صفحه فیس‌بوک این فرد، سخنرانی‌های فرخ‌خان و الایجاح محمد بارگذاری شده است. الایجاح محمد رهبر مسلمانان آمریکا از سال ۱۹۳۴ تا ۱۹۷۵ بوده است.

او همچنین در صفحه فیس‌بوک خود از روزگار سخت خود گفته و از اینکه چه کارهایی در دوران پاندمی انجام داده، نوشته است. او در یکی از پست‌های خود نوشته است: «صادقانه بگویم این چند سال سخت گذشته و این چند ماه سخت‌تر.» او در پست دیگری نوشته است: «من در این مدت با آزمون‌های غیرقابل تصور و بزرگی در زندگی‌ام دست و پنجه نرم کرده‌ام. در حال حاضر بیکارم و کارم را به دلیل گرفتاری‌هایم از دست داده‌ام.» او همچنین در صفحه فیس‌بوک خود در مورد آخر‌الزمان و دجال نیز پست‌هایی داشته است.

با این حال گفته می‌شود ترخیص نیروهای پلیس کنگره با فشار جمهوری‌خواهان صورت گرفته است و حتی آنها درخواست داشته‌اند تا کمی از اندازه فنس‌های اطراف کاپیتول هیل کم شود. دموکرات‌ها پیشتر در خصوص کم کردن تدابیر امنیتی ابراز نگرانی کرده بودند. یکی از دموکرات‌ها می‌گوید: «حالا لازم است در مورد همه چیز از نو ارزیابی داشته باشیم.»

 

 

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه