ارسال به دیگران پرینت

کشمکش ها بر سر گاندو بالا گرفت| گاندو متوقف شد!

کشمکش ها بر سر گاندو بالا گرفته است و گاندو متوقف شد. جالب است دولتی که انتقادات را بر نمی تابد این بار گویا توقف گاندو را نیز آغاز کرده است اگرچه در ظاهر شعار می دهد که انتقادات را می شنود البته این بار حتی انتقادات را نمی خواهد ببیند چه برسد به آنکه انتقادات را بشنود!

کشمکش ها بر سر گاندو بالا گرفت| گاندو متوقف شد!

کشمکش ها بر سر گاندو بالا گرفته است و گاندو متوقف شد. جالب است دولتی که انتقادات را بر نمی تابد این بار گویا توقف گاندو را نیز آغاز کرده است اگرچه در ظاهر شعار می دهد که انتقادات را می شنود البته این بار حتی انتقادات  را نمی خواهد ببیند چه برسد به آنکه انتقادات را بشنود!

شبکه سوم سیما با حضور مدیر چند سال اخیر خود طی این سال‌ها بارها ثابت کرده که به هیچ عنوان در سورپرایز کردن مخاطبان خود کوتاهی نمی‌کند و نکرده؛ از عزل و نصب مجریان ورزشی و سینمایی تا تولید و پخش سریال‌هایی که به بازار داغ توئیت‌های سیاسی و گلایه‌گذاری‌های رده‌های سیاسی از یکدیگر دامن می‌زند.

شبکه ۳ سیما امسال به ناگاه تصمیم گرفت که به جای سریال طنز و با تکیه به این موضوع که میلاد امام عصر(عج) و هفته گرامیداشت سربازان گمنام امام زمان و وزارت اطلاعات با نوروز 1400 در یک مقطع زمانی قرار گرفته است، مبادرت به پخش سریال کاملا سیاسی و جناحی «گاندو ۲» کند.

کشمکش‌های «گاندو ۱» تا حدی زیاد بود که شنیده شد محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه به رهبری نامه نوشته و از تهمت‌هایی که در رسانه ملی به او زده بودند، شکایت به رهبر انقلاب برد، البته برخی منابع این نامه را تکذیب کردند. در متن نامه‌ای که تکذیب هم شد، آمده بود: «اگر درصدی از این تهمت‌ها و هجمه‌ها هم درست باشد خدمت من در وزارت امور خارجه شرعا جایز نیست.»

اما کار به اینجا تمام نشد و خبرگزاری دولت با ساخت و پخش کلیپی در فضای مجازی به روابط تهیه‌کننده این سریال با جناح مخالف دولت اشاره و در بخش‌هایی از گزارش تهیه‌کننده و موسسه‌اش را به پولشویی متهم کرد.

«گاندو 1» با تمام این کشمکش‌ها و صحبت‌ها به پایان رسید، اما با شروع «گاندو 2» در ایام نوروز و با اینکه هنوز چند قسمتی از این سریال پخش نشده بود، موضع‌گیری‌های دولتی در قبال این سریال و پخش آن از رسانه ملی دوباره آغاز شد.

در اولین واکنش حسام‌الدین آشنا (مشاور رئیس‌جمهور) با انتشار متنی در فضای مجازی ضمن گلایه از پخش و ساخت سریال «گاندو» گفت: «هزار سریال بسازید و مسخره کنید،‌ همه باد هوا می‌شود، ‌ولی خط لوله‌ای که صادرات نفت ایران را از تنگه هرمز و خلیج فارس بی‌نیاز می‌کند برای این کشور باقى می‌ماند.» گرچه گفته می‌شود پیش‌تر یکی از قسمت‌های سریال «گاندو» با فشار دولت با تاخیر 45 دقیقه‌ای در پخش و سانسورهای زیادی مواجه شده است.

سپس علی ربیعی (سخنگوی دولت) ضمن گلایه از رسانه ملی و در پاسخ به پرسش خبرنگاران که چه نظری درباره سریال «گاندو» دارد، گفت: «من در مقام سخنگوی دولت درباره هیچ سریالی قصد اظهارنظر ندارم، اما معتقدم وقتی سریالی برای کار سینمایی به طور آزاد و یا حتی توسط بخش خصوصی برای شبکه‌های خانگی و امثال آن ساخته می‌شود، می‌تواند سریالی نقادانه و یا با هر تفسیر و نگاه‌های متفاوت و حتی داستان‌سرایی ساخته و پخش شود، اما زمانی که یک سریال از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران پخش می‌شود حتما نیاز به یک توجه ویژه و رعایت ملاحظات کلان امنیتی، سیاسی و در نظر گرفتن روایت‌های دست‌اندرکاران صادق و بی‌ادعا در آن ملحوظ شود. آنچه از صداوسیما پخش می‌شود باید ضامن افزایش اعتماد عمومی به ارکان و چهره‌های شاخص نظام باشد. نبایستی سریال‌ها و فیلم‌هایی که در صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران ساخته می‌شود حاوی تصاویری غیرمنصفانه از دستگاه دیپلماسی باشد.»

 

البته که دست‌اندرکاران این سریال خصوصا تهیه‌کننده فعال آن بیکار ننشست و در پستی در فضای مجازی با اشاره به صحبت‌های ربیعی گفت: «جناب آقای ربیعی، سریال «گاندو» دقیقا برای حفظ امنیت کشور ایران ساخته شده تا هیچ کسی اجازه تجاوز به حریم کشور را به خود ندهد و کشور را به حراج نگذارد. در «گاندو» اگر همه واقعیت پرونده‌ها را به تصویر می‌کشیدیم، بسیاری از آقایان حتی جرات سر بلند کردن هم نداشتند... به جای حمله به سریال، در این چند ماه آخر به فکر سفره کوچک‌شده مردم باشید. سینما و تلویزیون را به اهلش بسپارید، فکر کنم شما کارهای بر زمین مانده دیگر دارید.»

محمدجواد ظریف (وزیر امور خارجه کشور) نیز همزمان با میلاد امام زمان (عج) در پستی در صفحه اینستاگرام خود «مفتریان و هتاکان» را به خدا حواله داده و سکوت خود در برابر آن‌ها را به «مادری که برای جلوگیری از دو نیم شدن فرزندش آن را به نامادری می‌سپارد»، تشبیه کرد. در بخشی از نوشته او آمده است: «خداوندی، که رحمت بی‌کرانش بر همه جهان گسترده، قدرت بی‌انتهایش بر همه زورمداران چیره و حکمتش از مکر همه مکاران برتر است، را شاکرم که به این بنده کوچک و سراپ اتقصیرش و همکاران خوب و ایثارگرم نعمت عظیم ایمان به قیامت و روز جزا، که در آن روز هیچ قدرت و مکنتی جز قلب سلیم و دل آرام بکار ناید، را عنایت فرموده و با این کرم و عنایتش صبر ما را در برابر نارواها و هجمه‌ها دو چندان کرده است؛ چراکه یقین داریم در پیشگاه عدلش در دنیا و عقبی مفتریان و هتاکان، بدون توجه به امکانات و شوکتشان، کمترین حاشیه امنی نخواهند داشت. دل به مهر و کمر به خدمت این آب و خاک پاک و مردمان دلاورش بسته‌ایم، که با پایمردیشان همه فشارها را تحمل کرده‌ و افتخار آفریده‌اند. و برای رعایت مصالح همین ولی‌نعمتان‌مان، که هرچه داریم از آنان و لطف خدا و دعای پاکان است، همچون مادری که دو نیم کردن فرزند دلبندش را برنتابید و او را به مدعی ناراست سپرد، دم از پاسخ به نارواها فروبسته‌ایم که "ما را سریست با تو که گر خلق روزگار / دشمن شوند و سر برود هم بر آن سریم".»

همچنین محمد حسین رنجبران (مدیرکل روابط‌عمومی صداوسیما) در واکنش به توییت وزیر ارشاد در توییتر نوشت: «آیا سریال ارزشی مانند «گاندو ۲» که ۹۹ درصد آن نمایش اقتدار و تامین امنیت کشور است و یک درصد آن هم تلنگری برای موضوع واقعی نفوذ، ایجاد بدبینی به نظام می‌کند یا سریالی که هم اکنون با مجوز وزارتخانه شما تولید شده و در حال پخش است؟»

سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی) نیز در واکنشی تند به ادعاهای سریال «گاندو ۲» توییت کرد: «کارنامه کشور در رسانه رسمی در قالب خبر، گزارش، مصاحبه، فیلم مستند، سریال‌های سریالی! چنین است: مسئولان چپاولگر اموال عمومی و جاسوس خارجی هستند! آیا با این سطح از تبلیغات منفی در تدارک مشارکت حداکثری هستند؟!»

تهیه‌کننده «گاندودر پاسخ به او نوشت: «آقای وزیر محترم فرهنگ! خجالت‌آور است. جنابعالی که سالانه مجوز صد‌ها فیلم و سریال شبکه نمایش خانگی و کتاب سیاه و تلخ و مخرب نسبت به خانواده و امنیت روانی جامعه را صادر می‌کنید، چطور یک سریال که در آن حس اقتدار ملی و امید مردم را تقویت می‌کند و خط نفوذ انگلیس را به تصویر می‌کشد را تاب نمی‌آورید پناه می‌برم به خدا از بستن دهان منتقدان...»

این پایان ماجرا نبود و در بحثی که محمدجواد ظریف و سیدمحمودرضوی (تهیه‌کننده سینما) در کلاب هاوس داشتند، وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به پرسش درباره آخرین موضع او برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری گفت: «اگر دوستان گاندوساز اجازه دهند همین کار فعلی‌مان را انجام دهیم مخلصشان هم هستیم.»

او در جواب به این سوال که چرا از گاندوسازان شکایت نمی‌کنید؟ گفته بود که «به اندازه کافی گرفتاری داریم که نخواهیم در کاری که می‌دانیم نتیجه‌ای ندارد وارد شویم. نمی‌خواهم خودم را بیش از این گرفتار کنم.»

پس از انتقاد ظریف به سریال «گاندو» سیدمحمود رضوی از او پرسید که «چرا علی‌رغم تولید فیلم و سریال توسط ارگان‌های مختلف در مجموعه دولت تا این حد دولتمردان روی این سریال حساس‌اند، در حالیکه این هم یک سریال مثل سایر سریال‌هاست؟» وزیر امور خارجه در پاسخ گفت: «شما که فیلمساز هستی و من خودم به خاطر فیلم «ماجرای نیمروز» آمدم و به فیلم شما جایزه دادم و خیلی هم خوشحال شدم، بیا یک فیلم درباره بدبختی‌های من در وزارت امور خارجه بساز تا ببینیم که چه کسی حاضر می‌شود پخش کند، آن هم فیلمی که حتی یک دروغ و اتهام هم نداشته باشد. «گاندو» از اول تا آخر دروغ است.»

در ادامه این صحبت‌های ظریف و سیدمحمود رضوی، مجتبی امینی (تهیه‌کننده برنامه) در جواب معترضان خصوصا ظریف گفت: «سریال «گاندو» «دروغ» نبوده و نیست. «گاندو» صدای در گلو مانده مردم است... نمایش«خیانت» و «فریبکاری» آمریکا و انگلیس است. دروغ، تضمین امضای جان کری بود... دروغ، وعده‌های آمریکا و انگلیس برای برداشته شدن همه تحریم‌ها بود... دروغ، وعده رونق اقتصادی است... که نتیجه آن کوچک شدن سفره مردم بوده است... «گاندو» بر اساس اسناد واقعی ساخته شده... اسناد و مدارکی که پشتوانه پژوهشی نگارش فیلم‌نامه بوده را در فیلم مستندی در اختیار مردم قرار خواهیم داد.»

پس از آن و در آخرین کشمکش‌های مجازی و توئیتری بازهم حسام‌الدین آشنا با توییت خود صداوسیما را به توهین و تخریب دولت متهم کرد و در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: «آیا وزیر موظف است در هر برنامه‌ای از هر شبکه‌ای در صداوسیما، در هر زمانی که آنان خواستند، شرکت کند و به همه سوالات مجری پاسخ دهد؟ یا حق دارد ابتدا کیفیت، اثربخشی، حرفه‌ای‌گرایی و انصاف دست‌اندرکاران برنامه را سنجیده و سپس با اولویت‌بندی درخواست‌ها مناسب‌ترین برنامه را انتخاب کند.»

او اضافه کرد: «‌اگر شبکه‌ای دارای کمترین مخاطب بود و برنامه‌ای سابقه بیشترین تخریب و تحریف و یک طرفه به قاضی رفتن را داشت و حالا برای جور کردن جنس یا توهین و تخریب مضاعف یا بازارگرمی برای برنامه‌ای بی‌رونق از یک وزیر دعوت کرد؛ آیا او موظف و ملزم به اجابت درخواست تیم تخریبی است.»

بالاخره پس از کش و قوس‌های فراوان، در آخرین شب تعطیلات نوروزی و در اواسط نمایش «گاندو ۲»، پخش این سریال ناگهان متوقف شد و ادامه آن پس از حدود ۱۵ دقیقه روی آنتن رفت.

در پی این اتفاق خبرگزاری فارس مدعی شد که مشاور رییس شبکه سه از فشارهای گسترده به صداوسیما بابت پخش «گاندو» خبر داده است و مدیر گروه سریال شبکه نیز خبر داده که پخش «سریال گاندو ۲» از این پس متوقف شده و نمایش قسمت‌های بعدی آن به بعد از انتخابات موکول می‌شود.

حسام‌الدین آشنا به این ادعای فارس و رسانه ملی واکنش نشان داده و توییت کرد: «صریح باشید و بازی نکنید؛ بگویید چه کسی؛ از کجا و چه زمانی؛ درباره سانسور یا ممانعت از پخش کدام بخش از کدام سریال بر چه قسمتی از صداوسیما فشار آورده است. آیا صداوسیما اساسا نقشی در تولید یا پخش این سریال داشته است؟»

اما در ادامه مجتبی امینی (تهیه‌کننده سریال «گاندو») با انتشار خبری رسمی از طریق روابط عمومی این مجموعه گفت: «ما برای رسیدن به پخش نوروز به خاطر درخواست‌های زیاد مردم و پاسخ دادن به نیاز مخاطب در شرایط سخت کرونایی و با تلاش یک گروه دویست نفری سعی کردیم سریال را برای پخش در نوروز آماده کنیم که امشب پخش در قسمت سیزدهم سریال موقتا به اتمام خواهد رسید. امیدواریم در آینده‌ای نزدیک، ادامه سریال «گاندو»، بدون هیچ‌گونه ملاحظه‌ای روی آنتن برود.»

او همچنین در توییتر خود با انتشار این مطلب نوشت: «گاندو ادامه دارد.»

با اتمام موقت سریال درگیری‌ها و تنش‌ها فعلا فرونشسته اما باید دید که چه اتفاقات دیگری خواهد افتاد. آیا پخش سریال به دلیل آماده نبودن متوقف شد یا اینکه ترجیح داده شده به دلیل مذاکرات این هفته با غرب از پخش سریال و ایجاد تنش‌ها جلوگیری شود؟

به هر حال آنچه مسلم است اینکه برای اتمام این مباحث بایستی نگاه ملی داشت نه جناحی، تا زمانی که پاستورنشینان انتقادات را برنتابند و گاندوسازان هم دست از نگاه جناحی و تخریب رقیب ولو به قیمت زیر سوال رفتن اقتدار ملی برنمی‌دارند، بایستی شاهد این بگومگو‌ها از سوی افراد مختلف باشیم و لااقل تا مرداد ماه که دولت عوض شود این نوع حرف‌ها را هر روز در رسانه‌ها ببینیم.

 

با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه