ارسال به دیگران پرینت

روزنامه جمهوری اسلامی:

رئیس جمهورشدن یک نظامی، یادآور دوره رضاخان است

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله روز شنبه 14 فروردین با اشاره به اینکه در سال 1300 رضاخان روی کارآمد، هشدار داد مبادا در 1400 یک نظامی رئیس جمهور شود.

 رئیس جمهورشدن یک نظامی، یادآور دوره رضاخان است

این روزنامه نوشت:آنکس که در 1300 حکمرانی را در ایران به دست گرفت، رضاخان میرپنج نام داشت که یک نظامی بود. حاکمیت او و خاندانش، ایران را بار دیگر به دیکتاتوری برگرداند و به آمریکا و انگلیس وابسته کرد و بعد از مدت زیادی که کشور در اشغال نظامی روس و انگلیس بود، به روسیه هم وابسته شد و عملاً سیاست «هم شرقی، هم غربی» بر حکمرانی دوران پهلوی سلطه داشت.

 

خاطره تلخ به دست گرفتن حکمرانی ایران توسط یک نظامی نباید در 1400 تکرار شود. هرچند اینبار این اتفاق ممکن است از مجرای انتخابات بیفتد ولی تفاوتی در اصل و ماهیت ماجرا وجود نخواهد داشت.

وجود یک نظامی در رأس حکمرانی، قرینه‌سازی نامیمونی با 1300 خواهد بود و البته تبعات منفی زیادی نیز خواهد داشت. تفاوتی هم میان آنکس که چند ماه قبل از انتخابات لباس نظامی را درآورده با آنکه چند سال قبل این کار را کرده وجود ندارد. خُلق و خوی نظامی‌گری در آنها وجود دارد و این همان چیزی است که با حکمرانی دارای صبغه جمهوریت منافات دارد.

جالب است که یکی از نظامیان کاندیدای ریاست جمهوری گفته من نظامیان را به کابینه خودم راه نمی‌دهم. این، خود نشانه عدم مقبولیت وجود نظامیان در امور سیاسی حتی از نگاه خود نظامیان است. انتظار اینست که مسئولان، مردم و خود نظامیان، عزم خود را برای جلوگیری از تکرار تجربه تلخ به قدرت رسیدن یک نظامی در 1400 جزم کنند. این، از الزامات انتخابات ریاست جمهوی 1400 است.

 

منبع : خبر آنلاین
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    • ناشناس ارسالی در

      احسنت

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه