ارسال به دیگران پرینت

اصلی‌ترین مشتری کالاهای ایرانی کدام کشورها هستند؟

اتاق بازرگانی تهران در گزارشی جدید به بررسی عملکرد تجاری ایران در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ پرداخته که نشان از کاهش آمار در قیاس با سال قبل دارد.

 اصلی‌ترین مشتری کالاهای ایرانی کدام کشورها هستند؟

تا پایان بهمن ماه سال گذشته میزان کل تجارت ایران از مرز ۶۵.۵ میلیارد دلار گذشته که در مقایسه با عدد ۷۸.۷ میلیارد دلاری سال قبل کاهشی حدود ۱۳ میلیارد دلاری را نشان می‌دهد.

در ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۹ میزان کل صادرات بدون نفت ایران حدود ۳۱ میلیارد دلار بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل، کاهش حدود هفت میلیارد دلاری را نشان می‌دهد. در حوزه واردات نیز آمار ۳۴ میلیارد دلاری به ثبت رسیده که در قیاس با حدود ۴۰ میلیارد دلار واردات سال قبل کاهشی شش میلیارد دلاری را به ثبت رسانده است.

تراز تجاری ایران در سال ۱۳۹۸، حدود منفی ۱.۹ میلیارد دلار بوده اما این عدد در سال گذشته به حدود منفی سه میلیارد دلار افزایش یافته است.

بر اساس آمارهای منتشر شده، واردات حدود ۱۵ درصد، صادرات بدون نفت حدود ۱۸ درصد و کل تجارت حدود ۱۶ درصد کاهش یافته است. بخش مهمی از این کاهش تحت تاثیر شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌هایی است که به طور خاص در ماه‌های ابتدایی شیوع این ویروس اجرایی شد.

در سالی که گذشت نوسانات صادرات بیش از واردات بود و در بهمن ماه، صادرات غیرنفتی نسبت به واردات رشد بیشتری پیدا کرد اما در عین حال، چه واردات و چه صادرات در قیاس با بهمن سال ۱۳۹۸ کاهشی بوده است. در سال ۱۳۹۹ میانگین ماهانه صادرات ۲.۸ میلیارد دلار بوده اما این عدد در سال ۱۳۹۸ حدود ۳.۵ میلیارد دلار بوده است. در واردات نیز عدد میانگین ۳.۶ میلیارد دلاری به ۳.۱ میلیارد دلار رسیده است.

در حوزه اصلی‌ترین مقاصد صادراتی ایران، همچنان چین اصلی‌ترین واردکننده کالا بوده و به تنهایی ۲۶ درصد از کل صادرات ایران را به خود اختصاص داده است. پس از چین عراق با ۲۲ درصد، امارات متحده عربی با ۱۳.۴ درصد و ترکیه با ۷.۲ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

در میان اصلی‌ترین صادرکنندگان کالا به ایران نیز چین صدرنشین است و بیش از ۲۵.۶ درصد از کل واردات ایران از چین صورت گرفته است. پس از چین امارات متحده عربی با ۲۴.۷ و ترکیه با ۱۱.۲ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه