ارسال به دیگران پرینت

حمایت ۷۲هزار نفر از کارزار لغو سربازی اجباری

برخی نمایندگان مجلس چند ماهی است در حال بررسی طرحی برای بازنگری در قوانین خدمت سربازی در ایران هستند.

حمایت ۷۲هزار نفر از کارزار لغو سربازی اجباری

همزمان با مطرح‌شدن این طرح در مجلس یک کارزار اینترنتی هم به راه افتاده که خواستار لغو سربازی اجباری است. تا امروز نزدیک به ۷۲هزار نفر این کارزار را امضا کرده‌اند.

در متن این کارزار از رئیس مجلس خواسته شده با توجه به مشکلات اقتصادی و بالارفتن هزینه‌های زندگی مردم در قانون سربازی اجباری تجدید نظر شود و سربازی حرفه‌ای با طرح دریافت مالیات از مشمولان غایب و کسانی که متقاضی رفتن به سربازی نیستند اجرا شود.

امضاکنندگان این کارزار پیشنهاد کرده‌اند خدمت سربازی از حالت اجباری خارج شود اما اگر فردی به هر دلیلی به خدمت اعزام نشود هزینه و مالیات بپردازد. آنها می‌گویند با اجرای این طرح مشکلات نزدیک به سه میلیون نفر مشمول غایب که از بسیاری از خدمات اجتماعی محروم هستند حل می‌شود و دغدغه سربازی از دوش بسیاری از جوانان کشور برداشته می‌شود.

این پیشنهادها منطبق بر همان طرحی است که پیشتر نمایندگان مجلس هم درباره آن صحبت کرده‌اند. بر اساس این طرح دوره سه ماه آموزشی سربازی برای پسران اجباری است و مابقی را تا سن ۵۰ سالگی به صورت پرداخت پول به سربازهایی که جذب سربازی می‌شوند، می‌گذرانند. همچنین حقوق سربازان ۹۰ درصد حقوق افراد رسمی و با تمام امکانات خواهد شد.

نزدیک به ۱۰۰ سال از اجباری شدن خدمت سربازی برای مردان در ایران می‌گذرد و بسیاری معتقدند با توجه به تغییر شرایط اجتماعی و اقتصادی کشور این قوانین نیازمند تغییر است. بسیاری از کشورهای دنیا سربازی حرفه‌ای را جایگزین سربازی اجباری کرده‌اند و حالا هم امضاکنندگان کارزار لغو سربازی اجباری و هم برخی از نمایندگان مجلس معتقدند ایران هم باید در همین مسیر حرکت کند.

تلاش ها برای تغییر قانون سربازی در مجلس

چند روز پیش امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس در صفحه رسمی خود در توییتر نوشته بود: «باید سربازی اجباری جمع شده و نیروهای متخصص نظامی برای حراست از امنیت و اقتدار کشور استخدام شوند.»

برخی دیگر از نمایندگان مجلس از جمله ابوالفضل ابوترابی، نماینده مردم نجف آباد در مجلس هم با نایب رئیس مجلس موافق است و گفته طرحی در مجلس در حال بررسی است که ترکیبی از سربازی اجباری و حرفه‌ای است.

به گفته او کسانی که مایل به سربازی رفتن نیستند، پول به کسانی می‌دهند که سربازی می‌روند. در این طرح، سربازی بعد از دو سال به مدت ۵ سال ادامه خواهد داشت و با این کار به صورت حرفه‌ای سرباز تربیت و آموزش دیده می‌شود.

 

منبع : عصر ایران
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه