ارسال به دیگران پرینت

هشتم فروردین‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

روند مراجعه بیماران مشکوک مبتلا به کرونا با آغاز تعطیلات و سفرهای نوروزی رو به افزایش است و بنا بر اعلام مسوولان تعداد شهرهایی که به رنگ قرمز و نارنجی درآمده اند، بالا رفته است.

هشتم فروردین‌ماه و آخرین خبرهای کرونایی استان‌ها

با کاهش رعایت دستورالعمل های بهداشتی در روزهای پایانی سال ۹۹ رسیدن به این شرایط و درگیر شدن تعداد بیشتری از افراد با ویروس کرونا قابل پیش بینی بود و نگران کننده تر اینکه اطلاع از وضعیت موجود، به هیچ وجه برای کاهش سفرهای نوروزی و رعایت موارد بهداشتی بازدارنده نبوده است.

مسوولان بهداشت و درمان در استان های مختلف این روزها از افزایش مراجعه مردم به مراکز درمانی و بستری شدن عده ای در بخش مراقبت های ویژه ابراز نگرانی کرده و سفرها، دید و بازدیدها و کاهش استفاده از ماسک و مواد ضدعفونی کننده را عامل اصلی دانسته و همچنان هشدار می دهند بی توجهی به این موارد نتیجه ای جز شیوع بیشتر و مرگ و میر به دنبال ندارد.

 بر اساس اظهارات سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از هفته‌های قبل پیش بینی شده بود که با انجام سفرهای نوروزی به طور قطع میزان بیماری کرونا  افزایش می‌یابد و اکنون در اکثر استان‌ها شاهد روند صعودی بیماری هستیم.

علیرضا رییسی با بیان اینکه اکنون میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۵۶ درصد رسیده که زنگ خطر بزرگی است، اظهار داشت: شهرهای قرمز از تعداد ۹ شهر در ۲۵ اسفند به ۲۳ شهر و شهرهای نارنجی از ۳۱ شهر به ۴۴ شهر افزایش یافته، همچنین اکنون ۲۸۷ شهرستان در وضعیت زرد و ۹۴ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.

در این شرایط و بر اساس مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی، ممنوع است. 

این روزها که مقصد بیشتر مسافران نوروزی استان های شمالی است باعث شده این مناطق نیز درگیر شوند به گونه ای که معاون شبکه بهداشت و درمان چالوس از افزایش روند مراجعه بیماران سرپایی مشکوک مبتلا به کرونا در چند روز اخیر به میزان ۵۰ درصد خبر داده و گفته است: در طی یک روز گذشته ۲۲ بیمار سرپایی مشکوک به کلینیک تنفسی، بیمارستان های طالقانی و رازی مراجعه کرده اند و در زمان حاضر تعداد بیماران کووید ۱۹ بستری در مراکز درمانی این شهرستان ۱۱ نفر است که از این تعداد چهار نفر در بخش مراقبت های ویژه هستند.

رحمت الله بیابانی با بیان اینکه از  حدود ۳۵۰ تست رپید و پی سی آر انجام شده از ۲۵ اسفند ماه تاکنون حدود ۲۰ درصد آن مثبت است و این نشان از روند صعودی انتشار این ویروس در سطح جامعه دارد از مردم خواسته است بیش از پیش در رعایت پروتکل‌های بهداشتی اهتمام داشته باشند.

تعداد مبتلایان و بستری‌های کرونایی طی ۲۴ ساعت گذشته در استان آذربایجان غربی هم بالا رفته و بر اساس اعلام رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی‌درمانی این استان، در این مدت ۴۲۰ مورد ابتلای جدید به بیماری کووید ۱۹ ثبت شده که بیشترین تعداد طی یک ماه گذشته بوده است.

دکتر جواد آقازاده افزود: از این تعداد، ۹۷ نفر در مراکز درمانی آذربایجان غربی بستری شدند که در این خصوص نیز افزایش افزایش قابل توجهی را نسبت به هفته های گذشته شاهد هستیم.

وی اضافه کرد: از بستری شدگان ۲۴ ساعت گذشته ۴۷ نفر شامل نزدیک به نیمی از کل این افراد مربوط به ارومیه، ۱۶ نفر مربوط به خوی و ۳۴ نفر باقی مانده نیز مربوط به ۱۵ شهرستان دیگر استان بودند.

آقا زاده یادآورشد: طی ۲۴ ساعت گذشته همچنین چهار نفر در آذربایجان غربی شامل سه نفر در ارومیه و یک نفر در اشنویه بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده و تعداد کل فوتی ها بر اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ به سه هزار و ۷۴۸ نفر رسید.

استاندار آذربایجان‌شرقی هم اعلام کرد: وضعیت بیماری کرونا در استان در عین حال که روند افزایشی مختصری داشته، ولی در یک ماه گذشته تقریبا ثابت بوده و این افزایش جزیی به تعداد مبتلایان به شلوغی‌های آخر سال و ایام تعطیلات بر می‌گردد.

محمدرضا پورمحمدی اظهار کرد: به طور قطع تا زمانی که واکسیناسیون به طور جامع انجام گیرد، به جز همکاری و همراهی مردم و رعایت پروتکل های بهداشتی راه حل دیگری برای کنترل شیوع کرونا وجود ندارد ، از این رو از مردم تقاضا داریم همچون گذشته با جدیت و توجه بیشتر پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه تعداد بستری های کرونا  در استان به ۳۸۰ نفر کاهش یافته بود، گفت: با توجه به اینکه ضریب انتشار بیماری و تعداد بستری ها در بیمارستان ها به ۴۶۰ نفر افزایش یافته است، باید بیش از پیش مراقب بود.

از خوزستان هم که این روزها ۱۱ شهرستان آن قرمز و هفت شهرستان نارنجی هستند، خبر رسیده که میزان مراجعات به مراکز بهداشتی افزایشی است.

رییس مرکز بهداشت شرق اهواز در این رابطه گفت: در هفته پایانی سال گذشته روند بیماری کاهشی بود و این امر تا روز سوم فروردین ادامه داشت ولی در سه روز اخیر روند بیماری افزایشی و تعداد مراجعات بالا رفته است.

امراله مردانی با بیان اینکه روزانه حدود پنج هزار تست در منطقه شرق اهواز انجام می شود، افزود: از ابتدای نمونه گیری تاکنون حدود ۳۰ هزار تست در فرودگاه انجام شده که بیش از ۱۲۰ مورد مبتلا به کرونا شناسایی شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد نیز گفت: در شبانه‌روز گذشته بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۱۰۷ فرد مبتلا به ویروس کرونا در این استان شناسایی شدند و در این مدت یک نفر نیز به علت ابتلا به بیماری کووید ۱۹ فوت کرد.

ابراهیم سلمانی افزود: در زمان حاضر ۱۷۴ فرد مشکوک به کرونا در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۳۹ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه خدمات درمانی دریافت می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون نوع جهش یافته ویروس کرونا در شهرستان‌های یزد، اردکان، میبد، ابرکوه، تفت و خاتم شناسایی و به ثبت رسیده است، اظهار داشت: 

این مسول خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های چرخش کرونای جهش یافته در بین مردم به خاطر دید و بازدیدهای نوروزی و سفرهای غیرضروری به خصوص در تعطیلات است، باید مردم برای پیشگیری از آن از سفر و حضور در جمع های خانوادگی پرهیز کنند.

به گفته سلمانی، برای قطع زنجیره انتقال این ویروس در استان باید شهروندان و مسافران از برگزاری هرگونه دورهمی و انجام سفرهای غیر ضروری که سبب چرخش ویروس کروناست به جد خودداری کنند.

استاندار قم هم با اشاره به اعمال محدودیت های جدید کرونایی برای پیشگیری از موج فزاینده ابتلا به کووید۱۹، گفت: طی امروز و فردا (هشتم و نهم فروردین ماه) ورود خودروهای با پلاک غیربومی به این استان ممنوع است.

بهرام سرمست افزود: برگزاری هرگونه مراسم در مسجد مقدس جمکران در روز نیمه شعبان نیز ممنوع است.

در استان خراسان جنوبی نیز آمار مبتلایان به ویروس جهش یافته تا هفتم فروردین به ۳۷ مورد افزایش پیدا کرده و براساس آخرین رنگ‌بندی در استان خراسان جنوبی، شهرستان‌های بیرجند، طبس، نهبندان، قاینات، سرایان، بشرویه، درمیان، فردوس و زیرکوه در وضعیت زرد (متوسط خطر) و ۲ شهرستان سربیشه و خوسف در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارند.

بنا بر اظهارات رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از این تعداد مبتلا به کرونای انگلیسی، ۲۵ مورد مربوط به شهرستان بیرجند، ۶ مورد شهرستان طبس، ۲ مورد شهرستان سربیشه، ۲ مورد شهرستان فردوس و ۲ مورد شهرستان قاینات است.

محمد دهقانی اظهار داشت: ۲۹ بیمار جدید مبتلا به کرونا روز گذشته از طریق آزمایش مولکولی در خراسان جنوبی شناسایی شدند که ۲ مورد در بیمارستان بستری هستند و ۲۷ نفر به طور سرپایی آزمایش داده بودند.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نیز اکنون ۵۰ نفر از این مبتلایان در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان بستری هستند ضمن اینکه  شمار جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل  از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک هزار و ۴۴۶ نفر اعلام شده است.

وضعیت شکننده شیوع کرونا در استان اردبیل همچنان ادامه دارد به طوری که شمار بستری همزمان مبتلایان کووید ۱۹ در این استان طی سه هفته اخیر از ۱۳۰ نفر به ۱۸۲ نفر افزایش یافته که با توجه به جمعیت استان، رقم بالایی محسوب می‌شود و نشان می‌دهد که آمار مبتلایان کرونا با شیب تندی در حال افزایش است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل با بیان اینکه تاکنون ۲۰ نفر مبتلا به کرونای انگلیسی شناسایی شده است، اعلام کرد: با بستری شدن ۳۲ مبتلای جدید در شبانه‌روز گذشته ۲ نفر از مبتلایان به کووید ۱۹ نیز جان باختند.

دکتر شهرام حبیب‌زاده با اشاره به بستری شدن ۴۵ نفر از مبتلایان در بخش مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی استان، شمار جان‌باختگان کرونا در استان اردبیل را از ابتدای شیوع این بیماری تاکنون یک هزار و ۴۴۸ نفر اعلام کرد.

با توجه به اعلام وضعیت قرمز کرونایی در شهرستان بروجرد رییس اداره صنعت، معدن و تجارت این شهرستان اعلام کرد که از امروز (هشتم فروردین ماه) محدودیت‌های جدید کرونایی در بازار اعمال می‌شود.

حمید آزادبخت افزود: گروه‌های صنفی ۲، سه و چهار این شهرستان طبق مصوبه ستاد کرونا از هشتم فروردین تعطیل می شوند و در صورت رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی با آنها برخورد خواهد شد.

علاوه بر این بنابر اظهارات معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان تعداد مبتلایان کرونا در این استان به ۷۳ هزار و ۹۱۲ نفر رسیده است و ۲۴۲ بیمار و مشکوک به کووید ۱۹ در بیمارستان بستری هستند.

مریم کوشکی اعلام کرد: از ابتدای شیوع کرونا تاکنون۲۵۳ هزار و ۵۵۰ آزمایش تست مخاطی تشخیص کووید ۱۹ در لرستان انجام شده است.

وی با بیان اینکه تاکنون یک هزار و ۳۷۸ نفر از مبتلایان به کرونا در لرستان جان باخته اند، گفت: شهرستان پلدختر از نارنجی به زرد و شهرستان بروجرد از نارنجی به قرمز تبدیل شده اند همچنین شهرستان های خرم آباد، ازنا، الیگودرز و دورود در وضعیت نارنجی قرار گرفته اند و خطر ورود استان به موج چهارم شیوع ویروس بیشتر شده است.

اما در کرمانشاه نیز به منظور جلوگیری از بحرانی شدن شرایط و با توجه به افزایش آمار بستری‌های کرونایی از امروز (یکشنبه) محدودیت‌های جدیدی برای شهرهای قرمز و نارنجی استان و همچنین اماکن گردشگری و خدماتی اعمال می‌شود.

این مطلب را هوشنگ بازوند استاندار کرمانشاه اعلام کرده و گفته است: کرونا در کرمانشاه حال اوج گرفتن است و هم اکنون حدود ۲۰۷ نفر در بیمارستان‌های استان به دلیل ابتلا به این ویروس بستری هستند همچنین روزانه حدود ۶۰ تا ۷۰ بیمار جدید در بیمارستان‌های استان بستری می‌شوند و اگر آمار بستری‌ها با همین روند افزایش یابد بی تردید شاهد بحرانی شدن شرایط استان خواهیم بود.

وی اظهار داشت: از امروز ممنوعیت‌های تردد وسایل نقلیه در شهرستان‌های اسلام آباد و گیلانغرب که در شرایط قرمز و نارنجی به سر می‌برند، اعمال می‌شود و به جز مشاغل سطح یک، بقیه مشاغل تعطیل می‌شوند. 

وی همچنین به تشریح محدودیت‌های اماکن گردشگری و خدماتی پرداخت و گفت: اماکن مسقف گردشگری، غار قوری قلعه، سالن‌ها ورزشی و استخرها به مدت یک هفته تعطیل می‌شوند و همچنین پارک ها تعطیل هستند.

سرپرست شبکه بهداشت و درمان شهرستان روانسر در کرمانشاه نیز گفت: در هشت روز سپری شده از سال جدید، ۱۵ شهروند روانسری به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

دکتر «محی‌الدین امینی» افزود: در این مدت یک مورد فوت ناشی از کرونا نیز در این شهرستان ثبت شده است و آمارها نشان می دهد در روزهای آینده با افزایش شمار مبتلایان مواجه خواهیم بود.

وی یادآورشد: با توجه به احتمال آغاز موج چهارم کرونا تقاضا داریم  شهروندان ضمن رعایت شیوه نامه های بهداشتی و به ویژه استفاده از ماسک از عادی انگاری و مسافرت های غیرضروری و دورهمی ها اجتناب کنند.

بر اساس اعلام فرماندار اردستان زنگ خطر موج چهارم کرونا در این شهرستان بر پایه شواهد مطرح شده‌ از سوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به صدا در آمده است.

حمیدرضا تاملی افزود: با توجه‌ به سفرهای نوروزی هموطنان ساکن در شهرهایی از جمله تهران، قم و اصفهان به منطقه و تغییر رنگ‌بندی تعدادی از شهرهای استان از زرد به نارنجی این نگرانی وجود دارد که در روزهای آینده شمار آزمایش‌های مثبت کرونا در اردستان بیشتر شود.

وی ادامه داد: بر پایه آمار اعلامی مدیر شبکه بهداشت و درمان اردستان در ۲۴ ساعت گذشته، از مجموع ۶ کرونایی شناسایی شده در این شهرستان چهار نفر افرادی هستند که از خارج اردستان به عنوان مهمان به منطقه وارد شدند و همین موضوع عامل دیگری است که نگرانی ها را از افزایش ویروس کرونا در شهرستان بیشتر می‌کند.

وی تصریح کرد: از مسافران درخواست می‌شود هر چه زودتر این شهرستان را ترک و آنان نیز که قصد سفر به منطقه در هفته دوم تعطیلات دارد از انجام سفر خوداری کنند، چرا ممکن است این سفر به قیمت جان عزیزانشان تمام شود.

همچنین سخنگوی ستاد استانی مقابله با کرونا در اصفهان گفت: بر اساس تصمیم این ستاد با توجه به قرار گرفتن تهران و کرج در وضعیت نارنجی کرونا ، سفر اهالی این شهرها به این استان ممنوع شده است.

حجت الله غلامی افزود: بر اساس این تصمیم از سمت شاهین شهر و کاشان محدودیت تردد اعمال خواهد شد و الزامی است مسافران شهرهای یادشده ۲۴ ساعت آینده این استان را ترک کنند.

وی خاطرنشان کرد: بعد از این زمان خودروهای پلاک تهران و کرج در استان اصفهان ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد و در مرحله دوم در صورت رعایت نکردن این دستورالعمل ستاد کرونا خودروی آن‌ها تا پایان تعطیلات نوروزی توقیف خواهد شد.

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان نیز گفت: شمار آزمایش مثبت ویروس کرونا در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل با ثبت ۷۱ مورد جدید به ۱۵ هزار و ۳۹۳ نفر رسید.

مریم امیدی با بیان اینکه اکنون در مجموع ۱۰۳ بیمار حاد تنفسی در مرکزهای درمانی منطقه کاشان بستری هستند، افزود: از این تعداد، ۸۸ بیمار در کاشان و ۱۵ نفر در آران و بیدگل تحت مراقبت و درمان قرار دارند.

وی ادامه داد: در ۲۴ ساعت گذشته ۲۳ بیمار جدید حاد تنفسی در مرکزهای درمانی منطقه کاشان بستری شدند که ۲۰ نفر آنان در مرکزهای درمانی کاشان سه نفر در آران و بیدگل هستند.

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم پزشکی کاشان شمار موارد بستری بیماران کویید  ۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه مرکزهای درمانی این منطقه را ۱۶ نفر اعلام و اضافه کرد: ۱۳ نفر از بیماران در کاشان ۳ نفر در آران و بیدگل بستری هستند.

وی خاطر نشان کرد: در ۲۴ ساعت گذشته بیمار فوت شده به دلیل کووید ۱۹ در شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل ثبت نشد.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز نیز اعلام کرد: در روزهای نخست سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش ورودی بیمارستان ها هستیم؛ به گونه‌ای که آمار دو رقمی این شاخص، در چند روز نخست سال به سه رقمی افزایش یافته و بیم موج چهارم کرونا به دنبال افزایش سهل‌انگاری‌ها را افزایش داده است.

اورنگ ایلامی افزود: در ۲۴ تا ۴۸ ساعت گذشته بالاترین رقم ورودی به بیمارستان ها را  در شیراز و دیگر شهرها داشته ایم؛ ضریب اشغال تخت ICU بیمارستان های مرجع اکنون بالای ۸۵ درصد و در آستانه تکمیل شدن است.

وی اضافه کرد: آمار جانباختگان کرونا نیز تا حدودی در حال افزایش است و میزان بستری ها نیز حدود ۵۰ درصد افزایش داشته است؛ به گونه ای که موارد روزانه بستری در بیمارستان های استان از میزان حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر به ۷۰۰ نفر رسیده و موارد بستری در بخش‌های مراقبت‌های ویژه، سه رقمی شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی قزوین هم از شیب صعودی مبتلایان به ویروس کرونا در سطح این استان خبر داد و گفت: تعداد مراجعان به مراکز درمانی استان ۳۰ درصد افزایش یافته است.

دکتر پیمان نامدار یادآورشد: اکنون شهرستان‌های قزوین و تاکستان در شرایط نارنجی قرار داشته و سایر شهرستان‌های این استان نیز در وضعیت شکننده‌ای قرار دارد.

امروز همچنین خبری به نقل از فرماندار قشم منتشر شد مبنی بر اینکه با کنترل شیوع ویروس کرونا و بهبود بیماران قرنطینه سه روستای سَلَخ، دیرِستان و بُرکه خَلَف پایان یافت و وضعیت به حالت عادی بازگشت.

علیرضا نصری افزود: با همکاری مردم، دهیاریان و بخشداران منطقه، نیروهای نظامی و انتظامی بیماری در روستاها کنترل شد و تاکنون از شیوع بیماری به مناطق دیگر گزارشی دریافت نشده است.

وی ادامه داد: از ابتدای امسال یک اسکله گردشگری، یک رستوران و چند صنف دیگر به دلیل رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی پلمب شده است و بازرسی از سایت‌های گردشگری، اسکله های مسافری و تفریحی، هتل‌ها و مراکز خدماتی و همچنین اصناف تا پایان تعطیلات نوروزی با شدت انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه ۱۵ درصد از مسافران سال‌های گذشته به قشم سفر کردند، اظهار کرد: ورود، خدمت رسانی و تردد مسافران به جزیره قشم کنترل شده است و این کنترل ادامه دارد.

از بوشهر هم خبر رسیده که با تغییر رنگ شهرستان کنگان به زرد شمار شهرستان‌های در وضعیت نارنجی این استان از چهار به سه شهرستان کاهش یافت.

دبیر ستاد مقابله با کرونا استان بوشهر گفت: تا پیش از این براساس آخرین اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وضعت کرونا در شهرستان‌های بوشهر، کنگان، دیلم و گناوه استان بوشهر نارنجی بود.

دکتر سعید کشمیری اضافه کرد: هم اکنون براین اساس از مجموع ۱۰ شهرستان استان بوشهر هفت شهرستان در وضعیت زرد کرونایی قرار دارند و تعداد بیماران بستری در بخش‌های کرونایی بیمارستان‌های استان بوشهر ۱۱۴ نفر است که از این شمار ۱۳ نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند که ۶ نفر ازآنها در وضعیت حاد قرار دارند و با دستگاه تنفس می‌کنند.

کشمیری با اشاره به جان باختن ۲ نفر در روز گذشته به علت ابتلا به ویروس کرونا در استان بوشهر افزود: شمار جان باختگان ناشی از کرونا در این استان به ۹۱۴ نفر رسید که از این تعداد ۸۹۳ مورد به طور قطعی و ۲۱ نفر مشکوک به ابتلا به ویروس کرونا بوده‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان البرز نیز در خبری اعلام کرد که اکنون ۴۲۴ بیمار کووید ۱۹ در بیمارستان های استان تحت مراقبت پزشکی قرار دارند که ۵۶ بیمار آنان به علت وخامت حال عمومی طی ۲۴ ساعت گذشته پذیرش شدند.

دکتر محمد فتحی گفت: ۶ بیمار بدحال کووید ۱۹ با  وجود تلاش های مدافعان سلامت طی ۲۴ ساعت گذشته در استان البرز جان خود را از دست دادند و شمار جانباختگان این بیماری به ۲هزارو۸۵۹ نفر رسید.

وی نسبت به افزایش ابتلا به کووید ۱۹ در استان هشدار داد و گفت : افزایش شمار مبتلایان و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ حکایت از اوج گیری دوباره این بیماری در البرز دارد.

اکنون از مجموع هفت شهرستان تابعه استان البرز ۶ شهرستان زرد و یک شهرستان نارنجی است و شهرستان طالقان که تا پیش از این در وضعیت آبی قرار داشت روز گذشته در فهرست مناطق زرد کرونایی قرار گرفت.

از شهرستان نهاوند در همدان نیز خبر رسیده است که وضعیت این شهرستان در آستانه قرمز کرونایی است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان نهاوند با اشاره به روند افزایشی مراجعه به مراکز درمانی و مبتلایان به کرونا در این شهرستان گفت: مردم توصیه‌های پزشکان و ستاد کرونا را در روزهای گذشته جدی نگرفتند و با حضور در خیابان‌ها، مراکز خرید، مراسم ختم و عروسی، آرامستان‌ها، میهمانی و مسافرت به گسترش ویروس کرونا دامن زدند.

سیامک دانشور با بیان اینکه آمار درون خانوادگی مبتلایان کرونا در شهرستان نهاوند در روزهای اخیر به شدت روبه افزایش است، افزود: آمار بیماران بخش‌های بستری و سرپایی در بیمارستان و مرکز ۱۶ ساعته کرونا، نشان می‌دهد تعداد مبتلایان کرونا در نهاوند به شدت در حال افزایش است.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم و نگران کننده، شیوع درون خانوادگی و مبتلا شدن اعضای یک یا چند خانواده است که در مهمانی‌ها و عید دیدنی‌ها دور هم جمع شده‌اند به طوری‌که در چند روز گذشته بیش از ۱۰ مورد طغیان و ابتلای خانوادگی داشته‌ایم.

وضعیت واکسیناسیون کرونا در کشور

معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا پایان ماه رمضان جمع زیادی از افراد پرخطر علیه ویروس کرونا واکسینه می‌شوند و دو ماه بعد با تولید انبوه واکسن و واکسیناسیون عمومی با فراغ بال بیشتری می‌توانیم مردم را نسبت به برگزاری مجدد مراسم و آیین‌های ملی و مذهبی دعوت کنیم.

قاسم جان بابایی با بیان اینکه کرونای انگلیسی به صورت گسترده در سطح کشور پخش شده است، افزود: ۴ خط تولید واکسن کرونای ایرانی راه اندازی شده و به زودی محصولات آنها در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

دانشگاه علوم پزشکی اردبیل هم اعلام کرد که تاکنون ۲ هزار و ۷۰۰ نفر از گروه‌های پرخطر در این استان واکسن کرونا دریافت کرده‌اند و در تازه‌ترین مرحله تزریق واکسن برای بیش از ۴۵۰ نفر از کارکنان بیمارستان‌های امام خمینی (ره)، امام رضا (ع)، بوعلی و علوی اردبیل واکسن کرونا تزریق شده است.

پیش از این نیز به جمعی از کادر درمانی، جانبازان، سالمندان،پاکبانان و شاغلان در غسالخانه های اردبیل  واکسن ترزیق شده بود.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران نیز از تزریق یک هزار و ۸۲۷ دوز واکسن کرونا به مددجویان و پرسنل تعدادی از مراکز شبانه روزی سالمندی در این استان خبر داد.

سید احمد خادم اظهار داشت: از این تعداد یک هزار و ۶۶۳ دوز واکسن مربوط به آسایشگاه کهریزک است و مرحله دوم تزریق واکسن در طی هفته جاری در این آسایشگاه انجام می شود.

وی ادامه داد: اکنون به مددجویان در سه مرکز سالمندان در شهرستان های شهریار، رباط کریم و قدس واکسن در حال تزریق است و با همکاری دانشگاه های علوم پزشکی تهران، ایران و شهید بهشتی تا پایان فروردین ماه به تمامی مددجویان در مراکز نگهداری شبانه روزی واکسن تزریق می شود.

معاون سیاسی و امنیتی استانداری قزوین نیز از آغاز واکسیناسیون ۶۳۶ پاکبان قزوینی در شهرستان های نارنجی قزوین و تاکستان خبر داد.

منوچهر حبیبی افزود: در این مرحله ۶۳۶ دوز واکسن به پاکبانان اختصاص یافته و با توجه به هماهنگی با دانشگاه بحث تزریق با اولویت شهرداری شهرستان های نارنجی از جمله قزوین و تاکستان از امروز بعداز ظهر شروع می شود و به نوبت و با اولویت انجام می شود. 

وی با اشاره به اینکه تاکنون پنج هزار و ۱۵۸ دوز واکسن کرونا به این استان تخصیص داده شده است، یادآور شد: تزریق واکسن در چهار فاز در سطح استان انجام خواهد شد که اولویت تزریق واکسن با افرادی است که درگیری بیشتری با بیماری کووید ۱۹ دارند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز هم اعلام کرد: واکسیناسیون بیماران خاص استان فارس علیه بیماری کووید ۱۹ در گروه بیماران مبتلا به ام اس، هموفیلی و تالاسمی آغاز شد.

عبدالرسول همتی گفت: از ابتدای تعطیلات نوروز ۱۴۰۰ واکسیناسیون بیماران خاص و صعب العلاج علیه بیماری کرونا آغاز و واکسیناسیون بیماران پیوند اعضا، بیماران مبتلا به سرطان و بیماران دیالیزی در تمامی شبکه های بهداشت و درمان استان در روزهای تعطیل انجام شده است.

وی افزود: از هفتم فروردین ۱۴۰۰ نیز بیماران مبتلا به MS، هموفیلی و تالاسمی نیز در همه شبکه های بهداشت و درمان زیر مجموعه دانشگاه فراخوان و واکسیناسیون این گروه بر علیه بیماری کووید ۱۹ آغاز شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز هم گفت: واکسیناسیون ۶۰۰ پاکبان حائز شرایط امروز شنبه در اهواز انجام شد.

دکتر فرهاد ابول نژادیان اظهارداشت: بیش از ۲ هزار پاکبان در شهر اهواز فعالیت می‌کنند که در مرحله نخست ۶۰۰ نفر از آنها با سن بالای ۵۰ سال که دارای بیماری زمینه‌ای هستند، واکسن کرونا دریافت می‌کنند.

امروز همچنین درباره واکسن کرونا خبری در پاسخ به شایعات تزریق واکسن کوبایی به پاکبانان شیرازی منتشر شد و روح الله حسینی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این رابطه گفت: این قشر زحمت‌کش واکسن مجوزدار سینوفارم چینی دریافت کردند.

پیش‌از این، برخی کاربران فضای مجازی با طرح این پرسش که پاکبانان شیراز چه واکسنی دریافت کردند موضوع واکسن کوبایی و احتمال آزمایش این واکسن روی پاکبانان را مطرح کرده بودند. 

دانشگاه علوم پزشکی شیراز طرح واکسن پاکبانان را سوم فروردین برای یک هزار تن از این نیروهای حافظ بهداشت در شیراز کلید زد.

معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز در این زمینه گفت : با توجه به ماهیت شغلی پاکبانان و مواجهه آنان با زباله ها و پسماندهای عفونی، برای پیشگیری از ابتلای این قشر زحمتکش به بیماری کووید۱۹، تزریق واکسن علیه کروناویروس برای گروه پرخطر در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی شیراز قرار گرفت که در مرحله نخست، هزار پاکبان شهرداری شیراز که براساس سن و بیماری زمینه ای اولویت بندی شدند، واکسینه می شوند.

گزارش‌های کرونایی استان‌ها

خبرنگاران ایرنا امروز (هشتم فروردین ماه) دست به قلم شدند تا از شرایط کرونایی استان های مختلف در تعطیلات نوروزی بنویسند حاصل این تلاش ها را می توانید در گزارش هایی با عناوین بازخوانی پرونده کرونا در خراسان رضوی از مرکز مشهد، جهش کرونا انگلیسی در سیستان و بلوچستان در سایه بی‌تفاوتی شهروندان از مرکز زاهدان، مسئولان: حلقه مبارزه با کرونا در کرمان سست نشود از مرکز کرمان، خوش رقصی کرونا در روزهای بی‌خیالی مردم لرستان از مرکز خرم آباد، کروناگردی در تعطیلات نوروزی از مرکز تبریز و کرونا، سوغات مسافران نوروزی برای خمین از خمین بخوانید.

 

تازه ترین آمار کرونایی در کشور

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با فوت ۸۹ نفر از هموطنان مبتلا به بیماری کووید۱۹ در شبانه روز گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در ایران به ۶۲ هزار و ۳۹۷ نفر رسیده است.

سیما سادات لاری افزود: در ۲۴ ساعت گذشته تا ظهر امروز (۸ فروردین ۱۴۰۰) بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی هشت هزار و ۷۵۱ نفر بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و یک هزار و ۴۹ نفر بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۸۵۵ هزار و ۶۷۴ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: خوشبختانه تاکنون یک میلیون و ۵۹۳ هزار و  ۲۱۹ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. همچنین سه هزار و ۹۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون ۱۲ میلیون و ۶۱۸ هزار و ۴۲۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وی ادامه داد: از همه مردم در جای جای ایران اسلامی می خواهیم با توجه به خطر شیوع کرونا از هر گونه جشن حضوری در نیمه شعبان خودداری کنند. همچنین بر اساس تصمیمات جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا ورود خودروهای شخصی با پلاک غیر بومی به قم ممنوع است و از عاشقان آن حضرت تقاضا داریم از عزیمت به قم و جمکران در نیمه شعبان امسال پرهیز کنند.

شهروندان می توانند برای اطلاع از وضعیت لحظه ای رنگ بندی شهرها به اپلیکیشن ماسک یا به آدرس https://app.mask.ir/map مراجعه کنند.

 به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید ۱۹ از اواخر سال ۲۰۱۹ در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در همه جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان بهداشت جهانی در اسفند ۹۸ (فوریه ۲۰۲۰) بروز پاندمی (همه‌گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

بر اساس آمار رسمی کشورها ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۲۶ میلیون نفر را در دنیا مبتلا کرده و حدود دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر نیز بر اثر بیماری کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند. 

ویروس کرونا با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطرات تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علائم بیماری کووید ۱۹ است. بیش از ۸۰ درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدیدی را در جهان به وجود آورده است.

 

منبع : ایرنا
با دوستان خود به اشتراک بگذارید:
کپی شد

پیشنهاد ویژه

    دیدگاه تان را بنویسید

     

    دیدگاه

    توسعه